در حال بارگذاری ...

علی‌اکبر قاضی‌نظام، مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از نخستین مسابقه سراسری نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان می گوید:

از آن جا که قشر کودک و نوجوان مخاطبان عمده فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ هستند، تصمیم گرفتیم برای رفع کمبود تئاترهای مناسب برای آن‌ها مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودک و نوجوان را برگزار کنیم. به گزارش سایت ایران تئاتر، ...

از آن جا که قشر کودک و نوجوان مخاطبان عمده فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ هستند، تصمیم گرفتیم برای رفع کمبود تئاترهای مناسب برای آن‌ها مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودک و نوجوان را برگزار کنیم.
به گزارش سایت ایران تئاتر، علی‌اکبر قاضی‌نظام، مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست مطبوعاتی، نخستین مسابقه سراسری نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودکان و نوجوانان که امروز صبح در فرهنگسرای هنر برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت:«هدف ما از برگزاری این مسابقه ارائه کار خلاقانه و تداوم برگزاری چنین مسابقاتی در عرصه نمایشنامه‌نویسی است تا به تبع آن نمایشنامه‌های مفیدی برای این دو گروه سنی داشته باشیم.»
وی درباره همکاری مرکز هنرهای نمایشی در برگزاری این مسابقه اظهار کرد:«خوشبختانه مدتی است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همکاری گسترده‌ای را با مرکز هنرهای نمایشی آغاز کرده است. در ارتباط با برگزاری این مسابقه نیز، مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرده که از نمایش‌های منتخب این مسابقه برای اجرا در سالن‌های مجموعه تئاترشهر حمایت خواهد کرد. چرا که تاکنون فقط تالار هنر در اختیار نمایش‌های تئاتر کودک و نوجوان بوده است. همچنین طی صحبت‌هایی که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته‌ایم قرار شده که با حمایت این ارگان نمایش‌هایی انتخاب شوند و امکان اجرا در سطح شهرستان‌ها نیز برای آن‌ها به وجود آید.»
مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به این که قرار است در پنج نقطه شهر تهران، برخی از آثار این مسابقه توسط واحد سیار برای مدارس مختلف به نمایش گذاشته شوند افزود:«کشور ما را می‌توان کشور جشنواره‌ها نامید، اما باید توجه داشت که چه کسانی در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند و از چه افرادی می‌توان دعوت به عمل آورد. در این ارتباط از پنجاه تن از نمایشنامه‌نویسان کشور دعوت به عمل خواهد آمد.»
قاضی‌نظام با اعلام این که گروه کودک و نوجوان شبکه دوم سیما آمادگی خود را برای ضبط و پخش نمایشنامه‌های منتخب این مسابقه اعلام کرده است، گفت:«برای سال جدید در نظر داریم که کلاس‌های جدید نمایشنامه‌نویسی در سه مقطع ابتدایی، پیشرفته و تکمیلی برگزار کنیم.»
در ادامه این نشست، نبی‌الله گیاهچی مسئول امور تئاتر فرهنگسرای هنر، گفت:«انقلاب ما انقلابی فرهنگی بوده و فکر می‌کردیم که تئاتر کشور ما نیز دچار تحول شود اما تئاتر فعلی ما در مقایسه با گذشته، رشد چندانی نداشته است. بنابراین باید به تئاتر کودک که به عنوان پایه تئاتر برای مخاطبان محسوب می‌شود توجه بیشتری کرد، چرا که اگر کودکی نتواند تئاتر خوب و مناسبی را تماشا کند، نمی‌تواند در آینده ارتباط مناسبی با این هنر برقرار کند.»
به گزارش سایت ایران تئاتر، مسئول امور هنری فرهنگسرای هنر در خصوص همکاری و مشارکت سازمان‌های مختلف در برگزاری نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد:«سازمان‌هایی که در برگزاری این مسابقه حضور دارند عبارتند از: اداره کل هنرهای نمایشی سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز هنرهای نمایشی، مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شبکه اول سیما، گروه کودک و نوجوان، شبکه 4 و گروه ادب و هنر همین شبکه، گروه کودک و نوجوان شبکه 2 سیما و گروه آموزش هنرهای نمایشی دانشگاه تهران.
این مسابقه با موضوع کودک و نوجوان برگزار می‌شود و از هر نویسنده سه اثر پذیرفته می‌شود که البته متون جدید در اولویت هستند. هنرمندان تا 15/5/85 مهلت دارند آثار خود را ارائه دهند که توسط هیئت انتخاب که متشکل از پنج تن است دهم شهریور اعلام می‌شود.
مراسم اختتامیه نیز همزمان با روز جهانی کودک 16 مهر ماه سال جاری در فرهنگسرای هنر برگزار می‌شود.»
گیاهیچی در ادامه افزود:«جوایز این مسابقه به ترتیب عبارتند از: نفر اول مبلغ چهار میلیون و پانصد هزار تومان و چاپ نمایشنامه و اجرا، نفر دوم: سه میلیون تومان، تندیس افتخار، چاپ متن و اجرا و نفر سوم: مبلغ یک و نیم میلیون تومان و تندیس افتخار، چاپ و اجرا. همچنین جایزه ویژه این مسابقه مبلغ یک میلیون تومان است و به 7 اثر بعدی نیز امکان چاپ نمایشنامه داده می‌شود.»