در حال بارگذاری ...
گزارش تشیع پیکر احمد علامه‌دهر هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلوزیون

چشمان علامه‌دهر بعد از فوت او اهدا شد

پیکر مرحوم احمد علامه‌دهر صبح امروز سه‌شنبه با حضور هنرمندان تئاتر و سینما از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، این مراسم با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر در مقابل تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی به ایراد سخن پرداخت و گفت: «فقدان این هنرمند عزیز را از طرف مرکز هنرهای نمایشی به هنرمندان، جامعه تئاتری و خانواده او تسلیت می‌گویم. اگر پای سخن هر هنرمندی که در اینجا حضور دارد بنشینید، از لبخند و انرژی این هنرمند یاد می کند. در طول مدتی که در بیمارستان به سر می‌برد، همه از او به نیکی یاد کردند و از مدیران تقاضا می‌کردند که هر کاری می توانند انجام دهند؛ و این نشان از بزرگی و شرافت این مرد دارد.»

 

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر نیز با ابراز تاسف از درگذشت علامه‌دهر گفت: «کارهای احمد علامه‌دهر بر کسی پوشیده نیست، او توانمندی‌های فراوانی داشت. آن اتفاق تلخ که در صحنه برایش اتفاق افتاد، موجب درگذشت او شد، متاسفانه هنرمندان بسیاری از میان ما رفتند.»

در ادامه مراسم اصغر همت صحبت در مورد درگذشت دوستانی که مدت مدیدی با یکدیگر بوده‌اند را سخت توصیف کرد و خاطر نشان کرد: «پس از اتفاقی که برای احمد علامه‌دهر افتاد هیچگاه نتوانستم خودم را راضی کنم تا به دیدن جسم نحیف و رنجور او بروم. می خواستم در ذهنم خاطر همان علامه‌دهر که ستاره قهوه خانه شیراز بود، همان علامه‌دهری که در شیراز بهترین سیاه باز بود را داشته باشم. بی شک هرگاه خط او را در میدان «الله» فرودگاه شیراز ببینم یاد او خواهم بود.»

او بیان کرد: «او بازیگری بسیار زبردست و چابک بود که با سیاه بازی چهره شد، نقاشی چیره دست که آثارش بسیار خواهان داشت، خطاطی که خطش در خشت خام تجلی پیدا می‌کرد، شعر می گفت و شعر می‌خواند. انسانی شریف که به خانواده اش عشق می‌ورزید.»

 

داود فتحعلی بیگی دبیر هفدهمین جشنواره آئینی سنتی از دیگر هنرمندانی بود  که دقایقی در رابطه با این بازیگر پیشکسوت سخن گفت. او اظهار کرد: «احمد علامه‌دهر در شیوه نمایش تخت حوضی، مکتب و شیوه ای خاص داشت، دریغ که فرصت نمایش از این مرد و سبک وسیاقش گرفته شد و نتوانست تمام توانمندی هایش را نشان دهد. بنیان سنتی نمایش ایرانی به دوش امثال علامه‌دهر بود، امیدوارم که را ه او با همراهی هنرمندان و مردم نمایش دوست ادامه پیدا کند.»

در پایان این مراسم، نیما علامه‌دهر فرزند این هنرمند پیشکسوت این روز را تلخ ترین روز زندگی خود توصیف و بیان کرد: «از همه افرادی که در این روز کنار ما حضور دارند قدردانی می کنم، همیشه آرزوی پدرم این بود که کنسرت مرا ببیند، ولی متاسفانه محقق نشد. خوشحالم که پدرم مرگ با عزتی داشت و این اتفاق در حرم امام رضا (ع) برای او به وجود آمد.»

همچنین در این مراسم اعلام شد چشم‌های احمد علامه‌دهر به یک بیمار اهدا و پیوند شده است.

پس از خواندن نماز توسط حجه الاسلام محمود دعایی، پیکر این مرحوم به سمت جایگاه ابدی اش بدرقه شد.

در این مراسم هنرمندانی چون بهزاد فراهانی، اتابک نادری، کریم اکبری مبارکه، جلیل فرجاد، سید محمود رضوی، زهرا سعیدی، مسعود ولدبیگی و ..... نیز حضور داشتند.