در حال بارگذاری ...
...

اردشیر صالح‌پور دبیر همایش یکصدمین سالگرد بزرگداشت ایبسن برنامه‌های برگزاری این همایش را تشریح کرد

همایش ایبسن پی آمد بزرگداشت آنتوان چخوف و برتولت برشت در ایران گامی ارزشمند برای پژوهش و همدلی‌ها و همبستگی‌های فرهنگی است که همگام با برگزاری همایش جهانی سهم ایران و اهل فرهنگ و هنر نمایش را نیز در این مشارکت عمومی همراه می‌سازد./در نظر است دو تن از اساتید خارجی از کشور نروژ مرکز ایبسن‌شناسی با موضوعات ویژه در این همایش سخنرانی کنند و احیاناً یک گروه نمایشی در صورتی که امکانات آنان فراهم شود به تهران بیاید که با همکاری رایزنی فرهنگی مشغول پیگیری امور هستیم.

همایش یکصدمین سالگرد بزرگداشت هنریک ایبسن هماهنگ با سراسر جهان در ایران از 20 تا ٢۶ اردیبهشت ٨۵ برگزار می‌شود.
اردشیر صالح‌پور، دبیر همایش یکصدمین سالگرد بزرگداشت هنریک ایبسن، درباره اهداف برگزاری این همایش گفت: گمان می‌کنم دیگر هنریک ایبسن یک نمایشنامه‌نویس نروژی نیست بلکه او شخصیتی جهانی است که به بشریت و فرهنگ بشری تعلق دارد. همچنانکه حافظ یا فردوسی دیگر تنها ایرانی نیستند. خصیصه فرهنگ همین است که حد و مرزها را فارغ از دغدغه‌های سیاسی برمی‌دارد و نوعی وحدت و همدلی ایجاد می‌کند. فرهنگ یعنی انسان‌سازی و به عبارتی گشت‌وپرورش که تعالی و کمالی را به دنبال دارد، و هنرمندان چراغ روشنی بخش اندیشه و زیبایی.
وی با اشاره به این که همایش ایبسن فرصت و مجال مغتنمی است برای بازشناخت این نویسنده شهیر که اتفاقاً آثارش در ایران شناخته شده‌تر است، خاطر نشان کرد: اهل هنر خصوصاً جماعت تئاتری به یمن اجراهای متعدد و درخشان از دیرباز او را می‌شناسند و شاید از نخستین نمایشنامه‌نویسی که خیلی زود آثارش با اقبال ایرانیان مواجه شد و هنوز هم چه در دانشکده‌ها و چه در محافل هنری – نمایش – ایبسن همواره تازگی دارد. و یکصدمین سالگرد زمینه مناسبی برای هم اندیشی و تعامل هر چه بیشتر میان هنرمندان و صاحبنظران در نقد و بررسی و بازشناخت آثار این نمایشنامه‌نویس که امروزه برای خود منزلت و جایگاهی در جهان داشته و حتی در سطوح تحصیلی و آکادمیک نیز مطمح نظر است.
صالح‌پور با یادآوری این نکته که ایبسن آغاز گر نمایشنامه‌نویسی مدرن است افزود: سبک و ساختار خوش ساخت و طرح مضامین اجتماعی و خانوادگی در قالب ویژه و به نقد کشیدن مسائل مبتلا به اجتماعی و نیز فردا‌نیت و شخصیت پردازی ملموس از ویژگیهای ممتاز آثار او به شمار می‌روند. شاید چخوف، ایبسن، شکسپیر،برشت و مولیر از جمله کسانی باشند که جامعه هنری ایرانی با آنان بسیار آشناست و تقریباً‌ اکثر آثار آنان بر تئاتر ایران به صحنه رفته است.
همایش ایبسن پی آمد بزرگداشت آنتوان چخوف و برتولت برشت در ایران گامی ارزشمند برای پژوهش و همدلی‌ها و همبستگی‌های فرهنگی است که همگام با برگزاری همایش جهانی سهم ایران و اهل فرهنگ و هنر نمایش را نیز در این مشارکت عمومی همراه می‌سازد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا این همایش با برنامه‌های جهانی هماهنگ است گفت: از سوی مرکز ایبسن شناسی نروژ وسازمان فرهنگی یونسکو برنامه‌هایی در سطح جهانی طراحی شده که در کشورهای مختلف اجرا خواهد شد. البته برنامه رسمی در بنگلادش و شهر داکا صورت خواهد گرفت، اما در همه محافل هنری، مراکز هنری، دانشکده‌ها و انجمن‌‌ها و تشکل‌های جهان با برنامه‌های جالب و متنوع آثار و احوال این نمایشنامه‌نویس برجسته مورد ارزیابی و معرفی مجدد قرار خواهد گرفت که همایش ایران نیز همسو با هنرمندان نمایش جهان کار خود را آغاز خواهد کرد، که به گمان من تئاتر ایران استحقاق و شایستگی بسیار زیادی در این مقوله داشته زیرا بیش از 50 سال است که آثار ایبسن در ایران اجرا شده و می‌شود. به هر روی امیدوارم این همایش، با شکوه و درخشش خود بتواند هنریک ایبسن را بار دیگر به جامعه ایرانی معرفی کند.
صالح‌پور با اشاره به این که این همایش از ٢٠ تا ٢۶ اردیبهشت ماه ٨۵ در تهران و شهرهای دیگر خصوصاً در مراکز آکادمیک بر پا می‌شود گفت: این همایش درست همزمان با برگزاری آن در سایر نقاط جهان و برنامه‌هایی است که در نروژ بر پا می‌شود.
این استاد دانشگاه درباره سهم و نقش دانشکده‌های هنری در برگزاری همایش گفت: به نظر من اصل مقوله بیشتر به دانشگاهها بر می‌گردد و سهم و حضور آنان انکارناپذیر است چرا که ایبسن و آثارش بیش از هر جای دیگر در دانشکده‌ها و کلاس‌های درس مورد امعان نظر است. البته امسال نیز در تئاتر شهر تهران شناخته شده‌ترین نمایشنامه‌ هنریک ایبسن به نام دشمن مردم به صحنه خواهد رفت که در واقع بخشی از برنامه‌های این همایش را نیز تشکیل خواهد داد. سعی ما بر آن بوده که همه دانشجویان، اساتید و مراکز دانشگاهی تهران و شهرستانها که شمار آنان به‌1١ دانشکده می‌رسد در این کار مشارکت دهیم و به همین دلیل مکاتبات خود را با آنان آغاز کرده مخصوصاً طی سالیان پایان‌نامه‌های تحصیلی ‌زیادی به ایبسن و آثارش اختصاص یافته که معرفی آنان در نمایشگاهی که به همین منظور در ایام همایش بر پا می‌شود خالی از لطف نیست. آنان وی اهم برنامه‌های همایش را چنین عنوان کرد:
برنامه‌های گسترده و متنوعی برای همایش در نظر گرفته شده که بیشتر نشانگر ذوق و علاقه و توجه هنرمندان تئاتر خصوصاً دانشجویان به آثار ایبسن است که از آن شمار می‌توان به بر پایی جلسات سخنرانی، بحث و گفتگو، میزگرد و تحلیل، نمایشنامه‌خوانی، نمایش فیلمهای تئاتری، ”تله‌تئاتر“ اجرای نمایشهای صحنه‌ای و کارگاهی، نمایشهای رادیویی و تلویزیونی، نشست‌های پژوهشی در خصوص ترجمه‌های آثار ایبسن در ایران و اجرای نمایش دشمن مردم و برنامه‌های دیگر اشاره کردکه متعاقباً فهرست آنان به طور دقیق همراه با محل برگزاری آنان ارائه خواهد شد.
به طور کلی سعی بر آن است که برنامه‌ها را در مراکز مختلف پخش کنیم که دانشکده‌های هنری با همکاری دانشجویان حضور فعالی داشته باشند.
وی درباره تله‌تئاترهایی که در مراسم پخش خواهند شد افزود: با همکاری رایزن فرهنگی سفارت نروژ درتهران و از طریق مرکز ایبسن شناسی جهان در نروژ این فیلمها تهیه و در ایران پخش خواهد شد. این آثار از قدیمی‌ترین اجراهای نمایش ایبسن در ایران آغاز و تا اجراهای معاصر و تازه‌ترین آثار نمایش را شامل می‌شود. سعی داریم که تقریباً تله‌تئاترها را در تمامی مراکز دانشگاهی و به منظور استفاده و آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان در تمام دانشکده پخش کنیم و نیز در کنار آنان جلسات تحلیل و نقد و بررسی توسط اساتید و پژوهشگران خواهیم داشت.
صالحپور در پاسخ به این سئوال که آیا همایش مهمانان خارجی نیز خواهد داشت گفت:
در نظر است دو تن از اساتید خارجی از کشور نروژ مرکز ایبسن‌شناسی با موضوعات ویژه در این همایش سخنرانی کنند و احیاناً یک گروه نمایشی در صورتی که امکانات آنان فراهم شود به تهران بیاید که با همکاری رایزنی فرهنگی مشغول پیگیری امور هستیم. امیدواریم این تعاملات هنری و نمایشی بتواند زمینه حضور تئاتر ایران را در جهان خصوصاً در کشور نروژ به دنبال داشته باشد و تئاتر ایران نیز در محافل هنری شایستگی‌های خودش را به منصه ظهور برساند.
وی همکاری رایزنی فرهنگی سفارت نروژ با دبیرخانه این همایش در ایران را بسیار خوب ارزیابی کرده و اضافه کرد: تا کنون همکاری و رایزنی خوبی داشته‌اند و امیدواریم این تلاش‌های فرهنگی تداوم داشته و همچنانکه ایبسن در ایران طی پنجاه سال به خوبی معرفی شده زمینه معرفی تئاتر ایران نیز در دنیا هموار شود. چرا که فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی با توجه به بضاعت‌ها و قابلیت‌های ویژه حرفهای زیادی دارد و هنر ایرانی سرشار از رمز و رازهایی است که هویت فرهنگی ما را تشکیل می‌دهد.