باید فاصله بین تئاتر و هنرهای سنتی و تعزیه با پژوهش های بنیادی پر شود
همه جای دنیا هنر از فرهنگ دینی جذابیت و حتی مدرن ترین آثار هنری برگرفته از فرهنگ ملت ها هستند و تبلور هنر جایی است که از متن فرهنگ ها و اصالت های فرهنگی برخیزد.
همه جای دنیا هنر از فرهنگ دینی جذابیت و حتی مدرن ترین آثار هنری برگرفته از فرهنگ ملت ها هستند و تبلور هنر جایی است که از متن فرهنگ ها و اصالت های فرهنگی برخیزد.
به گزارش سایت ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری همایش سراسری آیینهای عاشورایی"محمد علی خبری"( رئیس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی" با بیان این مطلب تصریح کرد: باید به آثار ملی مذهبی خودمان به صورت بنیادین و اساسی ترین بیندیشیم و بیبنیم آیا توانایی این را داریم.
وی ادامه داد: در صورت توجه به آثار ملی مذهبی است که می توانیم هنر نمایش را در درون و بیرون مرز با مخاطبین و انسان های امروز مرتبط کنیم.
به گفته وی هنرنمایش تعزیه در میان آیین های نمایشی و نمایش های عاشورایی برجسته ترین شکل نمایش است.
دکتر خبری با بیان این که آیین ها و اسطوره ها در طول تاریخ و فرهنگ همواره کارکردهای متفاوتی را در پی داشته است خاطر نشان ساخت: در صورتی می توانیم موفق باشیم و به این تاثیر گذاری و کارکردهای این آیین های نمایشی دست یابیم که بتوانیم آن ها را به زبان روزدرآوریم و با گنجاندن مسایل جدید و ضرورت های روز به آن پرداخته شود.
وی اضافه کرد:در حال حاضر بین تئاتر ما و هنرهای سنتی و تعزیه فاصله یی وجود دارد که این فاصله و خلا باید از طریق پژوهش های بنیادی پر شود.
رئیس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی برگزاری همایش سراسری آیین های عاشورایی را فرصت مغتنم و موثری برای ارزیابی و بازشناسی هنرهای نمایشی سنتی و آیین های نمایشی عاشورایی خوانده و تاکید کرد باید ببینیم چگونه و چطور می توانیم با بهره گیری از آیین ها و سنت های نمایشی الگوهای امروز ارایه دهیم الگوهایی که بتوانند با مخاطبین ارتباط برقرار نمایند.
وی این رسالت را متوجه مدیران و برنامه ریزان از یک سو و هنرمندان در سوی دیگر عنوان کرد و افزود: باید نگاه هنری خودمان را به مسایل مذهبی گسترش بدهیم نیازی که تاکنون به دلایل مختلف به آن توجه لازم نشده است.