سخنان فتحعلیبیگی در درباره اهمیت کلام در قلمرو نقالی
نقال مانند فیلمبردار برای مخاطب تصویرسازی میکند با این تفاوت که دوربین فیلمبرداری همه چیز را آن طور که هست نشان میدهد ولی نقال هر چیز را مجزا و به نسبت اهمیتش برای مخاطب تعریف و در ذهنش تداعی میکند و جالب این که هر مخاطب با توجه به ذهنیتش نسبت به نقل، تصویری ذهنی برای خود میسازد
در این نشست دکتر فتحعلیبیگی بعد از نمایش فیلم نقالی مرشد ترابی از”نبرد اول رستم و سهراب” در خصوص اهمیت کلام در قلمرو نقالی گفت نقال ضمن آن که در خصوص سوم شخص(قهرمان قصه) حرف میزند در عمل به جای اول شخص رفتار میکند.
وی در ادامه گفت:«در قسمتی که حکمت و پند و اندرز گفته میشود نقال خودش است.»
فتحلی بیگی در بخش دیگر از سخنانش گفت:«نقال مانند فیلمبردار برای مخاطب تصویرسازی میکند با این تفاوت که دوربین فیلمبرداری همه چیز را آن طور که هست نشان میدهد ولی نقال هر چیز را مجزا و به نسبت اهمیتش برای مخاطب تعریف و در ذهنش تداعی میکند و جالب این که هر مخاطب با توجه به ذهنیتش نسبت به نقل، تصویری ذهنی برای خود میسازد.»
فتحعلیبیگی خاطر نشان کرد:«نقالی علاوه بر این که شنیداری میباشد دیداری هم است چرا که تصاویر در ذهن مخاطب تداعی میشود.»
وی در ادامه درباره کارکردهای دست و اهمیت آن در نقالی گفت:«گاه پیش میآید که نقال از دستان خود برای تجسم یک حیوان(مثل آهو در ابتدای نقل سامنامه) بهره میگیرد یا هر یک از دستانش در عمل مجسم کننده دست یکی از قهرمانان قصه میشود مثل دست سهراب که با خنجر به رستم حمله میکند و رستم دست او را در هوا میگیرد. در این صحنه یک دست نقال، تجسم بخش دست سهراب و دست دیگرش، تداعی کننده دست رستم میشود.
و نیز عصا در دست نقال کاربردهای زیادی دارد. بنا به گفته فتحعلیبیگی کارکردهای چشم نیز در نقالی حائز اهمیت است مثل نگاه نقال برای استفاده از نمای دور، نزدیک، پستی، بلندی و ... که موقعیتهای مختلف مکانی را نشان میدهد.
فتحعلیبیگی درباره اهمیت انتقال قصه به مخاطب گفت:«مهمترین نکته باور نقال است و این برمیگردد به مهارت و تجربه نقالی.»
وی در خاتمه ضمن تشکر از دکتر ناصربخت به خاطر برگزاری این جلسات اظهار امیدواری کرد که این جلسات بتواند دریچهای تازه برای پژوهش و بحث و گفتوگو درباره نمایشها و آئینهای سنتی باشد و با ضبط تصویری این برنامهها، آرشیوی کامل از فیلمهای آموزشی برای نسل آینده تهیه شود.