در حال بارگذاری ...

چهارمین جشنواره تئاتر شهر با حمایت از جوانان همراه است

جشنواره تئاتر شهر با رویکرد حمایت از جوانان چهارمین دوره خود را آغاز خواهد کرد. آثاری با مضامین زندگی شهری و اجتماعی به صحنه می‌روند و پس از پایان جشنواره با حمایت سازمان فرهنگی وهنری شهردای تهران به اجرا عموم خواهند رسید.

به گزارش سایت ایران تئاتر، نشست خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاترشهر با حضور معاون هنری شهرداری تهران در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه امیر عبدالحسینی معاون هنری شهرداری تهران با بیان اینکه این جشنواره فقط یک رویداد نیست عنوان کرد:  بعد از بررسی سومین دوره جشنواره تئاترشهر و برطرف کردن مشکلات، به سمت شکل دادن چهارمین دوره این جشنواره حرکت کردیم و تلاش داریم تا در این دوره، اهداف جشنواره بعد از اختتامیه فراموش نشود. در دوره قبل 68 گروه در این جشنواره حضور داشتند که فضای اجرا در فرهنگسراها در طول سال برایشان فراهم شد.

او همچنین تعامل بین جامعه حرفه‌ای تئاتر و گروه‌های آماتور را در جشنواره اتفاقی خوشایند ارزیابی کرد و افزود: جامعه تئاتر حرفه‌ای شرایط خاص خودش را دارد و جامعه غیر حرفه‌ای شرایط دیگری دارد. این تعامل با حضور استادان در حوزه تدریس و داوری و دانشجویان و جوانان در حوزه اجرا شکل می‌گیرد و تاثیر خوبی خواهد داشت.

امیر عبدالحسینی منتقدان را به نقد بین‌المللی تئاترشهر دعوت کرد و گفت: هیچ برنامه هنری بدون نقد اصولی دوام ندارد، امیدوارم که تنها به نشست خبری اکتفا نکینم و منتقدان جشنواره را آسیب‌شناسی کنند.

در بخش بعد شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی شهرداری و دبیر چهارمین جشنواره تئاتر شهر در مورد چگونگی برگزاری جشنواره گفت: «جشنواره تئاترشهر، حالا جشنواره شناخته شده‌ است و مورد استقبال جامعه قرار می‌گیرد. این جشنواره مانند دیگر جشنواره‌ها نیست که تنها یک یا دو بخش دارند، بلکه دارای بخش‌های متنوعی است. بخش صحنه‌ای، باران، تئاتر خیابانی، نمایشنامه نویسی، کودک و نوجوان، مدرسه تئاتر و مسابقه عکاسی تئاتر که بارویکردی جدید برگزار می‌شود.

او بیان کرد: این جشنواره 1075 گروه متقاضی داشت که در نهایت 73 گروه در آن شرکت می‌کنند. همچنین 164 اجرا در 15 مکان مختلف که شامل فرهنگسراها است خواهیم داشت. در این جشنواره حدود 1024 هنرمند حضور دارند.

دبیر چهارمین جشنواره تئاتر شهر رویکرد جشنواره را  حمایت از گروه‌های تئاتر جوان اعلام کرد و افزود: ما به برگزاری جشنواره به عنوان رویداد بسنده نکرده‌ایم و هدف این است که از گروه‌های جوان حمایت کنیم. مانند نمایش «چشم در برابر چشم» که در جشنواره قبل حضور داشت و برای اجرا عموم مورد حمایت قرار گرفت. جشنواره از سال آینده دچار بازتعریف خواهد شد و به تئاتر حرفه‌ای توجه خواهیم داشت. گروه‌های حرفه‌ای نیز تحت بخشی به همین عنوان فرصت حضور در جشنواره را خواهند داشت.

کرمی همچنین گفت: تلاش داریم جشنواره را بین‌المللی کنیم. با دعوت از یک یا دو گروه جشنواره بین المللی نمی‌شود و برای این امر باید زیر ساخت سالن تخصصی تئاتر در شهرداری را ارتقا دهیم تا رویکرد بهتری داشته باشیم.

او در ادامه بیان کرد: در زمان برگزاری جشنواره سه عنوان کتاب رونمایی ‌خواهد شد. «سردار مهر و ماه» نوشته محمدرضا کوهستانی، «تئاتر شورایی و شهروندی» نوشته علی‌ظفر قهرمانی، که کتابی پژوهشی است و مجموعه نمایشنامه« سنگ بیداری» نوشته مجتبی مهدی این کتاب‌ها هستند.

مدیر هنرهای نمایشی شهرداری از توجه به مدرسه تئاتر خبر داد و افزود: امسال 256 هنرجو از ابتدای تابستان داشتیم و محمد چرمشیر، فرهاد تجویدی و احسان فلاحت‌پیشه به عنوان استاد در این مدرسه همکاری داشتند. همچنین امسال بزرگداشت جشنواره به داود رشیدی اختصاص دارد که نقش مهمی در تئاتر مدرن ایران داشته است. بزرگداشت هر دوره متعلق به یکی از هنرمندانی است که ساکن شهر تهران هستند و امسال ایشان انتخاب شدند. همچنین از آقای داود دانشور به پاس فعالیت پژوهشی و آموزشی که داشتند تقدیر می‌شود.

شهرام کرمی  اعضای هیئت داوران را نیز در همین نشست اعلام کرد: در بخش صحنه‌ای، ایرج راد، قطب الدین صادقی و حمیدرضا نعیمی، در بخش باران، اصغر همت، رحمت امینی و علی موذنی، در بخش نمایشنامه‌خوانی، داریوش مودبیان، رویا افشار و مریم معطرف، در بخش کودک و نوجوان، بهرام شاه‌محمدلو، رضا فیاضی و لیلی رشیدی، در بخش تئاتر خیابانی، حسین عاطفی، محمدمهدی خاتمی و گلبرگ ابوترابیان داوران این جشنواره هستند. در بخش عکاسی بخش‌های متنوعی وجود دارد که داوران به این ترتیب هستند. سیف‌الله صمدیان، محمود کلاری و فردین خلعتبری، در بخش عکاسی، حسن غفاری و ابراهیم حسینی، در بخش عکاسی حرفه‌ای و ابراهیم حسینی، شکوفه هاشمیان و ابراهیم سیسان در بخش عکاسی خیابانی. در این بخش با مدیریت آقای رضا موسوی نگاهی خاص خواهیم داشت. ما رویکرد حمایتی از جوانان خواهیم داشت و در طول سال از آثار تولیدی حمایت می‌کنیم. در ضمن از اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران تشکر می‌کنیم که سالن محراب را در اختیار ما قرار دادند، همچنین از مرکز هنرهای نمایشی که خانه نمایش را به ما اختصاص دادند.»

کرمی در پایان گفت: اساس این جشنواره رویکردی اجتماعی به شهر و زندگی شهری است. فضای تئاتر نیاز به این مضامین اجتماعی دارد و هنرمندان می‌توانند موضوعات اجتماعی را به صحنه ببرند و پاسخگو نیاز جامعه باشند.

چهارمین جشنواره تئاترشهر به دبیری شهرام کرمی از 26 شهریور تا دوم مهر برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران