بهتر است یافتههای پژوهشی تئاتر مقاومت بدون سانسور بیان شود
پژوهش اساس تئاتر است و باید در تئاتر وجود داشته باشد. حال این امر مختص همه گونههای تئاتری است که”تئاتر مقاومت” هم شامل آن میشود.
پژوهش نقش بسیار مهمی در تئاتر دارد و همه هنرمندانی که کار تئاتر میکنند همواره باید در کارشان تحقیق و پژوهش داشته باشند.
به گزارش سایت ایران تئاتر منیژه محامدی کارگردان پیشکسوت تئاتر در گفتوگو با ستاد خبری سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت با بیان این مطلب افزود:«باید برای بالا بردن سطح کیفی کارمان و همچنین افرادی که با ما کار میکنند به طور مستمر پژوهش کنیم و نتایج این پژوهشها را نیز منتشر کنیم تا سایر افراد هم به آنها دسترسی داشته باشند.»
این عضو انجمن کارگردانان خانه تئاتر ادامه داد:«تا پژوهشی وجود نداشته باشد یک تئاتر نمیتواند شکل بگیرد و تئاتری که مبنایش بر پژوهش بنا نشود، ناقص خواهد بود.»
منیژه محامدی در خصوص نقش پژوهش در تئاتر مقاومت اذعان کرد:«چنان چه گفتم پژوهش اساس تئاتر است و باید در تئاتر وجود داشته باشد. حال این امر مختص همه گونههای تئاتری است که”تئاتر مقاومت” هم شامل آن میشود.»
این عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری خاطر نشان کرد:«از طریق پژوهش در تئاتر مقاومت میتوان به مفاهیمی چون رابطه مقاومت و زندگی، رابطه مقاومت و رسیدن به هدفها و... دست یافت. با پژوهش در تئاتر مقاومت میتوان متوجه شد که جنگ چه آسیبهایی را به کشورمان رسانده است و این آسیبها چگونه باید جبران شود که دیگر تکرار نشود.»
وی تصریح کرد:«هم از نظر تکنیکی و هم از نظر محتوایی افرادی باید در عرصه تئاتر مقاومت فعالیت کنند که صلاحیت شناخت از تئاتر و سواد هنری در این وادی را داشته باشند.»
منیژه محامدی ادامه داد:«تعریف تئاتر جنگی و تئاتر مقاومت این نیست که همواره در این تئاتر نشان دهیم که ما فقط پیروز بودهایم، بلکه باید تمام نکات و زوایای جنگ(چه دوران جنگ و چه دوران بعد از جنگ) را به صحنه بیاوریم تا اجتماع شناخت بیشتری از این پدیده اجتماعی پیدا کند.»
این کارگردان پیشکسوت تئاتر افزود:«در خصوص نمایشنامههایی که در عرصه تئاتر مقاومت نوشته میشود باید تحقیق و پژوهش شود تا آسیبشناسی در این حوزه انجام گیرد در ضمن نمایشنامههایی که درباره تئاتر مقاومت نگاشته میشود، ”گزارش نویسی” نباشد و درام باشد.»
منیژه محامدی اذعان داشت:«من خودم مسئله مقاومت و جنگ را در نمایشنامه”دایره بسته” از طریق یک داستان عاشقانه بیان کردم و در این اثر بیستوچهار ساعت آخر هیتلر و جنگش با روسها را به صحنه آوردم.»
این عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری درباره چشم انداز سومین پژوهشی تئاتر مقاومت گفت:«دست اندرکاران این همایش باید بگذارند که یافتههای پژوهشی پژوهشگران بدون سانسور و ممیزی بیان شود تا همایش بتوانند دستاورد علمی برای کل تئاتر ایران داشته باشد.»
شایان ذکر است که سومین همایش پژوهش تئاتر مقاومت اول خرداد ماه در تالار شهید آوینی دانشگاه تهران توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار میشود.