در حال بارگذاری ...

گزارشی تحلیلی درباره سومین جشن بازیگر در تئاترشهر

حضور یک استاد ایرانی خاطرات خیلی‌ها را از دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ دوباره زنده کرد و این کارگردان ادعا کرد که جوانان امروزمان از نسل‌های گذشته پیش افتاده‌اند و این نقطه امیدی برای ماندگاری و دوام تئاتر در سرزمین‌مان است.


رضا آشفته:
سومین جشن بازیگر با حضور جعفر والی، کارگردان پیشکسوت در صحنه و با قرائت متن خوشامدگویی آغاز شد. حضور یک استاد ایرانی خاطرات خیلی‌ها را از دهه‌های 30، 40 و 50 دوباره زنده کرد و این کارگردان ادعا کرد که جوانان امروزمان از نسل‌های گذشته پیش افتاده‌اند و این نقطه امیدی برای ماندگاری و دوام تئاتر در سرزمین‌مان است.
یک اجرای کابارت
دو مجری جوان برنامه ـ رامبد جوان و هومن رهنمون ـ نیز بر آن بودند تا جشن را به شکل کابارت اجرا کنند و در این باره توضیح دادند که:«کابارت اجرایی است که رو به تماشاچی و با همراه داشتن کاغذ اجرا می‌شود، طنز جزء لاینفک این نوع اجراست که انتقاد هم چاشنی آن خواهد شد.»
آن دو هم می‌خواستند تا به جای سمینار که اغلب در جشن‌ها با تعدد سخنرانی‌ها چنین شکلی پیدا می‌کند، یک جشن شاد و آن هم در خور بازیگران اجرا کنند. رامبد جوان گفت:«بهتر است خودمان باشیم و از حساسیت‌هایمان بکاهیم.»
رهنمون هم در ادامه گفت:«اگر خودمان باشیم بهتر می‌توانیم خودمان را ارزیابی کنیم.»
تقدیر از پیشکسوتان
در این برنامه از دو پیشکسوت بازیگری تقدیر شد. توران مهرزاد که از دوران عبدالحسین نوشین در تئاتر بازی داشته است. یکی از تقدیر شده‌ها بود که هما روستا، بازیگر و کارگردان به صحنه آمد تا تقدیرنامه‌اش را قرائت کند. مهرزاد هم به خوشحالی از برگزارکنندگان و مدعوین جشن تشکر کرد که چنین اتفاقی را برایش مهیا کرده‌اند.
داود رشیدی نیز دومین تقدیر شده پیشکسوت بود که با همراهی جعفر والی مورد تقدیر واقع شد. والی از رشیدی خواست که به یاد گذشته‌ها که در زمانی که تازه به عنوان کارگردان جوان و تحصیلکرده در فرانسه مطرح شده بود، با اجرای نمایش”کاپیتان قره‌گوز” و با بازی خود والی، باعث شد که عده‌ای در کارهای بعدی به سراغش بروند و از او بخواهند تا نقشی هم برای آن‌ها در کارش کنار بگذارد، یکبار دیگر”کاپیتان قره‌گوز” را به صحنه بیاورد.
داود رشیدی هم در پاسخ به والی گفت:«من برای اولین بار که توصیه شما را چند ماه پیش شنیدم، دوباره قره‌گوز را خواندم اما آن را کهنه دیدم. متاسفانه من هرگز یک متن را دو بار کار نکرده‌ام ولی می‌خواستم بنا بر خواست شما چنین کاری را انجام بدهم که تا این لحظه متقاعد نشده‌ام.»
حضور دو کارگردان قدیمی نیر بر اعتبار جشن و تشویق جوانان برای حضور فعالانه‌تر در عرصه تئاتر و هنر بازیگری و کارگردانی می‌افزود، رشیدی در این باره گفت:«من با دیدن توران مهرزا به یاد بچگی‌هایم افتادم که در نمایش”آقای توپاز” به کارگردانی عبدالحسین نوشین نقش کوچکی داشتم. نوشین از استادان آکادمیک و از جریان سازان تئاتر کشورمان بوده‌اند که متاسفانه کمتر به او پرداخته‌ شده است.»
وی افزود:«امروز ما به واسطه پیش افتادن تئاتر در کشورمان می‌بینیم که با اعزام گروه‌های تئاتر جوان به کشورهای خارجی مورد استقبال و تقدیر واقع می‌شوند. این جهش بزرگی برای تئاتر ایران است که باید مسئولان نیز قدر چنین اتفاقی را بدانند و حمایت‌های لازم را از جوانان کنند.»
برگزیدگان
اتفاق جالبی که در بخش مسابقه”جشن بازیگر” افتاد، این بود که داوران انجمن بازیگران خانه تئاتر از 6 بازیگر مرد و 6 بازیگر زن تقدیر کرد و 6 بازیگر مرد و 6 بازیگر زن را به عنوان افراد برگزیده انتخاب کرد. تقدیر شده‌ها عبارت بودند از: فریده سپاه‌منصور، ترانه علیدوستی، فروغ قجابگلی، ناهید مسلمی، سوسن مقصودلو، رویا میرعلمی، ایمان افشاریان، بهروز بقایی، حبیب دهقان‌نسب، لطف‌الله سیفی، سیدمهرداد ضیایی و امیر غفارمنش.
شش بازیگر برگزیده زن که در صحنه حاضر شدند، عبارت بودند از: رویا تیموریان، نگار عابدی، افسانه ماهیان، مریم معینی، شبنم مقدمی و مهسا مهجور.
شش بازیگر برگزیده مرد هم عبارت بود از: هومن برق‌نورد، پرویز پرستویی، دانیال حکیمی، میکائیل شهرستانی، سیامک صفری و احمد مهران‌فر.
میکائیل شهرستانی در سال گذشته با بازی در سه نمایش زکریای رازی(حمید جعفری)، سانتاکروز(هما روستا) و خرده جنایت‌های زناشوهری(سهراب سلیمی) یکی از پرکارترین بازیگرانی بود که در هر سه مورد نیز در صحنه به خوبی درخشیده بود.
دانیال حکیمی و پرویز پرستویی نیز بعد از سال‌ها فعالیت تصویری با بازی در نمایش‌های ملودی شهر بارانی(هادی مرزبان) و فنز(محمد رحمانیان) نظر منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کردند و حضورشان در صحنه باعث اعتبار و شکوه جشن بازیگر شد.
رویا تیموریان سال‌هاست که در تلویزیون(شب دهم ـ حسن فتحی) و در تئاتر(عروسی خون ـ علی رفیعی)، (بینوایان ـ بهروز غریب‌پور)، (پابلو نرودا و بازرس ـ علیرضا کوشک‌جلالی) و غیره درخشیده است. او سال 84 نیز با بازی در عکس یادگاری(مسعود رایگان) یک بار دیگر بر ارزش‌های تکنیکی و خلاقه‌اش در صحنه افزود و با برگزیده شدن در جشن بازیگر به عنوان چهره‌ای قابل استناد در بازیگری مطرح شد. او یکی از اساتید بازیگری است که سال‌ها شاگردانی را به تئاتر و هنرهای تصویری(تلویزیون و سینما) تحویل داده است.
تیموریان یکی از مدافعان حضور جوانان در تمامی عرصه‌های هنری است تا با حضورشان باعث رونق و شکوفایی هنرهای نمایشی و تصویری در کشورمان باشند.
تیموریان در جشن بازیگر درباره این که”چرا بازیگر شده است؟” گفت:«بازیگری را دوست دارم و روی صحنه احساس بودن می‌کنم. وقتی روی صحنه هستم احساس می‌کنم که کار مهمی را انجام می‌دهم. تمام لحظاتی که روی صحنه هستم، تازه احساس می‌کنم که زندگی می‌کنم.»
وی همچنین از مسعود رایگان، کارگردان عکس یادگاری تشکر و قدردانی کرد که چنین فرصتی را برای دیده شدن فراهم کرده است.
تقدیر از احمد آقالو
در یک حرکت به یادماندنی”احمد آقالو” بازیگر تئاتر و تلویزیون که این روزها در بستر بیماری به سر می‌برد، از طرف هیئت داوران سومین جشن بازیگر(بهزاد فراهانی، اصغر همت، گوهر خیراندیش، مریم معترف، محمدعلی ساربان، کاظم هژیرآزاد و هوشمند هنرکار) به عنوان بهترین بازیگر تئاتر تلویزیونی در سال 84 انتخاب شد.
محمد رحمانیان با حضور در صحنه و به نمایندگی از احمد آقالو، بازیگری که 10 سال در تمامی کارهایش حضور داشته است با قرائت تقدیرنامه داوران گفت:«ضمن آن که تایید می‌کنم که متن خوبی برای تقدیر از آقالو نوشته‌اند، باید بگویم که باز هم برای او کم است. در حال حاضر احمد آقالو به دعای شما برای بهبودی نیاز دارد.»
وی افزود:«احمد آقالو فقط یک بازیگر در کارهایم نبوده بلکه او بارها در زمینه نویسندگی و کارگردانی به عنوان یک استاد در کنارم حضور داشته است. احمد آن قدر بزرگ است که نمی‌توانم درباره‌اش حرفی بزنم، دریغ از دیالوگ!»
احمد مهران‌فر و میکائیل شهرستانی تالار اصلی تئاترشهر را ترک کرده بودند. با توجه به فاصله بین دعوت شدن افراد به صحنه برای گرفتن هدایا، شاید آن‌ها پنداشته بودند که جزء برگزیده‌ها نیستند.
به هر تقدیر انتخاب هر 12 بازیگر مرد و زن جلال و شکوه خاصی به جشن بازیگر داده بود چون این افراد در سال‌های گذشته بارها در نمایش‌های مختلف حضور موثر و پررنگی داشته‌اند. بنابراین صنفی برخورد کردن با برگزیدگان نیز وحدت بیشتری برای تداوم فعالیت‌ها و در کنار هم بودن ایجاد خواهد کرد.
رهنمودهای مجریان جشن
در مراسم جشن بازیگر، رامبد جوان و هومن رهنمون بارها به نکات قابل تاملی در باب بازیگری در ایران و جهان اشاره کردند که در حاشیه برنامه جاذبه شیرینی را ایجاد کرده بود. آن‌ها به ارتباط مردم با بازیگران، ستایش‌های دروغین از بازیگران، زیرآب‌زنی‌های خاص همکاران بازیگر و غیره پرداختند. جوان و رهنمون سعی داشتند که با بازی، چنین حرف و حدیث‌هایی را نمایشی کنند تا تاثیر بیشتری بر تماشاگران بگذارد.
برنامه‌های جشن
در جشن بازیگر عبدالرضا کشاورز پانتومیمی را به همراه گروهش اجرا کردند که به تولد تا مرگِ آدمی در دنیا می‌پرداخت. حامد بهداد و گروهش آواز خواندند. آئین سخنورنی با سخنوری کاظم هژیرآزاد و علی بی‌غم و کارگردانی حمید مظفر اجرا شد.
فرزانه کابلی نیز با گروهی جوان و شاداب لحظات زیبا و پرتحرکی را در صحنه طراحی و اجرا کردند. افشین هاشمی، علیرضا ناصحی و سعید تهرانی نیز با پیش پرده‌خوانی به وضعیت تئاترشهر به عنوان فعال‌ترین مرکز نمایشی کشور انتقاد کردند.
مراسم طبق‌کشی نیز با کارگردانی محمدعلی نوروش و همکاری مدیا ذاکری، کتایون جهانگیری، حمید یعقوبیان و پاییزه سیار برای اهدای جوایز به برگزیدگان برگزار شد. دو کلیپ دیدنی هم در لابه‌لای برنامه‌ها پخش شد.