در حال بارگذاری ...

بازی‌های شادی‌آور در «اپرت نیرنگ و اورنگ»

ملیکا رضی معتقد است وظیفه هر هنرمندی است که متون مربوط به کشورش را مورد بررسی قرار دهد، متونی که می‌تواند ما را با فرهنگ غنی‌مان آشنا کند.

به گزارش سایت ایران تئاتر، ملیکا رضی یکی از کارگردانانی است که با نمایش «اپرت نیرنگ و اورنگ» در بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به صحنه می‌رود. او با بیان اینکه نمایشنامه این اثر برگرفته از کتابی به نام «تقلید نامه» است گفت: «در این کتاب سه نمایشنامه به قلم سید هاشم‌خان شافع است که توسط داوود فتحعلی بیگی گردآوری شده است.»

او ادامه داد: «این نمایشنامه زنانه، مردانه است. داستانی که از روی نمایشنامه «نیرنگ‌های اسکاپن» مولیر نوشته شده و سید هاشم خان شافع آن را گردآوری و اجرا کرده است. خوشبختانه به دلیل اینکه پیش از این با کارگردان دیگری در این نمایش بازی کرده بودم، اشراف کاملی بر این اثر داشتم.»

رضی با بیان اینکه از بازی‌های شادی‌آور زنانه در اجرای این اثر بهره برده است خاطرنشان کرد: «بازیگران این نمایش همگی خانوم هستند، یعنی هم کاراکترهای زن و هم مرد توسط بانوان اجرا می‌شود.  شاید نمایشنامه در نگاه اول بسیار پیچیده به نظر برسد، اما اگر نگاه دقیقی به آن داشته باشید می‌توانید به خاطر وجود المان‌های زیاد آیینی سنتی از آن بهره ببرید. البته در این دوره از جشنواره این متن توسط چهار کارگردان مختلف ارائه شده بود، که در نهایت دو درخواست پذیرفته شد و این متن توسط من و هنرمند دیگری اجرا می‌شود.»

این کارگردان تئاتر، عنوان کرد: «نمایشنامه این قدرت را دارد که از فضایی غیر عادی استفاده کنید، استفاده از بازی‌های شادی‌آور زنانه، بر اساس نگاه من به این متن بود و خواستم آن را به این سمت ببرم. البته ما در این کار، تغییر شخصیت داریم، هیچ تفاوتی نمی‌کرد.»

رضی همچنین در رابطه با اهمیت جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی عنوان کرد: «بایستی با فضای گذشته خودمان مانوس باشیم، وظیفه هر هنرمندی است که متون مربوط به کشورش را مورد بررسی قرار دهد، متونی که می‌تواند ما را با فرهنگ غنی‌مان آشنا کند. امیدوارم بتوانیم در جشنواره آثاری با بهره‌گیری از شیوه‌های متفاوت نمایشی شاهد باشیم.»

کتایون جهانگیری، ملیکا رضی، نسیم تاجی، مریم عسگری، اعظم عرفانی، هیلا رضاییان بازیگران این نمایش‌اند.

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از چهارم تا دهم شهریورماه به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط