در حال بارگذاری ...

گزارشی از نشست مطبوعاتی نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران

نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران از یکم تا نهم فروردین ماه با شرکت ۱۳ نمایش از شهرستان‌ها، ۱۸ نمایش از تهران و ۴ گروه خارجی در تالارهای دانشکده سینما و تئاتر، دانشکده هنرهای زیبا، موسسه آموزش عالی سوره، فارابی و مولوی برگزار می‌شود.

رضا آشفته:
نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران از یکم تا نهم فروردین ماه با شرکت 13 نمایش از شهرستان‌ها، 18 نمایش از تهران و 4 گروه خارجی در تالارهای دانشکده سینما و تئاتر، دانشکده هنرهای زیبا، موسسه آموزش عالی سوره، فارابی و مولوی برگزار می‌شود.
در نشست مطبوعاتی نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران که در ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساعت 10 صبح روز سه شنبه 22 فروردین ماه برگزار شد، عباس اقسامی، دبیر اجرایی این جشنواره اعلام کرد:«امسال جشنواره با شرکت 13 اثر برگزیده از مناطق جنوب(هرمزگان)، غرب(کردستان) و شمال(گیلان) و 18 اثر از تهران برگزار می‌شود.»
وی افزود:«برای آن که دانشکده‌های تئاتر حضور بهتری در برگزاری جشنواره داشته باشند از اساتید دانشکده‌ها دعوت کردیم که در مرحله اول آثار دانشکده‌های تهران را مورد بازبینی قرار دهند. در این مرحله 309 نمایش مورد بازبینی قرار گرفت و 65 اثر در مرحله دوم توسط دکتر محمدرضا خاکی، ناصر آقایی، کتایون فیض‌مرندی و فرزاد معافی مورد بازبینی قرار گرفت و در نتیجه 18 اثر برای شرکت در جشنواره برگزیده شدند. همچنین امسال 288 اثر از دانشگاه‌های شهرستانی برای شرکت در مناطق سه گانه مورد بازبینی قرار گرفت که از این مناطق 13 اثر مجوز حضور در جشنواره را دریافت کردند. البته هدف از بازبینی‌ها گزینش کارها براساس کیفیت ساختاری و محتوایی بوده است.»
همچنین امسال در بخش نمایشنامه‌نویسی 223 اثر از دانشجویان دانشگاه‌های ایران توسط فرزاد معافی، سعید اسدی و مرضیه ازگلی داوری شد که در مجموع 10 اثر برگزیده برای چاپ و نشر برگزیده شد. امسال قرار است به اثر اول جایزه”اکبر رادی” اهدا شود و به مناسبت نهمین دوره برگزاری جشنواره به 9 اثر بعدی نیز جوایزی اهدا خواهد شد.
بخش خیابانی
در بخش خیابانی 75 اثر به صورت فیلم مورد بازبینی قرار گرفت. هیأت بازبینی آثار خیابانی متشکل از منوچهر اکبرلو، لیلی مقیمی و قادری‌پناه در نهایت 8 اثر خیابانی را برای اجرا در بخش اصلی و 3 اثر را برای بخش ویژه انتخاب کردند. این آثار در مجموع 70 اجرا در بوستان شهر، خانه هنرمندان، کاخ گلستان، تربیت مدرس، کاخ نیاوران، فضای باز پارک دانشجو، فضای باز تالار سمندریان، تالار فارابی، فرهنگسرای دانشجو و فضای باز تالار مولوی خواهند داشت.
در بخش نمایشنامه‌خوانی 7 اثر ترجمه و 7 اثر تالیفی توسط دانشجویان شرکت دارند که در خانه کوچک دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد خوانده می‌شوند. در بخش عکاسی نیز از بین 250 اثر ارسالی، 60 اثر برای شرکت در نمایشگاه عکس انتخاب شده است.
در بخش بین‌الملل نیز از بین فیلم 24 نمایش ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، 4 اثر از کشورهای مکزیک(میراث ادیپ ـ به کارگردانی رادول والس)، فرانسه(کمیل کلودل ـ به کارگردانی شارل گانزالس)، لهستان(رطوبت ـ به کارگردانی برزسکا منجیک) و کاری مشترک از ایران و فرانسه(ادیپ ـ به کارگردانی فابریس) برای حضور در نهمین جشنواره بین‌الملی تئاتر دانشگاهی ایران انتخاب شده است.
کارگاه‌های آموزشی
امسال 6 کارگاه آموزشی با شرکت استادانی از کشورهای فرانسه، لهستان، ترکیه، کانادا، آلمان و ژاپن برگزار می‌شود. چارلز گونزالس درباره”بازیگری” از فرانسه، مادزیک درباره”بازیگری و کارگردانی” از لهستان، لوسیانو لوگنا و اِبلو گوکداگ درباره”تئاتر خیابانی آگوستو بوال” از کانادا و ترکیه، علیرضا کوشک‌جلالی درباره”نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی” از آلمان، آشیزووا درباره”محصول مشترک” از ژاپن و فابریس نیکوت درباره”تربیت بازیگر و عوامل فنی ـ محصول مشترک” از فرانسه برگزار کننده کارگاه‌های آموزشی خواهند بود.
بکت، سارتر و ایبسن
همچنین به مناسبت گرامیداشت ساموئل بکت، ژان پل سارتر و هنریک ایبسن جلسات سخنرانی و نقد و بررسی توسط استادانی مانند پرفسور احمد کامیابی‌مسک، بهزاد قادری، دکتر مسعود دلخواه، دکتر فرشید ابراهیمیان، علی‌اکبر علیزاد و نجف دریابندری برگزار می‌شود. همچنین فیلم تئاتر نمایش‌هایی مانند”آخرین نوار کراپ”، ”آه! ای روزهای خوشی”، ”در انتظار گودو”(ساموئل بکت)، ”خانه عروسک” و ”جان گابریل بورکمن”(هنریک ایبسن) و ”گوشه نشینان”(ژان پل سارتر) در سالن سینما موسسه آموزش عالی سوره هر روز در دو نوبت 10 صبح و 13 ظهر اکران می‌شود. ایرج محرمی، دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران همچنین در این نشست خبر از انتشار”کتاب شناسی نمایش در ایران از آغاز تا 1384” در دو جلد و”کتاب شناسی پایان‌نامه‌های نمایش” در دو جلد داد و گفت:«اگر به زودی مجوز انتشار کتاب”استراتژی‌های جدید نمایشنامه‌نویسی” آماده شود، با چاپ آن یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها درباره نمایشنامه‌نویسی را در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهیم داد.»
وی در ادامه به گزینش 2 نمایش از آثار هشتمین دوره برای حضور در جشنواره هنر لهستان و حضور 2 نمایش نیز در جشنواره هلند اشاره کرد و گفت:«مسئولان فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمایل خود را برای شرکت آثار برگزیده در جشنواره‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند.»
ایرج محرمی از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای تقبل کردن اسکان و تغذیه دانشجویان شهرستانی و خارجی تشکر کرد و گفت:«شبکه 4 هر شب یک برنامه تخصصی برای جشنواره امسال تهیه می‌کند و از بقیه شبکه‌های تلویزیونی نیز اخبار و برنامه‌هایی در رابطه با جشنواره پخش خواهد شد.»
وی افزود:«امسال 2 نمایشگاه عکس در تالار مولوی و نگارخانه هنر برگزار می‌شود و 1700 متن که از آغاز اولین جشنواره تا نهمین جشنواره برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند، برای آن که در اختیار پژوهشگران قرار گیرد در آرشیو دبیرخانه جشنواره نگهداری می‌شود.»
ایرج محرمی جشنواره تئاتر دانشگاهی را کاملاً مستقل و قوی دانست و گفت:«متاسفانه ما فقط با کمبود تالار برای استقرار 100 تا 200 تماشاگر روبرو هستیم و اما در زمینه فکری و مادی از اعتبار ویژه‌ای جشنواره برخوردار شده است.»