در حال بارگذاری ...

مجلس «کین ایرج» برای نخستین بار در جشنواره آیینی و سنتی شبیه‌خوانی می‌شود

مجلس شبیه‌خوانی «کین ایرج» کاری از علی عزیزی برای نخستین بار در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا می‌شود.

به گزارش سایت ایران تئاتر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، مجلس شبیه‌خوانی «کین ایرج» کاری از گروه شبیه‌خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر(ع) شهرستان گرمسار است. این مجلس برای اولین‌بار و بر اساس برداشتی آزاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و با نگاهی به طومارهای نقالی توسط علی عزیزی سروده شده است. این مجلس به داستان خون‌خواهی منوچهر از سلم و تور می‌پردازد.

فریدون سه فرزند به نام‌های ایرج، سلم و تور داشت و مملکت خود را بین سه فرزند تقسیم کرد. ایرج که پادشاه ایران شده بود از سوی برادران خود مورد حسد قرار گرفت و به دست ایشان به قتل رسید. از ایرج نواده‌ای به نام منوچهر به یادگار ماند که توسط فریدون پرورش یافت و جوانی برومند و جنگاور شد. سلم و تور لشکری را برای نبرد با منوچهر و ایرانیان مهیا کردند. منوچهر در مقابل توطئه سلم و تور که به مرزهای ایران حمله‌ور شدند عازم میدان نبرد شد. تور به دست منوچهر کشته شد و سلم که در مقابل منوچهر یارای ایستادگی نداشت از دیو سفید و لشکرش مدد خواست. لشکر دیوان عازم جنگ با ایرانیان شدند. منوچهر توان مقابله با آن‌ها را نداشت و از فریدون کمک خواست. فریدون نیز گرشاسب، (استاد منوچهر) را به میدان نبرد گسیل داشت. دیو سفید در نبرد با گرشاسب مغلوب شد و به سوی مازندران فرار کرد و سلم نیز به دست منوچهر کشته شد. لشکر ایران پیروزمندانه به نزد فریدون باز گشتند و منوچهر پادشاه ایران شد.

این مجلس برای نخستین بار توسط علی عزیزی سروده و شبیه‌گردانی شده است. علی عزیزی پیش‌تر مجلس شبیه‌خوانی «ضحاک ماردوش» را بر اساس داستان شاهنامه تالیف و شبیه‌گردانی کرده بود که به عنوان یکی از مجالس برگزیده شبیه‌خوانی در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به نمایش در آمد.

او معتقد است شیوه اجرایی شبیه‌خوانی بستر و قالب اجرایی بسیار مناسبی برای به نمایش در آوردن داستان‌های کهن ایرانی است. همان‌طور که گفته شد این مجلس برداشتی آزاد از داستان شاهنامه است. آن چنان که نقالان نیز در روایت داستان‌های شاهنامه تغییراتی متناسب با شیوه روایی خود اعمال می‌کردند به نظر می‌رسد برای اقتباس از داستان‌های کهن ایرانی در شیوه اجرایی شبیه‌خوانی نیز باید تغییراتی متناسب با رسانه جدید اعمال شود تا اثر حائز ارزش‌های روایی و نمایشی شود.

گروه شبیه‌خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر(ع) شهرستان گرمسار از سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون در پنج دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به عنوان گروه منتخب شرکت داشته است. علی عزیزی شبیه‌گردان و مسئول این گروه متولد 1358 در آبادان و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی انیمیشن از دانشکده سینما تئاترِ دانشگاه هنر است، که علاوه بر فعالیت اجرایی در حوزه شبیه‌خوانی مقالات متعددی در حوزه پژوهش هنرهای آیینی و سنتی و به ویژه هنر شبیه‌خوانی تالیف کرده است.

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی‌بیگی از چهارم تا 10 شهریورماه در تهران برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد
نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در آیین نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه‌اش که به میزبانی پردیس سینمایی ملت برگزار شد با بیان اینکه هیچ کار دیگری در عمرش به جز بازیگری انجام نداده‌ است، گفت تمام کارهایی که انجام دادم، دوست داشتم و جزو آرزوهایم بود و ...

|

با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد
با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد

علی نصیریان و داریوش مودبیان که برای حضور در همایش تجلیل از 30 نامدار فرهنگی، هنری، سینمایی، قرآنی و رسانه‌ای، میهمان هنرمندان و مردم فرهنگ‌دوست استان اردبیل بودند، با حضور در نشست انتقال تجربه که در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، با تأکید بر نقش و جایگاه تئاتر در ...

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|