در حال بارگذاری ...
...

تئاتر در کرواسی صرفاً سرگرمی نیست

ما تئاتر عروسکی همچون”مبارک” یا نمایش‌های عروسکی ترکی و هنری و یونانی نداریم، چون حدوداً ۵۰۰ سال تحت نفوذ ترکیه عثمانی بودیم به همین دلیل نمایش عروسکی”کاراجوس ” در کرواسی رایج شد که حدوداً تا ۲۰ سال قبل نیز رایج بود و توسط هنرمندان دوره‌گرد اجرا می‌شد.

نشست مطبوعاتی نمایش عروسکی”بادبزن جوانی” نوشته وسنا بالاباینک و کارگردانی یوشکو یووانچیک محصول کشور کرواسی با حضور عوامل نمایش در سالن کنفرانس خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، وسنا بالاباینک که نویسنده و تهیه کننده این نمایش است در این نشست که با مدیریت افشین خورشیدباختری و با حضور تنی چند از خبرنگاران برگزار شد گفت:«گروه نمایشی ما متعلق به شهر اسپلیت کرواسی و جزء قدیمی‌ترین تئاترهای کرواسی است. این تئاتر در سال 1945 میلادی تاسیس شده و متشکل از 28 تن است که 9 تن از آنان هنرپیشه، 11 تن مسئولان تکنیکی و بقیه بازاریاب و خدماتی هستند. گروه ما در حال حاضر بهترین گروه تئاتر عروسکی در کرواسی است که حدوداً در هر فصل 300 اجرا دارد.»
وسنا بالانیک در پاسخ به پرسش افشین خورشیدباختری مبنی بر این که کرواسی از اشکال تئاتر عروسکی سنتی برخوردار است یا خیر، گفت:«ما تئاتر عروسکی همچون”مبارک” یا نمایش‌های عروسکی ترکی و هنری و یونانی نداریم، چون حدوداً 500 سال تحت نفوذ ترکیه عثمانی بودیم به همین دلیل نمایش عروسکی”کاراجوس ” در کرواسی رایج شد که حدوداً تا 20 سال قبل نیز رایج بود و توسط هنرمندان دوره‌گرد اجرا می‌شد. البته نمایش”ماریونت” نیز رایج است، اما به دلیل برخورداری”ماریونت” از جنبه‌های مذهبی، این دو با یکدیگر تلفیق نشده و به طور جداگانه اجرا شدند. البته در قرون وسطی نیز از تئاترهای عروسکی در کرواسی بنا به برخی مناسبات استفاده می‌شده است.»
نویسنده و کارگردان نمایش”بادبزن جوانی” در پاسخ به پرسش خبرنگار سایت ایران تئاتر که تا چه اندازه با تئاتر عروسکی ایران آشنایی دارید، اظهار کرد:«من با شخصیت”مبارک” در ایران آشنا شده‌ام و می‌دانم که با عروسک” ویروشکا” هند شباهت دارد. این عروسک به عنوان صدای مردم محسوب می‌شود چرا که با حالت لطیفه مشکلات جامعه و مردم را بیان می‌کند که بسیار موفق هم هست و مشکلات توسط انسان زنده بیان نمی‌شود و شنیدن آن از زبان عروسک قابل تحمل‌تر است. به طور کلی تئاتر ایران در اروپا چندان مطرح نیست اما طی سال‌های اخیر امیررضا کوهستانی در اروپا شناخته شده مضاف بر این که سینمای ایران نیز در دنیا شناخته شده است، بنابراین بسیاری از هنرمندان دنیا مشتاق شده‌اند که با تئاتر ایران نیز آشنا شوند.»
وی در پاسخ به خبرنگار سایت ایران تئاتر شباهت تئاتر عروسکی کرواسی با تئاتر عروسکی ایران را در این دانست که تئاتر کرواسی نیز صرفاً سرگرمی نیست اما به دلیل کثرت اجراهایی که دارد، ارائه مشکلات جامعه چندان در آن به چشم نمی‌آید. این کارگردان عرصه تئاتر کرواسی با اشاره به این که کرواسی از تئاتر عروسکی سنتی برخوردار نیست و تئاتر عروسکی فعلی نیز تلفیقی از تئاتر عروسکی دنیاست در خصوص نمایش”بادبزن جوانی” گفت:«نمایش”بادبزن جوانی” قسمتی از یک پروژه بزرگ است که در آن داستان‌های مختلف کشورهای جهان را انتخاب می‌کنیم و به صورت نمایش عروسکی ارائه می‌دهیم. هدف اصلی من از انتخاب این پروژه این بود که کودکان کرواسی با داستان‌های سایر کشورها نیز آشنا شوند. البته به اعتقاد من مردم جهان با هم تفاوت دارند و این تفاوت‌ها فقط منحصر به زبان، رنگ، پوست و شباهت‌های ظاهری می‌شود، اما احساسات آن‌ها شبیه به یکدیگر است. احساساتی همچون خشم، غم، شادی و ...
یکی دیگر از اهداف من برای انجام چنین پروژه‌ای این بود که تحمل صفت بسیار خوبی است و همواره باید از آن برخوردار باشیم چرا که اختلاف عقیده همیشه بین انسان‌ها وجود دارد.»
وی خاطر نشان کرد که اولین اثر نمایش عروسکی که در قالب این پروژه انجام داده، داستانی از آفریقا بوده و”بادبزن جوانی” برگرفته از داستانی ژاپنی است و شاید روزی از یک داستان ایرانی برای اجرای نمایش عروسکی استفاده کند.»
وسنا بالابانیک درباره فضاسازی با نور در نمایش عروسکی”بادبزن جوانی” گفت:«در این نمایش نور اهمیت زیادی دارد و در این اجرا برای طراحی لامپ‌های فلورسنت دقت زیادی شده البته در کشور خودمان این کار ساده‌تر بود چرا که در اجرای روز گذشته به واسطه محدودیت زمانی مجبور بودیم که تا پنج دقیقه قبل از اجرا به نورپردازی مشغول باشیم. اما در مورد استفاده از نور باید بگویم که شیوه اجرایی نمایش ما بر پایه”Black theater” یا تئاتر سیاه است و همه چیز در فضای سیاه و نورپردازی کامل اجرا می‌شود.» در ادامه جلسه عروسک‌گردان نمایش عروسکی”بادبزن جوانی” در خصوص تمرینات و نحوه آموزشی این گروه اظهار کرد:«برای تمرینات این نمایش حدود دو ماه وقت صرف کردیم چرا که باید به خواسته کارگردان پی می‌بردیم، اما در مورد نحوه آموزش این گروه بد نیست بدانیم که اصولاً در کرواسی حتی یک آکادمی برای آموزش تئاتر عروسکی وجود نداشت اما حدود دو سال است که مراکزی برای آموزش این هنر به وجود آمده است. در مورد اعضای این گروه باید بگویم که بیشتر کسانی که در این گروه هستند، تحت تعلیم و آموزش اساتید این هنر بوده‌اند.»