در حال بارگذاری ...
...

قطب‌الدین صادقی: غیر رقابتی شدن جشنواره ، بهترین اقدام 25 سال اخیر است

جشنواره تئاتر فجر پیش از هر چیز مداربسته و خاکستری زندگی روزمره را می شکند و فضای جشن و شادی را جایگزین آن می کند .


جشنواره تئاتر فجر پیش از هر چیز مداربسته و خاکستری زندگی روزمره را می شکند و فضای جشن و شادی را جایگزین آن می کند .
قطب‌الدین صادقی کارگردان نمایش”عکس یادگاری” با بیان این مطلب درباره نفس برپایی جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت:« این جشنواره تصویری متعالی از زندگی رومزه ارائه می‌دهد.
به گفته این کارگردان، نویسنده و مدرس تئاتر، انسان‌ها به این گونه جشنواره‌ها نیاز دارند، زیرا در آن تخیل و زندگی آرمانی به نمایش گذاشته می‌شود.
دومین مزیت این جشنواره به اعتقاد صادقی، جمع شدن خانواده تئاتر در کنار هم است که باعث برقراری ارتباط قلبی نزدیکی بین اعضای خانواده تئاتر می شود و این ارتباط و نزدیکی همبستگی آن‌ها را بیشتر می‌کند.
وی تأکید کرد:« سومین مزیت برگزاری جشنواره تئاتر فجر به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای تئاتری است که در طول سال به دست آمده است ، در این جشنواره می‌توان میزان پیشرفت‌ها، خلاقیت‌ها و افق‌های تازه‌تر را به نمایش گذاشت که مسلماً چنین مسأله‌ای باعث رونق زندگی فرهنگی می‌شود.
صادقی این جشنواره را بهترین و بزرگ‌ترین فرصت برای حساس کردن افکار عمومی دانست و گفت:« با برپایی جشنواره تئاتر فجر اقشار مختلف مردم متوجه این هنر، زیبایی و جایگاه ملی و جهانی تئاتر می‌شوند.»
قطب‌الدین صادقی درباره غیررقابتی شدن جشنواره تئاتر فجر به ایران تئاتر گفت:« درست‌ترین کاری که در عرض 25 سال گذشته صورت گرفت، غیررقابتی کردن جشنواره است. زیرا هنرمندان اسب مسابقه نیستند که مدال پیروزی به گردن آنها آویخته شود. عرصه فرهنگ عرصه روح است که طی سالهای گذشته یک عده فرصت طلب که به دنبال گرفتن سکه بوده‌اند به آن راه یافته‌اند. در هیچ جای جهان جشنواره‌های تئاتر به صورت مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود زیرا این گونه جشنواره‌ها محل تلاقی و رویارویی فرهنگ و اندیشه است.»
وی درباره تاثیر برگزاری بیست‌وسه دوره جشنواره بر تئاتر ایران توضیح داد:« صحیح یا ناصحیح بودن این تأثیر را نمی‌دانم.اما مشخص است که دولت و مراجع رسمی این مسئله را تشویق و پیگیری کرده‌اند و همین پیگیری‌ها باعث شد جدی گرفته شود و برای آن هزینه‌ای صرف شود. البته می‌توان گفت که این جریان به مرور اتفاق افتاده و سیر تحولی کارها از شعاری و تبلیغاتی خارج شده است.
به گفته صادقی ، در بیست‌وسه سال گذشته به تدریج تنوع رنگ‌ها و ایده‌ها و افکار مطرح شده است مثلاً حضور گروههای خارجی در جشنواره تئاتر سبب شده که اقشار مختلف و به خصوص جوانان زیادی نسبت به این مسئله توجه نشان دهند.»
وی تصریح کرد:« در برگزاری جشنواره باید به تمام نقاط کشور و شهرستان‌ها توجه کرد. جشنواره‌ نباید محملی برگزار شود بلکه باید مردمی و فراگیر باشدو زمینه ارتباط گروه‌ها در تمام طول سال با مخاطبان خود را فراهم کند . »
کارگردان نمایش”عکس یادگاری” با تامین بودجه و امنیت شغلی برای هنرمندان را یکی از راهکارهای بهبود وضعیت تئاتر کشور دانست و گفت:« برای تغییر وضعیت تئاتر کشور باید علاوه بر موارد فوق ضمن افزودن بر تعداد سالن‌ها، ابزار تکنولوژیک را نیز به روز کرد. متاسفانه تاکنون وسایل ناقص، سالن‌های اندک، برنامه‌ریزی‌های شتاب‌زده سبب آماتوری شدن تئاتر شده است. به عبارت دیگر تا کنون شرایط برای تئاتر حرفه‌ای مهیا نبوده و نیست و کیفیت را فدای کمیت کرده‌اند.»
وی در ادامه تاکید کرد:« شتاب‌زدگی، به سرعت فراهم کردن امکانات، کمبود بودجه و سالن، نظم حرفه‌ای کم، باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی در عرصه هنرهای نمایشی شده است.»
وی در پایان افزود:« در طول 25 سال گذشته تمام توان اجرای تئاتر ما در تئاتر شهر خلاصه شده است در حالی که در این مدت باید حداقل10 سالن مانند تئاترشهر در کشور ساخته می‌شد. شرایط فعلی تئاتر شرایط دلپذیری نیست و فقط عشق آدمها به این مقوله سبب پیش بردن کارها شده است.»
نمایش”عکس یادگاری” به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی امروز در تالار چهارسو در ساعات17و21 در مدت زمان 75 دقیقه اجرا می‌شود.