مزدک مهیمنی: تئاتر رگ خواب مخاطب را پیدا کرده است

مزدک مهیمنی: تئاتر رگ خواب مخاطب را پیدا کرده است 2

مزدک مهیمنی: تئاتر رگ خواب مخاطب را پیدا کرده است 2
مزدک مهیمنی، که با نمایش «چرکولک» در بیستودومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، گفت: «به تفکر واداشتن مخاطب در هر گروه سنی و همراه کردن مخاطب با هر میزان سواد و آگاهی، از مهمترین ویژگی تئاتر خوب است. مولف باید پشت اثرش بایستد.»
به گزارش سایت ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیستودومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، این کارگردان، با بیان اینکه سال گذشته با نمایش «دوست من گولاخف» در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان تجربه خوبی را پشت سر گذاشت، بیان کرد: «امسال تصمیم گرفتم با 100 درصد عوامل اجرایی نمایش سال گذشته و این بار یک قدم جلوتر از کار قبلی، حرکت کنم.»
او با افزودن این نکته که در این کار فعالیتها فشرده و بصورت متراکم انجام شده، گفت: «هدف نخست گروه «پژواک» برآورده کردن نیاز تماشاگر نه از طریق کار عامه پسندانه بلکه از طریق احترام به شعور مخاطب و تلاش برای بالا بردن سطح ذائقه آنهاست.»
نویسنده و کارگردان نمایش «چرکولک» با تاکید براینکه کار وی برای کودکان با تنها شاد کردن مخاطب در تضاد است، ادامه داد: «به تفکر واداشتن مخاطب در هر گروه سنی مهمترین نکته در تئاتر و نمایش است و موضوع فرهنگسازی آمیخته با آن است.»
مهیمنی با بیان این نکته که این گروه از بهترین بازیگران تئاتر همدان هستند، گفت: «عومل این کار جوانانی هستند که بیش از 90 درصد آنان در رشته تئاتر کار میکنند و این نشان میدهد که تئاتر همه زندگی این افراد است.»
او نگاه علمی به تئاتر را جایگزین مناسبی برای نگاه سنتی به تئاتر دانست و اضافه کرد: «کار در حوزه کودک نیاز به روان شناسی، جامعه شناسی، شناخت معضلات جامعه در این حیطه و نیز آشنایی با این نسل دارد.»
این نویسنده و کارگردان تئاتر کودک با اشاره به اینکه نمایش «چرکولک» سومین کار وی در حوزه کودک و نوجوان است، افزود: «باید دغدغه اجتماعی داشت تا کار اصیل و قدرتمند شود.»
مهیمنی با بیان این مطلب که تئاتر در انتقال مفاهیم به کودکان بسیار موثر است، گفت: «مستقیمگویی به مخاطب کودک دافعه ایجاد میکند و من هیچگاه مستقیم مطلبی را به مخاطب نمیگویم. باید شرایط و ماحصل کار را پیش چشم او تبدیل به موقعیتی دراماتیک و بازی کرد و نتیجه حاصل از اشتباه و خرابکاری را به او نشان داد، این روش میتواند در همه زمینههای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و ... موثر باشد.»
او با تاکید براینکه بیان هدف نمایش، موجب جهتدهی به ذهن مخاطب برای دریافت مفاهیم و معانی میشود، گفت: «اثر باید برای همه مخاطبین با هر میزان سواد و سطح آگاهی باشد و البته مخاطب خاص را نیز به خود جلب کند؛ تعبیر مخاطب بسیار مهم است.»
نویسنده و کارگردان نمایش «چرکولک» با بیان اینکه مولف باید پشت اثرش بایستد، عنوان کرد: «با نگاه و آگاهی به مقوله تئاتر، چارچوب بندی ساختار و درون مایه و محتوای آن سعی کنیم مخاطب دست خالی از سالن نمایش بیرون نرود.»
مهیمنی با بیان اینکه اگر تئاتر از پایه ابتدایی همچون کشورهای توسعه یافته وارد مدارس شود،افزود: «زمانی که کودک از خانواده جدا و وارد جامعهای بزرگتر همچون مدرسه میشود تمام مفاهیم انسانی را می توان به او آموزش داد.»
او با تاکید براین نکته که در تئاتر باید مراقب باشیم تا در دام مستقیمگویی نیافتیم، ادامه داد: «تئاتر مجوعهای از هنرهای پنجگانه است که به شرط آگاه بودن میتوان معانی و مفاهیم را در قالب آن به مخاطب کودک آموخت.»
نویسنده و کارگردان نمایش «چرکولک» به شعار امسال جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با عنوان «کودکان امروز، تماشاگران خلاق» اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهیم به شعارها بسنده کنیم کمی محدود میشویم اما فکر میکنم این نمایش در راستای شعار امسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است.»
او با اشاره به افزایش مخاطبین تئاتر بخصوص در نسل جدید گفت: «خوشبختانه تئاتر همدان روبه جلو است و میتوانم بگویم تئاتر رگ خواب مخاطب خود را پیدا کرده است.»
نویسنده و کارگردان نمایش «چرکولک» با اشاره به بخش اقتصادی در تئاتر، افزود: «به واسطه وسعت اطلاعرسانی در کار کودک، مخاطب آن بیشتر است و اگر چنین تبلیغاتی برای کار بزرگسال نیز وجود داشته باشد به طور حتم با افزایش مخاطبی با اختلاف جزئی با کار کودک روبرو میشود.»
مهیمنی با اشاره به رضایت 98 درصدی مخاطبین نمایش «دوست من گولاخف» در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان سال، گذشته ادامه داد: «وقتی مخاطب قدرت انتخاب داشته باشد همه گروهها سعی میکنند تا کیفیت کار خود را بالا ببرند.»
بیستودومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان 9 تا 14 مهرماه به دبیری شهرام کرمی در همدان برگزار میشود.