در حال بارگذاری ...
...

پیام فروتن عضو هیئت داوران طراحان صحنه:به شدت روی حرفه‌ای بودن طراحی تاکید داریم

برایمان مهم نیست که این طراحان از تهران یا شهرستان هستند. ما تمام آثار را با شاخصه علمی بودن طراحی صحنه می‌سنجیم. هر کاری که منطقی‌تر، عملی‌تر و دارای اجرای حرفه‌ای‌تری باشند، طبعاً در داوری‌ ما مد نظر قرار می‌گیرد.

برایمان مهم نیست که طراحان صحنه از تهران یا شهرستان هستند چون همه کارها را در بوته نقد عملی می‌گذاریم.
پیام فروتن، عضو هیئت داوران انجمن نمایش در بخش طراحی صحنه جشنواره بیست‌وچهارم فجر درباره مولفه‌های قضاوت در بخش طراحی صحنه گفت:«خوشبختانه در هیئت داوری طراحی صحنه، اتفاق نظر وجود دارد و این حسن بزرگ گروه ماست. نکاتی که در طراحی صحنه مد نظر قرار می‌دهیم این است که به شدت روی حرفه‌ای بودن طراحی و اجرای آن ایده‌ها تاکید داریم. این که ایده‌ها بکر باشد، به موتور محرکه نمایش کمک کند و آن را پیش ببرد. اجرای حرفه‌ای صحنه و تمیزی آن اهمیت دارد و این که شلختگی در آن وجود نداشته باشد.»
وی ادامه داد:«برایمان مهم نیست که این طراحان از تهران یا شهرستان هستند. ما تمام آثار را با شاخصه علمی بودن طراحی صحنه می‌سنجیم. هر کاری که منطقی‌تر، عملی‌تر و دارای اجرای حرفه‌ای‌تری باشند، طبعاً در داوری‌ ما مد نظر قرار می‌گیرد.»
وی با اشاره به ضعف بزرگ طراحی صحنه در جشنواره بیست‌وچهارم گفت:«دو ضعف عمده در آثار دیده می‌شود. اول آن که کارها بسیار شلخته و کثیف هستند و از نظر اجرایی خوب اجرا نشده‌اند. دومین ضعف به سیاست سال گذشته مرکز برمی‌گردد که در سال گذشته کمک هزینه دکور را به گروه و کارگردان می‌دادند تا خودشان هزینه‌ کنند. این اتفاق باعث شد که بسیاری از گروه‌ها از هزینه‌های خود بکاهند و خودسانسوری کنند. در نتیجه امسال ضعف شدیدی در زمینه طراحی صحنه دیده می‌شود.»
وی تصریح کرد:«در نهایت کارهایی را انتخاب می‌کنیم که از مقوله طراحی صحنه به سادگی رد نشده‌اند و عناصر تصویری برایشان مهم بوده است. البته گروه‌هایی هم بوده‌اند که از جیب خود برای صحنه خرج کرده‌اند.»
وی افزود:«خیلی از کارهایی که می‌بینیم قابلیت عرضه ندارد و در حد کارهای مهدکودک‌هاست که صرفاً صحنه لخت نماند. این در شأن جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیست که با طراحی صحنه این گونه برخورد شود.»
وی از مسئولان مرکز هنرهای نمایشی خواست:«همان گونه که در سال‌های اخیر از نمایشنامه‌نویسی حمایت می‌کنند، یک سال هم از طراحی حمایت کنند، این حمایت معنوی باشد یا مادی، فرقی نمی‌کند.» وی تاکید کرد:«تئاتر دنیا به سمت تصویری شدن پیش می‌رود و این تصویر اولین چیزی است که تماشاگر می‌بیند. اگر به طراحی صحنه و لباس توجه نشود، این هنر از بین می‌رود.»