در حال بارگذاری ...

آگوستو بوال، کارگردان برزیلی در جشنواره تئاتر دانشجویی عروسکی - میدانی شیراز

b>نخستین جشنواره تئاتر میدانی دانشجویی عروسکی به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دل نهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی دانشجویان از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ در شیراز برگزار می‌شود.

رضا آشفته:
نخستین جشنواره تئاتر میدانی دانشجویی عروسکی به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دل نهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی دانشجویان از 16 تا 21 اردیبهشت ماه 1385 در شیراز برگزار می‌شود.
وحید لک، دبیر نخستین جشنواره تئاتر میدانی دانشجویی عروسکی ضمن اعلام مطلب بالا گفت:«به دلیل تعدد جشنواره‌های مختلف در فروردین و اردیبهشت ماه در هر سال، تصمیم بر این شد که بخش میدانی این جشنواره در یکی از شهرستان‌ها برگزار شود. این جشنواره دانشجویی است و تاکنون 40 گروه از دانشگاه‌های مختلف کشور متقاضی حضور در جشنواره شده‌اند.»
وی افزود:«بازبینی‌ها از 22 فروردین ماه تا پنجم اردیبهشت ماه 1385 انجام می‌شود. از جمله استان‌هایی که متقاضی شرکت در این بخش شده‌اند می‌توان به استانِ مرکزی، مازندران، لرستان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، فارس، اصفهان، تهران، هرمزگان و بوشهر و گیلان و ...اشاره کرد. دانشگاه‌های دولتی، آزاد و غیرانتفاعی می‌توانستند در این جشنواره شرکت کنند. شرایط جشنواره به این صورت است که یک نفر از اعضای اصلی ـ خصوصاً کارگردان ـ باید دانشجو باشد یا یک سال از دوره فارغ التحصیلی‌اش گذشته باشد.»
وحید لک در ادامه گفت:«نخستین جشنواره تئاتر میدانی دانشجویی توسط انجمن تئاتر خیابانی خانه تئاتر برگزار می‌شود. یکی از اهداف ما در تحقق آرمان‌های انجمن این بوده که موانع را از پیش روی برمی‌داریم و به یک سری الگو و نمونه با تعریف درستی از تئاتر خیابانی برسیم. از جمله کارهایی که کرده‌ایم این است که بازخوانی را از جشنواره‌هایمان حذف کرده‌ایم. این حرکت باعث می‌شود که گروه‌ها فرصت بیشتر ی برای ارائه کارهای خود داشته باشند.»
همچنین گروه‌هایی در سال‌های گذشته معترض بودند که آثارشان از طریق فیلم‌های ویدئویی مورد بازبینی قرار می‌گرفت. امسال این مشکل نیز رفع شده و گروه‌های بازبینی از میان کارشناسان تئاتر خیابانی و عروسکی مستقر در خود استان‌ها و عضو انجمن‌های خیابانی و عروسکی خانه تئاتر انتخاب شده‌اند. تا ضمن آن که صرف‌جویی در هزینه‌های بازبینی بشود، تمامی کارها به طور حضوری و مستقیم مورد بازبینی و انتخاب قرار گیرد. بازبین‌ها تاکنون مشخص شده‌اند و چند تیم کارشناسی قرار است که در استان‌های مختلف طی برنامه از پیش تعیین شده آثار دانشجویی را مورد بازبینی و انتخاب قرار ‌دهند.
نخستین جشنواره تئاتر میدانی دانشجویی عروسکی در 5 نقطه شهر شیراز برگزار می‌شود. محوطه خوابگاه کوی ارم دانشگاه شیراز، پارک آزادی، باغ ملی شیراز، ضلع شرقی ارگ کریمخان و پارک میدان معلم از جمله مکان‌های حضور گروه‌های نمایشی میدانی دانشجویی است.
کشورهای خارجی
همچنین از طرف دبیرخانه جشنواره رایزنی‌هایی با کشورهای چین، ارمنستان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه انجام شده و تا هفته آینده مشخص خواهد شد که چه گروه‌های خارجی‌ای در این بخش حضور خواهند داشت. این گروه‌ها از قبل ارتباطاتی با تئاتر ایران داشته‌اند و بنابراین فقط براساس هماهنگی آن‌ها با ایران امکان حضورشان فراهم می‌شود. از آن جا که در ماه‌های بهار گروه‌های نمایشی فعالیت‌های گسترده‌تری را در اروپا و سایر نقاط انجام می‌دهند امکان حضورشان به دلیل ضیق وقت و انبوهی برنامه‌ها تقریباً ناممکن می‌شود، شاید به این دلیل گروه‌های زیادی نتوانند برای حضور در ایران اعلام آمادگی کنند. البته تا این لحظه هیچ گروهی به دبیرخانه جشنواره جواب منفی نداده است.
10 نمایش در بخش مسابقه نخستین جشنواره تئاتر میدانی دانشجویی و 5 نمایش نیز در بخش آیینی جشنواره از بین 40 نمایش بازبینی شده شرکت داده می‌شود. داورهای جشنواره هم تا هفته آینده مشخص و معرفی می‌شوند، به احتمال زیاد این داوران از بین استادان دانشگاه انتخاب خواهند شد. در عین حال این افراد باید به مقوله تئاتر میدانی و عروسکی آشنایی کامل داشته باشند.
آگوستو بوال
بنا بر گفته وحید لک، تاکنون 25 نشست تخصصی درباره تئاتر خیابانی در خانه تئاتر با حضور استادان و اهل متن برگزار شده است، به همین دلیل حضور ایشان در چنین جشنواره‌ای با توجه به معلوم بودن موضوعات و تکرار آن‌ها نمی‌توانست از جذابیت آموزشی بالایی برخوردار باشد. برای آن که در حاشیه جشنواره میدانی دانشجویی جنبه‌های آموزشی نیز برای ارتقاء این نوع تئاتر لحاظ شود، قرار بر این است در صورت امکان از آگوستو بوال، کارگردان برزیلی مقیم فرانسه که سال‌ها در زمینه تئاتر شورایی و میدانی فعالیت چشم‌گیری داشته و امروز تبدیل به یکی از چهره‌های مهم و بین‌المللی شده است، دعوت به عمل آوریم یا این که از طریق فیلم‌های ویدئویی بتوانیم بخشی از دانش و زحمات و تجربه‌های آگوستو بوال را به سمع و نظر دانشجویان برسانیم.
در سال 84 برای اولین بار در جشنواره سراسر دانشگاهیان ایران، بخش تئاتر خیابانی نیز با همیاری انجمن تئاتر خیابانی برگزار شد. دانشجوها تا پیش از این به طور جدی از تئاتر میدانی دور بودند. این حرکت باعث شد که فعالان تئاتر عروسکی دانشجویی نیز از جمله گلزار محمدی، دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان به وحید لک، رئیس انجمن تئاتر خیابانی پیشنهاد برگزاری بخش میدانی تئاتر عروسکی را دادند. انجمن تئاتر خیابانی هم از این پیشنهاد استقبال کرد تا بهتر بتوانند اهداف خود را به لحاظ آموزشی و پایه‌ای از میان دانشجویان شروع کنند.
این جشنواره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.