در حال بارگذاری ...

شفیعی: سالن‌های تخصصی تئاتر جایگزین مجموعه‌های چندمنظوره شود

در دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، مدیر کل هنرهای نمایشی بر لزوم توسعه تئاتر استان‌ها تاکید کرد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، مهدی شفیعی در نشست مدیران معاونت هنری وزارت ارشاد با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها که صبح روز دوشنبه 19 مردادماه در هتل انقلاب تهران برگزار شد، با اشاره به جلسات سال قبل، گفت: «جلسات دوره قبل را که مرور می‌کردم، دیدم صورتجلسه بیش‌تر حول محور سیاست‌ها و اهداف بود و مصوبات تکالیفی را برای بخش‌های مختلف مشخص نکرده بود. البته در این مصوبات با نگاهی کارشناسانه‌ مباحثی طرح شده بود و اتفاقا برای استان‌ها تکالیفی هم مشخص شده بود که امیدوارم در آن مسیر اقداماتی انجام شده باشد.»

شفیعی با تاکید بر نگاه ویژه مقام معظم رهبری به هنر تئاتر، گفت: «خوشبختانه فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان درباره تئاتر و تاکید جدی ایشان بر تاثیرگذاری هنر تئاتر، و همین‌طور توجه ویژه مقام عالی وزارت در نامگذاری امسال به نام سال تئاتر، نشان از ضرورت توجه ویژه به این هنر ارزشمند دارد. امیدوارم این توجه، تبدیل به کمیتی شود که ما را به سوی توسعه حوزه تئاتر سوق دهد.»

شفیعی افزود: «علاوه بر سیاست‌ها و اهدافی که سال گذشته به صورت مختصر طرح شد، ما دفترچه‌ای را تحت عنوان سیاست‌ها و اهداف کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تئاتر برای سال 94 و 95 به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داده‌ایم که در صورت تایید ایشان به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود تا به سیاست‌های هماهنگ در حوزه تئاتر برسیم.»

مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به ظرفیت مخاطب تئاتر امروز و تفاوت آن با سال‌های گذشته عنوان کرد: «آن‌چه مسلم است مخاطب تئاتر امروز با سال‌های گذشته متفاوت است. نسل پرجمعیتی که اوایل دهه شصت متولد شده‌ هم‌اکنون غالبا جمعیت تحصیل‌کرده‌ای است و ظرفیت ارزشمندی است که می‌تواند مخاطب تئاتر بشود. متاسفانه اجراهای مستمر و مداوم تئاتر در استان‌ها وجود ندارد و تئاتر با پدیده جشنواره‌زدگی روبه‌رو است. یکی از سیاست‌های در دست اقدام در استان‌ها این است که به سمت ایجاد مراکزی حرکت کنیم که اجراهای مستمر در آن‌ها صورت گیرد. با شناخت مخاطبان وبهره‌گیری از رسانه‌ها برای جلب مخاطب، می‌توانیم باشگاه‌های مخاطبان ایجاد کنیم که این مسأله بی‌شک به رونق اجراها در استان‌ها می‌انجامد.»

شفیعی برخی شهرها را نمونه‌ای در این زمینه دانست: «نمونه‌هایی داریم که ظرف چند سال اخیر تبدیل به الگوهای قابل توجهی در این زمینه شده‌اند. اجراهای مستمر، گروه‌های نمایشی فعال، سایت خبری تئاتر و رونق گیشه تئاتر از جمله کارهای صورت گرفته در این شهرها هستند که می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر استان‌ها باشد.»

او ادامه داد: «همچنین بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های تبلیغاتی برای تبلیغ تئاتر حتما مورد توجه مدیران هست. تبلیغ تئاتر چه به صورت مصداقی و چه به صورت عمومی از ضرورت‌های فرهنگی ما است. اتفاقی که چندی پیش در تهران افتاد به نام نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر از جمله اقدامات قابل توجه در این زمینه بود. می‌توان از فضاها و بیلبوردهای تبلیغاتی استان‌ها برای بهتر دیده شدن تئاتر و ایجاد آشنایی با آن استفاده کرد، نه‌تنها معرفی مصداقی گروه‌های نمایشی. نکته دیگر برجسته‌سازی فعالیت‌های گروه‌های تئاتری در استان‌ها است. من شاهدم اتفاقات خوبی در حوزه اجرای عمومی، جلب مخاطب و گیشه‌های تئاتر افتاده که متاسفانه برجسته‌سازی نمی‌شود. شما می‌توانید برای الگوسازی و تشویق مردم به دیدن تئاتر از ظرفیت سایت ایران تئاتر و روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی بهره بگیرید.»

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر توجه به زیرساخت‌های تخصصی تئاتر بیان کرد: «از جمله سیاست‌هایی که مکلف به اجرای آن هستیم و خوشبختانه ستاد وزارتخانه هم این ضرورت را درک کرده، توسعه زیرساخت‌های تخصصی تئاتری است. ابتدای امسال در شورای عالی برنامه‌ریزی وزارتخانه مصوبه‌ای برای ایجاد، تقویت و حمایت 16 مرکز تئاترشهر در استان‌ها و هم‌چنین ایجاد پلاتوهای تخصصی برای تئاتر در سراسر کشور پیش‌بینی شد. نمونه‌هایی هم در کرمان و هرمزگان با پیگیری مدیران محترم و همکاری استانداری‌ها و شهرداری‌ها در حال شکل‌گیری است. اگر شهرداری‌ها و استانداری‌ها زمینه‌هایی را اختصاص دهند تا در شهرهای ما پلاتوهای تخصصی ساخته شود و برای فعالیت تخصصی تئاتر به انجمن‌ها و گروه‌های نمایشی واگذار بشود، وزارتخانه هم برای تجهیز آن‌ها هزینه خواهد کرد. درباره تئاترشهر استان‌ها در سه استان بوشهر، گیلان و خراسان شمالی، امسال مدیران اتفاقات خوبی را رقم زده‌اند که باید از آن‌ها قدردانی کرد. ما از هشت استانی که در این باره با آن‌ها مکاتبه شده خواهش می‌کنیم این ظرفیت‌ها را فعال کنند تا بتوانیم در تمام استان‌های کشور، دست‌کم در مرکز استان جایگاهی را برای اجرای مداوم تئاتر داشته باشیم.»

شفیعی تاکید کرد: «قطعا وزارت ارشاد باید در این برهه توجه ویژه‌ای به استانداردسازی فضاهای فرهنگی و هنری داشته باشد. دیگر امروز عنوان تالارهای چند منظوره در شأن فعالیت‌های فرهنگی نیست. ما باید به سمت ایجاد مکان‌های دائمی و تخصصی برای اجرای تئاتر برویم. امیدوارم این نگاه در دفتر طرح‌های عمرانی هم نهادینه شود و از سال آینده بر چنین ساخت‌و‌سازهایی متمرکز شویم.»

شفیعی در مورد نقش تماشاخانه‌های خصوصی و توسعه آن‌ها گفت: «در حال حاضر تقاضاهای بسیاری برای ایجاد تماشاخانه‌های خصوصی در تهران داریم و تعداد آن‌ها به حدود 30 سالن رسیده است. این ظرفیت در استان‌ها هم وجود دارد و باید متقاضیان تشویق شوند. این سالن‌ها تحت عنوان موسسات تک‌منظوره می‌توانند مجوز بگیرند. باید به سمت حمایت از بخش خصوصی برویم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره رویدادهای جاری تئاتر کشور گفت: «در روزهای آینده رویدادهای بزرگ و جریان‌سازی را در حوزه تئاتر داریم، از جمله جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی که خوشبختانه امسال برگزاری آن از سر گرفته شده و از اتفاقات و جریان‌های دینی و تاثیرگذار است. جشنواره آیینی سنتی و جشنواره کودک و نوجوان هم در هفته‌های آینده برگزار خواهند شد.»

شفیعی تاکید کرد: «مدیران ظرفیت برنامه ششم را، به ویژه در حوزه تئاتر، در مصوبات استانی جدی بگیرند و همچنین شوراهای ارزشیابی استان‌ها را معرفی کنند. این شوراها می‌توانند بازوی توانمندی برای شما باشند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنانش تمرکززدایی و واگذاری رویدادها به استان‌ها و ثبت گروهای نمایشی را از مهم‌ترین برنامه‌های هنرهای نمایشی دانست.

شفیعی استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی در کل کشور را نیز از جمله پیشنهادات به گروه‌های نمایشی سراسر کشور بیان کرد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|