معرفی دو ماهنامهیِ”سیمیا” ویژه”غلامحسین ساعدی”
روحبخشان بزرگترین مشکل پیشِ روی این دو ماهنامه را مشکلات مالی میداند، او میگوید:«در یک کلام دخل و خرجمان یکی نیست ولی همچنان ادامه خواهیم داد. سیمیا چون یک نشریه تخصصی است در جذب آگهی، اسپانسر و مخاطب مشکل دارد.»
شمارهیِ هفت، هشت و نه”سیمیا” دو ماهنامهیِ تخصصی ادبیات نمایشی، بعد از دو شماره و چهار ماه تاخیر در قالب یک شماره در 120 صفحه و قیمت 1200 تومان چاپ شده است و هم اکنون علاقهمندان به مباحث تئوریک و علمی در حوزه ادبیات نمایشی میتوانند از کتاب فروشیها و کیوسکهای مطبوعاتی این دو ماهنامه را تهیه کنند. گفتنی است پرونده این شمارهیِ”سیمیا” به غلامحسین ساعدی اختصاص دارد.
”آزاد روحبخشان” سردبیر این دو ماهنامه در گفتوگو با سایت ایران تئاتر، درباره دلایل تاخیر در چاپ این دو ماهنامه گفت:«یکی از مشکلات ما جابجایی محل کارمان بود و در حدود یک ماه جای ثابتی نداشتیم که درنهایت به لطف یکی از دوستان سیمیا صاحب یک مکان ثابت شد. همچنین تصمیم به تغییر در قطع دو ماهنامه داشتیم که وزارت ارشاد موافقت نکرد.»
اما روحبخشان بزرگترین مشکل پیشِ روی این دو ماهنامه را مشکلات مالی میداند، او میگوید:«در یک کلام دخل و خرجمان یکی نیست ولی همچنان ادامه خواهیم داد. سیمیا چون یک نشریه تخصصی است در جذب آگهی، اسپانسر و مخاطب مشکل دارد.»
اما سیمیا در این شماره موفق به جذب اسپانسر شده است و شرکت”بتن شیمی” به چاپ و انتشار”سیمیا” یاری رسانده است. روحبخشان در این باره میگوید:«آقای”مهندس نوروزی” مدیرعامل شرکت”بتن شیمی” خودشان پیشنهاد این همکاری را کردند، با این که ایشان اصلاً از اهالی تئاتر نیستند ولی تئاتر را به عنوان یک مخاطب به شکل جدی دنبال میکنند. ایشان به ما قول یک حمایت یک ساله را دادهاند.»
سردبیر دو ماهنامه سیمیا در پایان گفتههایش از چاپ شماره بعدی سیمیا در خرداد ماه خبر میدهد و این که شماره بعدی سیمیا پرونده”هارولد پینتر” را در خود خواهد داشت.
اما در آخرین شماره”سیمیا” در بخش پرونده”غلامحسین ساعدی” این مطالب را میبینیم:
”سالشمار زندگی و آثار غلامحسین ساعدی” به تهیه و تنظیم”افسانه نوری”
گفتوگو با”علیاکبر ساعدی” برادر غلامحسن ساعدی
گفتوگو با”جعفر والی” همراه و کارگردان چند عنوان از نمایشنامههای ساعدی
گفتوگو با”دکتر محمد صنعتی” تحت عنوان”زیبایی شناسی نکبت” که در این گفتوگو به آثار ساعدی از منظر روانکاوانه پرداخته میشود
گفتوگو با”جواد مجابی” نویسنده کتاب”شناختنامه ساعدی”
روایت دو خاطره از غلامحسین ساعدی توسط”شهرنوش پارسیپور” مطلب بعدی این پرونده است. نوشتهای از”رضا اغنمی” پسردائی”غلامحسین ساعدی”
در نوشته بعدی این پرونده”مدیا کاشیگر” نگاه و بررسی خود را به واسطه فهرست آثار او و زمان نگارش آثار او آغاز میکند و در پایان از ساعدی به عنوان”دهه چهلی”ترین نویسنده ایران یاد میکند.
یکی از مفصلترین و کاملترین مطالب این پرونده مقاله”رضا سرور” است با عنوان”میان کنش تمثیل و سیاست در نمایشنامههای ساعدی” در بخشی از این مطلب سرور به آسیب شناسی نقدهایی که روی آثار ساعدی نوشته شده است میپردازد و اشارهای دارد به نقدهای”نجف دریابندری” و”دکتر رضا براهنی”
در نوشتههای بعدی”امیر امجد” در یادداشتی تحت عنوان”در حصار نشانههای کرانمند” به بررسی نشانهها و تمثیلها در آثار ساعدی میپردازد.
نوشتهی”شهرام احمدزاده” تحت عنوان”ساعدیِ ابزوردنویس” مطلب بعدی این پرونده است.
بررسی آثار فیلم شدهیِ غلامحسین ساعدی توسط”ایوب آقاخانی”، بررسی ارتباط تحقیقات علمی ساعدی با داستانهایش توسط”زهرا غفاری” و بررسی”لال بازی”های ساعدی توسط”ناستین” از دیگر مطالب این پرونده است.
یکی دیگر از بخشهای این پرونده نامههای از غربت ساعدی به یکی از دوستانش”آرشاک” است که گویایِ احوالات ساعدی در غربت است.
پایان بخش این پرونده نیز شعرهای رضا براهنی، جواد مجابی، محمد مختاری و مفتون امینی است که به یاد و خاطرهیِ غلامحسین ساعدی سروده شدهاند.
در بخش مقالات این شماره نیز این مطالب را میبینیم:
بخش دوم”مقدمهیِ آرتور میلر بر مجموعه نمایشنامههایش” به ترجمه”فرزانه طاهری”،
”تأملاتی درباره نمایشنامهنویسی” نوشته”تورنتن وایلدر”.
نوشتهای از”سوزان لوریپارکس” نمایشنامهنویس آمریکایی با ترجمهیِ”مجتبی پورمحسن”
یادداشت”اریک امانوئل اشمیت” روی یکی از آثار خود، ”خرده جنایتهای زنا شوهری” با ترجمهی”آزاده شاهمیری” و همچنین مجموعه مطالبی دربارهیِ”وندی واسراستاین” نمایشنامهنویس آمریکایی که در سال 2006 چشم از جهان فرو بست.
همچنین متن کامل نمایشنامه”فیلیپ گلاس یک دانه نان میخرد” نوشته”دیوید آیوز” با ترجمهیِ”محمدرضا فرزاد” و چاپ داستانی نیمه تمام و چاپ نشده از غلامحسین ساعدی از دیگر بخشهای این شماره دو ماهنامهی سیمیا است.
در بخش تئاتر و نقد اجرا نیز نقد اجرای”سه خواهر” توسط”افشین خورشیدباختری” نقد نمایش”قضیهی تراخیس” و”واقعیت اینه که خورشید دور ما میگرده” توسط ایثار ابومحبوب را میخوانیم.
در بخش نگاهی به بیستوچهارمین جشنواره تئاتر فجر نیز این مطالب را میبینیم:
بررسی نمایش”نفوذ مدوسا” از مجارستان توسط امین عظیمی
نگاهی به نمایش”مهاجران” نوشته”مروژک” و به کارگردانی”ساناز بیان” به عنوان یکی از نمایشهای بخش دانشجویی جشنواره و همچنین گزارشی از work shop گروههای خارجی شرکت کننده در جشنواره بیستوچهارم تئاتر فجر توسط”آزادی رضاییانمقدم”.
بخش پایانی این دو ماهنامه نیز به معرفی کتاب اختصاص دارد.