هر کسی برداشت خاص خود را از این نمایش دارد
در این شکل و گونه از آثار نمایشی، حرکت در مسیر تاریخ و دریافت و حسی که از کلیت آن به دست میآید، مهم است. به همین دلیل قطع و وصل در موسیقی و یا تصویر وجود دارد. در این نمایش همه چیز به هم ریخته و به همین دلیل هر کسی برداشت خاص خود را دارد.
پیمان شیخی:
نشست مطبوعاتی نمایش”نفوذ مدوسا” به کارگردانی آنیکو یوهاشز که در هشتمین و نهمین روز برگزاری بیستوچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار قشقایی روی صحنه رفت، در سالن کنفرانس خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، این گروه نمایش شش سال است که شکل گرفته و نمایش”نفوذ مدوسا” را در سال 2004 میلادی آماده کرده و موفق به کسب جایزه”کریمر هوکافمن” شد و نمایش”messaje” را برای بهار آینده آماده کرده است.
آنیکو یوهاشز کارگردان نمایش در ابتدای نشست گفت:«نمایش”نفوذ مدوسا” متشکل از دو قسمت است که قسمت اول به مدت 30 دقیقه با ویدئو همراه است و”نفوذ مدوسا” نام دارد و عنوان قسمت دوم که به مدت 20 دقیقه است”Exit” است. مدوسا یک اسطوره یا ربالنوع یونانی است که موهایی شبیه به مار دارد و مردم با دیدن او از وحشت خشکشان میزند.
طی نمایش نیز حرکاتی وجود دارد که بازیگر ناگهان میایستد و این تداعیگر این مطلب است که وقتی مردم با زندگی ماشینی مواجه میشوند خشکشان میزند. در این جا بد نیست مثالی بزنم، زمانی که دوستان با خبر شدند که قرار است برای اجرای نمایش به ایران سفر کنیم، خشکشان زد. آنها میگفتند ایران خطرناک است، در حالی که این گونه نیست. تفکر آنان ناشی از شناخت نداشتنشان نسبت به ایران است. بازیگر این نمایش با حالت غلطیدن روی زمین وارد میشود که در حقیقت گذر تاریخ را در اقوام مختلف نشان میدهد.»
وی در خصوص این که برخی تماشاگران برداشتشان از حرکات صحنه اول، نشان دادن زایش و تولد است گفت:«این خیلی جالب است که هر کسی با تماشای این نمایش برداشت خاص خود را دارد اما همان طور که گفتم این صحنه نمایانگر گذر تاریخ است.»
افشین خورشیدباختری مجری نشست مطبوعاتی نمایش”نفوذ مدوسا” در ادامه این مطلب گفت:«در این شکل و گونه از آثار نمایشی، حرکت در مسیر تاریخ و دریافت و حسی که از کلیت آن به دست میآید، مهم است. به همین دلیل قطع و وصل در موسیقی و یا تصویر وجود دارد. در این نمایش همه چیز به هم ریخته و به همین دلیل هر کسی برداشت خاص خود را دارد.»
کارگردان نمایش”مدوسا” نورپردازی نمایش را چهار خطی معرفی کرد و افزود:«حالت آن همچون خط عابر پیاده است و بازیگر مواظب این است که با ماشینها تصادف نکنند.»
وی در خصوص شیوه فعالیت تئاتریشان اظهار کرد:«در مجارستان دو سبک تئاتر سنتی و معاصر وجود دارد که فعالیت در سبک تئاتر معاصر بسیار بیشتر است در حالی که سبک تئاتر سنتی پیشرفت چندانی ندارد. اما سبک نمایشی که ما ارائه کردیم بین این دو سبک است و توسط آن قصد داریم مدام در حال تجربه کردن باشیم. ما همواره به دنبال آموختهها و فرآیندهای جدید و نو هستیم و در عین حال که به هنر تئاتر سنتی کشورمان احترام میگذاریم تئاتر خود را به گونهای اجرا میکنیم که در حقیقت تکامل یافته نمایش سنتی ماست.»
این کارگردان مجاری در پاسخ به پرسش خبرنگار سایت ایران تئاتر مبنی بر این که آیا شیوه اجرایی نمایش”نفوذ مدوسا” بر پایه ”Dance Theater” است گفت:«بله در حقیقت نمایش”نفوذ مدوسا” با این شیوه ”Dance Theater” اجرا میشود که البته استفاده از حرکت بدن و متکی بودن به آن استفاده از زبان مشترک است چرا که همچون نمایشهایی که براساس دیالوگ استوار هستند به مترجم نیاز ندارند و این کار اولین بار است که در آسیا اجرا میشود.»
این کارگردان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا که چرا از تصاویر خشن و سیاه استفاده شده اظهار کرد:«تصاویر ویدئویی که در این نمایش ارائه دادیم توسط دو دانشجوی پسر و دختر مجاری آماده شده است و خشونت و تلخی را نشان میدهد چرا که در کشور من نسل جوان با مشکلات زیادی از قبیل مشکلات جنسی، مواد مخدر و ... مواجه هستند. البت در حال حاضر در اروپا نیز مشکلات زیادی برای جوانان وجود دارد که سوالاتی برایشان مطرح میشود مبنی بر این که هدف ما از زندگی چیست و از این قبیل پرسشها. چرا که ممکن است جوانان با هوشی وجود داشته باشند که متاسفانه نسل غیر جوان جای آنها را گرفتهاند و امکان بروز استعداد را به جوانان نمیدهند.»
وی در خصوص قطع ناگهانی موسیقی و تصاویر گفت:«در حقیقت این شیوه اجرایی، نوعی نگاه است که در یک لحظه به زندگی فرد انداخته میشود. به همین دلیل است که این توقفها دیده میشود.»
آنیکو یوهاشز در خصوص نحوه بازیگری”فرنس تِهِر” افزود:«تماشاگران نمایش میتوانند انرژی که این بازیگر صرف میکند، را دریافت کنند چرا که متن و کلمات در مغز انسان وجود دارد ولی انرژی از درون به وجود میآید. نکتهای که در خصوص اجرای این نمایش باید بگویم این است که در اجرای اصلی این نمایش، بازیگر در حالی که یک زیرپوش سیاه بر تن دارد و مابقی بدن او عریان است کار را اجرا میکند که در حقیقت به معنی خشونت است البته در ایران مجبور بودیم که بر تن بازیگر لباس بپوشانیم.ظ
وی اظهار کرد:«این شیوه اجرایی نمایش ما در اروپا نیز چیز جدیدی است در حقیقت ما حرکات را به زبان بدن تعبیر میکنیم.»
گفتنی است آخرین اجرای نمایش”نفوذ مدوسا” دسامبر سال 2005 میلادی در جشنواره قاهره بود که بازیگر آن موفق به کسب جایزه بهترین بازیگری مرد شد.