در حال بارگذاری ...
...

ایجاز در نمایشنامه‌نویسی، رسیدن به طنز واقعی و ... در آثار فالنتین

متاسفانه در تئاتر ایران شکلی از شبه طنز وجود دارد که به لودگی نزدیک است. بنابراین با تنی چند از دوستان هنرمند تصمیم گرفتیم برای رفع این نقصان در عرصه طنز، کارهای تجربی انجام دهیم و برای این کار به سراغ آثار فالنتین رفتم چرا که نگاه طنز او به ما کمک می‌کند که به دست‌آوردهای طنز برسیم./هر سه نمایشنامه درباره افرادی است که حرف‌های بیهوده می‌زنند/.

پس از چارلی چاپلین، کارل فالنتین یکی از بزرگان طنز دنیاست، تا جایی که افرادی چون برشت از او الگو گرفته‌اند، بنابراین سه نمایشنامه از آثار او را برای اجرا در جلسات نمایشنامه‌خوانی خانه تئاتر در نظر گرفتم.
دکتر کمال الدین شفیعی که قرار است طی 14 تا 16 اسفند ماه در سالن اجتماعات خانه تئاتر سه نمایش”دکمه یقه و عقربه ساعت”، ”نه” و”دوچرخه‌سوار” از آثار کارل فالنتین را روخوانی کند، در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«متاسفانه در تئاتر ایران شکلی از شبه طنز وجود دارد که به لودگی نزدیک است. بنابراین با تنی چند از دوستان هنرمند تصمیم گرفتیم برای رفع این نقصان در عرصه طنز، کارهای تجربی انجام دهیم و برای این کار به سراغ آثار فالنتین رفتم چرا که نگاه طنز او به ما کمک می‌کند که به دست‌آوردهای طنز برسیم. در این زمینه مقوله‌ای که برای ما مهم بود، ایجاز در نمایشنامه‌نویسی بود این که چگونه ایجازی که با تصاویر ایماژی همراه است را به نمایش بگذاریم.»
دکتر شفیعی که خود این سه نمایشنامه را از زبان آلمانی ترجمه کرده در ادامه با اشاره به این که این نمایشنامه از یکدیگر کاملاً جدا هستند اما از نظر ترکیب دراماتیک به هم پیوند دارند افزود:«هر سه نمایشنامه درباره افرادی است که حرف‌های بیهوده می‌زنند.»
وی سپس به آشنایی‌اش با آثار فالنتین اشاره کرد و خاطر نشان کرد:«زمانی که در آلمان مشغول تحصیل بودم، با آثار کارل فالنتین آشنا شدم و این نکته همواره در ذهنم بود که برشت در مورد او گفته بود”در کارگردانی از فالنتین بهره زیادی گرفته است.»
گفتنی است دکتر شفیعی پس از این سه نمایشنامه دو نمایش”شلختگی” و”کوفته آردی‌ها” اثر فالنتین را برای نمایشنامه‌خوانی در نظر دارد.