در حال بارگذاری ...
...

تلاشم این است تا کارگردانی محمد عاقبتی به عنوان یک کارگردان جوان، در حیط بین‌المللی مورد استقبال تماشاگران قرار گیرد

تلاشم این است تا کارگردانی محمد عاقبتی به عنوان یک کارگردان جوان، در حیط بین‌المللی مورد استقبال تماشاگران قرار گیرد. در حال حاضر کارهای اولیه انجام شده تا براساس آن چه شرایط جشنواره فرایبورگ است کار آماده شود. / از تکنیک پروجکشن و نمایش ویدئویی به علاوه جذابیت تئاتر سایه‌ای بهره برده‌ام. در واقع این کار تلفیق زبان نمایشی سایه با سینما و تئاتر خواهد بود. این شیوه را در”۲۳۴۲ روز بد” و”ایکارو” نیز به کار گرفته بودم. اما حالا این ویژگی‌ها در این نمایش باید با ویژگی‌های جشنواره فرایبورگ نیز مطابقت داشته باشد.

بهروز غریب‌پور مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، طراحی صحنه نمایش”تنها خدا حق دارد بیدارم کند” به کارگردانی محمد عاقبتی را په عهده گرفت.
بهروز غریب‌پور، درباره این همکاری به سایت ایران تئاتر گفت:«تلاشم این است تا کارگردانی محمد عاقبتی به عنوان یک کارگردان جوان، در حیطه بین‌المللی مورد استقبال تماشاگران قرار گیرد. در حال حاضر کارهای اولیه انجام شده تا براساس آن چه شرایط جشنواره فرایبورگ است کار آماده شود.»
این کارگردان تئاتر که طراحی صحنه نمایش‌هایی چون”مسخ” به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی و”علی کوچیکه” به کارگردانی محمد حاتمی را نیز در پرونده کاری خود دارد، درباره نکات مدنظر خود در طراحی این کار گفت:«”تنها خدا حق دارد بیدارم کند” درباره کودکی است که آخرین روزهای عمرش را می‌گذراند. سعی دارم جذابیت تصویری این نمایش که برای کودکان اجرا می‌شود به قدری باشد که تماشاگران غربی با این موضوع به صورت دردناک روبرو نشوند.»
وی درباره تکنیک‌های به کار گرفته شده در این طراحی توضیح داد:«از تکنیک پروجکشن و نمایش ویدئویی به علاوه جذابیت تئاتر سایه‌ای بهره برده‌ام. در واقع این کار تلفیق زبان نمایشی سایه با سینما و تئاتر خواهد بود. این شیوه را در”2342 روز بد” و”ایکارو” نیز به کار گرفته بودم. اما حالا این ویژگی‌ها در این نمایش باید با ویژگی‌های جشنواره فرایبورگ نیز مطابقت داشته باشد.»
غریب‌پور به این سوال که آیا به همراه گروه به آلمان سفر خواهد کرد، پاسخ منفی داده و افزود:«طراحی صحنه در تهران به صورت اتود انجام می‌شود و ساخت آن در فرایبورگ خواهد بود. به تصور من کارگردان این نمایش می‌تواند بر اجرای آن چه هدف من بوده نظارت داشته باشد.»
غریب‌پور که به تازگی از لهستان بازگشته درباره فعالیت‌هایش در لهستان گفت:«این سفر با میزبانی انستیتو پژوهش‌های تئاتر لهستان و بخش فرهنگی وزارت امور خارجه این کشور انجام شد. در برنامه این سفر دیدار از کارگردانان، روسای دانشگاه‌های شهرهای ورشو، بیاوستوک، دوبلین، کراکو، وراسوف و چند شهر کوچک دیگر قرار داشت. در این سفر چند تئاتر ارزشمند چون”الکترا”، ”تارتوف” و”قصر کافکا” را دیدیم و بازدید از نمایشگاهی در رابطه با”افیژنی” و موزه تئاتر لهستان و اپرای ورشو در برنامه‌مان وجود داشت. دیدار با مدیران چند فستیوال تئاتری و تئاتر عروسکی و انجام مذاکراتی برای اعزام کارگردانان جوان برای حضور در دوره‌های کارشناسی از دیگر برنامه‌های من در این سفر بود که به وقت خود اعلام می‌شود.»