در حال بارگذاری ...

گزارش روز نخست پنجمین سمینار بین المللی نمایش های آیینی و سنتی

در روز نخست این سمینار سخنرانانی از کشورهای بلژیک، هندوستان، افغانستان و ایران در مورد آیین ها و سنت ها و نحوه برگزاری آنها در کشورها مختلف به بحث و بررسی پرداختند.

به گزارش سایت ایران تئاتر، پنجمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی دیروز یکشنبه یکم شهریورماه، در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر، با سخنرانی حمیدرضا اردلان دبیر سمینار، داود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره آیینی و سنتی و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

پس از آن نوبت به ارائه مقاله‌های پژوهشگران رسید که در این بخش برای ارائه مقاله هر پژوهشگر 30 دقیقه اختصاص داده شده بود. داود فتحعلی بیگی به عنوان اولین پژوهشگر مقاله خود را تحت عنوان «بدل پوشی» ارائه کرد،‌ سپس آتول تیواری از هندوستان در مورد «فعالیت‌های روایی-نمایشی در هندوستان و گرایش‌های آیینی» صحبت کرد و چند قطعه فیلم کوتاه از هرنوع نمایش آیینی در هندوستان را برای حاضران به نمایش گذاشت. سومین مقاله با عنوان «انسان، شهر و معماری آیینی روی کاغذ» توسط سم ازارت از بلژیک، ارائه شد، او در مورد عکاسی از فضا ومعماری شهر و تهیه سیاه قلم از آن صحبت کرد. ابوطالب مظفری از افغانستان سخنران بعدی بود، او با مقاله «مخته و یو، سنت سوگواری زنان و مردان» در مورد نحوه عزاداری زنان و مردان در آیین‌ها صحبت کرد. پس از این سخنرانی یک وقت استراحت اعلام شد و از میهمانان پذیرایی به عمل آمد. در ادامه سمینار، رامتین شهبازی، با مقاله «مطالعه رابطه فرهنگ و طبیعت از منظر نشانه‌شناسی فرهنگی در شاهنامه خوانی» نحوه اجرا، شاهنامه خوانی را به عنوان متن اصلی و استفاده از نقاشی قهوه‌خانه‌ای را به عنوان متن فرعی و همچنین جدال طبیعت با فرهنگ و همراهی طبیعت با فرهنگ در شاهنامه را بررسی کرد، صدیقه جمشیدی سخنران بعدی بود که مقاله خود را با عنوان‌ «بررسی مفهوم زمان در متون و اجرای شبیه‌خوانی» برای حاضران ارائه کرد، او در مورد وجه هم‌زمانی و درزمانی در شبیه‌خوانی و نحوه ارتباط بین زمان گیتیانه و مینوی توضیح داد، پس از او، الهام ذوالفقاریان با مقاله «بررسی ساختارهای موجود در شبیه ‌نامه‌ها با نگاهی بر ساختارهای چهارگانه متداول» به سخنرانی پرداخت، و سعی در تطبیق این ساختارها با انواع ساختارهای شبیه خوانی داشت، آخرین سخنرانی روز نخست به مقاله حجت اسدیان با عنوان «ذات تئاتر و نسبت آن با آیین» اختصاص داشت، که او در مورد زبان‌شناسی و نسبت آواها با ریشه کلمه تئاتر صحبت کرد.

امروز و در روز دوم این سمینار، نیز 11 سخنرانی انجام می‌شود، که چهار مقاله در قالب «جیرفت و اسناد پنج هزار ساله تکوین نمایش عروسکی در ایران» ارائه می‌شود، که یوسف مجیدزاده و علی عباسی از جمله سخنرانان این بخش هستند، همچنین سودابه فضائلی در مورد تندیسک‌های ونوس سخنرانی خواهد داشت.

پنجمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از یکم تا سوم شهریورماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط