در حال بارگذاری ...
...

این همایش باید به گونه‌ای طراحی شود که عموم مردم مخاطب آن باشند

اکثر تئاترهای مذهبی که ارائه می‌شوند به دلیل برخوردار نبودن از الگوی مشخص و مناسب به شیوه اجرایی تلویزیونی شبیه هستند چون از تله تئاترهای مذهبی الگوبرداری کرده‌اند و همانند آن‌ها شیوه اجرایی ثابت، دکور و داستان مشخص و تکراری دارند، در حالی که تئاتر این اجازه و امکان را به ما می‌دهد که نسبت به گذشته متفاوت عمل کنیم.

سعید نجفیان کارگردان نمایش”در سایه سار سوگ سکوت” که از تبریز در همایش آئین‌های عاشورایی شرکت کرده و نمایش او در اولین روز برگزاری دومین همایش آئین‌های عاشورایی در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت، در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«برگزاری و تداوم همایش آئین‌های عاشورایی اتفاقی مطلوب است اما مطلوب‌تر بود که برای برگزاری این همایش از سایر سالن‌های تئاتر و فرهنگسراهای تهران نیز استفاده می‌شد چرا که تئاترشهر یا تالار وحدت تماشاگران خاص خود را دارد و این همایش باید به گونه‌ای طراحی شود که عموم مردم بتوانند مخاطب آن باشند بنابراین من فکر می‌کنم چنان چه نمایش‌های شرکت کننده در این همایش در تکیه‌های محلات مختلف نیز اجرا شوند، بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود.»
وی در ادامه افزود:«وجود چنین همایشی لازم و سودمند است، منتهی باید نسبت به گذشته جهت‌دارتر برگزار شود و نمایش‌های آن کیفیت بالاتری داشته باشند چرا که اکثر تئاترهای مذهبی که ارائه می‌شوند به دلیل برخوردار نبودن از الگوی مشخص و مناسب به شیوه اجرایی تلویزیونی شبیه هستند چون از تله تئاترهای مذهبی الگوبرداری کرده‌اند و همانند آن‌ها شیوه اجرایی ثابت، دکور و داستان مشخص و تکراری دارند، در حالی که تئاتر این اجازه و امکان را به ما می‌دهد که نسبت به گذشته متفاوت عمل کنیم.» نجفیان در خصوص داستان نمایش”در سایه سار سوگ سکوت” و انگیزه انتخاب آن برای حضور در دومین همایش آئین‌های عاشورایی اظهار کرد:«این نمایش به ورود اسرای واقعه عاشورا به دمشق می‌پردازد که هنده همسر یزید از شهلا قصه گوی ایرانی در بار یزید می‌خواهد که برای او صحنه ورود اسرا به شام را توضیح دهد، او نیز خطبه حضرت زینب را روایت می‌کند.»
این داستان از دو جنبه برای من جذاب است، اول این که این داستان که توسط چهار بازیگر زن روایت می‌شود به روایت اتفاقات پس از واقعه عاشورا می‌پردازند و این چیزی است که خیلی کم رخ می‌دهد. دوم این که شخصیت شهلای قصه گو، شبیه به شهرزاد قصه گو و تحولی است که در او به وجود می‌آید. چرا که پس از روایت این اتفاق وی واقعاً مسلمان می‌شود و اعتراف می‌کند که تا پیش از آن در ظاهر دین اسلام را پذیرفته بوده است.»
این نمایش نوشته میلاد اکبرنژاد است و بازیگرانی چون بهار کریم زاده، تارا میرک، مینا اکبری و شقایق نوروزی ایفای نقش دارند و شروین عباسی موسیقی آن را به عهده دارد.