گفتوگو با مهدی یوسفی کیا، مدیر تالارهای مجموعه تئاتر شهر
آقای یوسفی از چه تاریخی و با چه تدابیری به استقبال جشنواره بیستوچهارم رفتید؟ آمادهسازی سالنها از دو یا سه ماه قبل آغاز شد که ما محیط را برای ورود تماشاگران آماده کردیم. به این صورت که طی یک برنامهریزی درون واحدی، به ...
آقای یوسفی از چه تاریخی و با چه تدابیری به استقبال جشنواره بیستوچهارم رفتید؟
آمادهسازی سالنها از دو یا سه ماه قبل آغاز شد که ما محیط را برای ورود تماشاگران آماده کردیم. به این صورت که طی یک برنامهریزی درون واحدی، به این فکر کردیم که چگونه میتوان ازدحام تماشاگران را کنترل کرد، چرا که این امر طبعا بیاحترامیهایی را به دنبال خواهد داشت.
یکی از طرحهای تایید شده استفاده از پایههای هدایت شونده تزیینی بود، به این صورت که تماشاگران در بدو ورود به سالن با نظمی خاص به سمت درهای سالن هدایت شوند و ما هم بتوانیم با احترامی که خاص برخورد با تماشاگران است، پذیرای ایشان باشیم.
در جشنوارههای قبلی و حتی اجراهای عمومی که استقبال ویژهای به دنبال داشتند، با توجه به ازدحامی که در بیرون سالنها شکل میگرفت نیروهای ما نمیتوانستند سرویس خوبی به تماشاگران ارایه دهند. یعنی تمام سعی نیروهای ما این بود که فقط ازدحام تماشاگران را کنترل کنند.
ولی در حال حاضر خوشبختانه با موفق بودن طرح نصب پایهها، استرس هم از روی تماشاگران و پرسنل، برداشته میشود. امیدواریم این طرح که در اجراهای خاص جواب داده، در جشنواره هم موفق عمل کند. ولی این نکته را هم نباید نادیده گرفت که ظرفیت سالنهای ما معمولا کمتر از خیل مخاطبان مشتاق است.
از طرفی همه سالنها غیر از سالن اصلی تئاتر شهر تا سقف 110 نفر گنجایش دارند و ما براساس ظرفیت هر سالن جایگاههای مستقلی را ویژه هنرمندان، خبرنگاران و دیگر تماشاگران در نظر گرفتهایم و امیدواریم همینطور که ما خود را ملزم به همکاری با هنرمندان و خبرنگاران میدانیم این دسته از عزیزان نیز با ما همکاری کنند.
پیشنهاد بعدی واحد تالارها به ستاد اجرایی زمانبندی و ساعت شروع برنامههای مجموعه تئاتر شهر بود، به طوری که حتیالمقدور همزمانی اجرا نداشته باشیم تا بتوانیم برای سالنهایی که قرار است اجرایشان شروع شود، از سالنهای دیگر نیروی کمکی بگیریم و با دغدغه کمتر به نظم بیشتر برسیم.
حدود یک ماه و نیم پیش ما ساعت شروع هر سانس اجرایی سالنهای مختلف را بر این اساس به ستاد برگزاری جشنواره پیشنهاد دادیم و خوشبختانه ستاد هم 90 درصد پیشنهادهای ما را پذیرفت.
با توجه به سردی هوا در طول ایام جشنواره آیا برای سالنهایی که فاقد سالن انتظار هستند فکری کردهاید؟
قطعا تماشاگرانی که بیرون ساختمان انتظار شروع کار را میکشند از ما انتظاراتی دارند، اما گروهی که در همان ساعت داخل سالن دیگر مشغول اجرا هستند و طبعا تماشاگران آن اجرا هم انتظاراتی از ما دارند و آن هم این است که بتوانیم آرامش و تمرکز کافی در صحنه و جایگاه تماشاگران حفظ کنیم.
مثلا سالنهای قشقایی، کارگاه نمایش و تالار نو در یک راهرو هستند. راهرو که کوچکترین صدا در آن پژواک شده و مخل اجراهای این سه سالن خواهد بود، با وجود این ما نهایت سعی خود را کردهایم تا آغاز و پایان اجراهای مربوط به این سه سالن تداخلی با هم نداشته باشند، مگر اینکه در سانس دوم اجراهای مربوط به این سه سالن بنا به اتفاقات و تأخیرات غیرمترقبه مشکلاتی به وجود آید. با این حال، قرار بر این گذاشتهایم مادامی که حضور تماشاگران در راهرو مشترک این سه سالن مشکلی به وجود نیاورد، از این راهرو به عنوان سالن انتظار هم استفاده کنیم.
البته ما برای اینکه شرمنده معطلی دوستان در بیرون مجموعه تئاتر شهر نشویم، پیشنهاد میدهیم تا تماشاگران عزیز نزدیک به همان ساعات اعلام شده در جدول تشریف بیاورند. چرا که با توجه به تدابیری که ستاد برگزاری اندیشیدهاند از جمله اینکه توزیع بلیتها بیشتر از گنجایش هر سالن نیست، نیازی به حضور زودتر برای رفتن به داخل سالنها نیست.
شعار واحد تالارها در تئاتر شهر احترام به تماشاگر و مخاطب است، اما این احترام باید دو سویه باشد و ما از دوستان مطبوعاتی، همکاران، هنرمندان و دیگر تماشاگران محترم انتظار همکاری بیشتری برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره داریم.