در حال بارگذاری ...
...

شاهد استعدادهای غریبی در بازیگری هستیم

امیدوارم این عرصه برای نسل جوان انگیزه‌ای خوب ایجاد کند. من برای جوان‌ها صبوری بی‌اندازه‌ای آرزو می‌کنم. با این آگاهی باید بیایند که در تئاتر امور دنیوی فراهم نمی‌شود. تنها طی سال‌ها حرمت و حریمی برایشان ایجاد می‌شود و هیچ کس قرار نیست برای ما دست بزند.

کار داورانی که در جشنواره بیست‌وچهارم تئاتر فجر با نمایشی حضور داشته‌اند، مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.
میکائیل شهرستانی، عضو هیئت داوران انجمن نمایش در بخش بازیگری زن درباره ملاک‌های قضاوت این هیئت گفت:«در مورد بازیگری دو شیوه داوری می‌تواند وجود داشته باشد. اول داوری با نگاه شرقی است که در نهایت طرفی از آن نمی‌بندیم و معمولاً با تعارف و حفظ حریم‌هایی که به نظر من رعایت کردنشان گاهی به ضرر آن آدم و آن حرفه تمام می‌شود، است. حالت دیگر این گونه است که برخوردی علمی و متقن با شاخصه‌های روشن داشته باشیم.»
وی ادامه داد که از همکارانم در بخش داوری بازیگری زن خواهش کرده‌ام که باید مترمان معلوم باشد تا براساس آن اقدام کرده و نظر بدهیم. اگر این اتفاق نیفتد دچار خبط و خطا شده‌ایم.»
وی با اشاره به این که هیچ گاه با حضور در هیئت داوران در سینما، تئاتر و تلویزیون موافق نبوده، گفت:«نمی‌دانم چطور امسال پذیرفتم. شاید فکر کرده‌ام که شرایط تغییر کرده است.»
وی ادامه داد:«در بازیگری شاهد استعدادهای غریبی هستیم چه در نسل میانه و چه در نسل گذشته که احترامشان برای ما واجب است.»
وی با ابراز دلخوری از کارهای حاضر در جشنواره گفت:«خیلی از کارها واجد شرایط شرکت نیستند و وسواس سنجیده‌ و عمیقی در انتخاب آن‌ها صورت نگرفته است ولی کارهای بسیار خوب اما انگشت شمار هم دیده‌ام. گاه در نمایش‌های ضعیف نیز بازی‌های خوبی وجود داشت که از این بابت بسیار خوشحالم.»
وی ادامه داد:«در روز اول دچار استیصال شده بودم که چگونه می‌توان کسی را انتخاب کرد ولی در روزهای بعد دیدم افرادی هستند که می‌توانند انتخاب شوند. اگر چه در روند انتخاب تعدادی ناراضی خواهند بود و دلخور می‌شوند ولی من آرزو می‌کنم که سعه صدر داشته باشیم. خودمان را درست بسنجیم و دیگران را ببینیم. بعضی ممکن است از داشتن این موهبت محروم باشند و خودشان را مرکز کائنات ببینند. اما قدم اول یک خودشناسی دقیق است.»
وی افزود:«آرزوی دیگرم این است که ما نیز از خطا مبرا بوده و یا حداقل خطای کمتری داشته باشیم.» وی درباره حضور نسل جوان تئاتر گفت:«امیدوارم این عرصه برای نسل جوان انگیزه‌ای خوب ایجاد کند. من برای جوان‌ها صبوری بی‌اندازه‌ای آرزو می‌کنم. با این آگاهی باید بیایند که در تئاتر امور دنیوی فراهم نمی‌شود. تنها طی سال‌ها حرمت و حریمی برایشان ایجاد می‌شود و هیچ کس قرار نیست برای ما دست بزند.»
وی که در نمایش”زکریای رازی” بازی می‌کرد درباره حضورش به عنوان بازیگر گفت:«قرار است داورانی که خودشان در جشنواره کار داشته‌اند مورد ارزیابی قرار نگیرند.»
شهرستانی در پاسخ به سوال ما که چه تغییری در شیوه‌های بازیگری طی سال‌های اخیر رخ داده گفت:«جواب شما را مستقیم نمی‌دهم. آن چه می‌گویم شاید طرفی در رسیدن به پاسخ درست باشد. بازیگری یک مقوله غریزی است. غریزه هوشمند و سرشار می‌خواهد. بازیگر باید درست و در شرایط سالم و سلامت تربیت شود. اگر این اتفاق نیفتد، صدها جشنواره هم که برگزار شود، اتفاقی نمی‌افتد.»
وی تصریح کرد:«اگر مدام در دانشگاه‌ها بازیگر تعلیم دهیم بدون آن که مدرسان صاحب صلاحیت بالای سرشان باشد، بدون آن که گزینش شده، تغذیه شده و به شکل روانشناسانه‌ رویشان کار شود، پیشرفتی حاصل نمی‌شود.»