در حال بارگذاری ...

روز جهانی نمایش عروسکی چگونه پیدا شد؟

در کنگره جهانی نمایشگران عروسکی ـ یونیما ـ به سال ۱۳۷۸ در مالدبورگ آلمان جواد ذوالفقاری، یکی از نمایندگان ایرانی شرکت کننده، پیشنهاد کرد یونیما، به عنوان گسترده‌ترین تشکل جهانی نمایشگران عروسکی، روزی را به عنوان روز جهانی نمایش عروسکی تعیین کند که در این روز هنر نمایش عروسکی پاس داشته و با حضور نمایشگران و تماشاگران عروسکی هر کشور جشن گرفته شود.

اشاره: در کنگره جهانی نمایشگران عروسکی ـ یونیما ـ به سال 1378 در مالدبورگ آلمان جواد ذوالفقاری، یکی از نمایندگان ایرانی شرکت کننده، پیشنهاد کرد یونیما، به عنوان گسترده‌ترین تشکل جهانی نمایشگران عروسکی، روزی را به عنوان روز جهانی نمایش عروسکی تعیین کند که در این روز هنر نمایش عروسکی پاس داشته و با حضور نمایشگران و تماشاگران عروسکی هر کشور جشن گرفته شود. جواد ذوالفقاری روز این جشن را اول فروردین پیشنهاد داد. چرا که یونسکو این روز را یکی از مناسب‌ترین عیدهای جهانی اعلام کرده و براساس افسانه‌های مختلف نمایانگر رفتن زمستان و آمدن بهار و زایش نوین جهان است.
این پیشنهاد با یاری ددی پودامجی، نماینده نمایشگران عروسکی هند، سرانجام در سال 1381 به تصویب یونیما و یونسکو رسید.
از آن سال به بعد روز اول فروردین به عنوان روز جهانی نمایش عروسکی، در تمام جهان جشن گرفته می‌شود و هر سال به پیشنهاد یونیما یکی از برجسته‌ترین نمایشگران عروسکی جهان به همین مناسبت یک پیام جهانی می‌نویسد.
پیام جهانی امسال را میخائیل مه‌شک نوشته است. او در چهاردهم ژوئیه 1931 در لانزیگ آلمان(که اکنون گدانسک لهستان شده است) متولد و در 1939، با روی کار آمدن حکومت نازی در آلمان، با خانواده‌اش به سوئد پناهنده شد.
اولین حضور نمایشی او در سن هجده سالگی و با کمدی‌های قرون وسطایی ماستر پاتلین شروع شد. او در مدرسه عالی هنرهای تزئینی بروشویک به آموزش نزد هارو سیکل پرداخت و بنیان‌گذار و کارگردان گروه نمایش عروسکی استکهلم است.
میخائیل مه‌شک از 1976 تا 1988 قائم مقام دبیرکل یونیما نیز بوده است.