در حال بارگذاری ...

«ادامه مطلب» از گیلان به جشنواره تئاتر فجر می‌آید

هیأت داوران بیست‌وهشیمین جشنواره تئا‌تر استان گیلان، نمایش «ادامه مطلب» را برای معرفی به دبیرخانه سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر انتخاب کردند.

به گزارش سایت ایران تئاتر، حسین پارسایی، داور بیست‌وهشتمین جشنواره تئا‌تر استان گیلان در آیین پایانی بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر این استان، با اشاره به این‌که سرمایه یک هنرمند تماشاگران اوست، گفت: مخاطب سرمایه‌ای در اختیار تئا‌تر است که موجب اندیشه ورزی هنرمندان می‌شود و باید بیش از همیشه این سرمایه را قدر دانست. گفت: هنرمندان گیلانی دارای استعدادهای درخشانی در بخش تئا‌تر هستند و کم‌تر جایی را دیده‌ام که چنین تماشاگران مشتاقی داشته باشد.

پارسایی در ادامه گفت: امروز در کشورهای منطقه و جهان اسلام، شاهد تبلور و تجلی شعاع فرهنگ پایداری، مقاومت و بیداری هستیم.

داور این جشنواره، ملت بزرگ ایران را دارای افتخارات درخشان بی‌شماری دانست و ادامه داد: نگین این افتخارات، دوران طلایی دفاع مقدس است که مانند گنجینه بی‌پایان و سرچشمه الهام بخش بر پیشانی تاریخ این سرزمین می‌درخشد.

دبیر پانزدهمین جشنواره تئا‌تر مقاومت فرهنگ پایداری، مقاومت و بیداری را برآمده از متن دین، باور‌ها و مبانی اخلاقی، اعتقادی و ارزشی جامعه ما خواند.

پارسایی اظهار کرد: همکاری سه جانبه‌ای میان دبیرخانه تئا‌تر مقاومت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت برای حمایت از تئا‌تر مقاومت مورد توافق قرار گرفته است.

تئا‌تر، عنصری زنده و در تعاملی زنده است

یوسف فخرایی از داوران بیست‌وهشتمین جشنواره تئا‌تر استان گیلان نیز در سخنانی با اعلام این‌که این جشنواره فاقد بیانیه است، اظهار کرد: اگر رویداد بزرگ در درون هنرمند اتفاق بیفتد، بر روی صحنه نیز رخ خواهد داد.

او ادامه داد: متاسفانه امروز دیواری کوتاه‌تر از هنرمند وجود ندارد و این خود هراسی بزرگ است.

فخرایی گفت: اگر خود ما هنرمندان بر خود سخت بگیریم، دیگران بر ما سخت نخواهند گرفت.

این هنرمند و مدرس برجسته تئا‌تر کشور از فقدان جلسه نقد تئا‌تر در بیست و هشتمین جشنواره تئا‌تر گیلان انتقاد و اظهار کرد: با احترام به وجود مخاطب، باید اعتماد آنان را جلب کرد و در مواجهه با نقد آنان قرار گرفت.

او همچنین بازبینی آثار از روی لوح‌های فشرده را مورد نقد قرار داد و گفت: تئا‌تر، عنصری زنده و در تعاملی زنده است و هر شکلی از تصویر، امری مرده است و نباید از طریق آن سنجیده شود.

این جشنواره که قرار بود از شنبه چهارم مهرماه در رشت برگزار شود، به دلیل وقوع حادثه دلخراش منا و اعلام سه روز عزای عمومی توسط رهبر معظم انقلاب، با تصمیم مدیران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ششم و هفتم مهرماه در رشت اجرا شد.

در بیست‌وهشتمین جشنواره استانی تئا‌تر گیلان، شش نمایش «شمشیرهای ژنرال»، نوشته قدرت‌الله فتحی و کارگردانی هومن میرمعنوی، «زمستان ۶۶ کجا بودی؟»، نوشته محمد یعقوبی و کارگردانی محمد پورجعفری، «قلعه بردگان»، کاری از مهدی طاهرپور، «ادامه مطلب» نوشته و کارگردانی مهدی شایان از رشت، «رویای رویا»، کاری از عبدالله بهادری از لنگرود و «دیگه از این بد‌تر نمی‌شه»، کاری از جواد لاله‌دوست از بندرانزلی از میان ۱۶ نمایش ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، حضور داشتند.

هیأت داوران جشنواره متشکل از حسین پارسایی، یوسف فخرایی و سی وحید فخرموسوی برگزیدگان بیست‌وهشتمین جشنواره تئا‌تر استان گیلان به شرح زیر اعلام کردند:

پوستر و بوروشور: هیأت داوران جایزه این بخش را به طور مشترک به هدی رسولی و فرید نظری، به ترتیب طراحان پوستر و بروشور نمایش‌های «قلعه بردگان» و «ادامه مطلب» اهدا کرد.

موسیقی: در این بخش نیز با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی پارسا برای موسیقی نمایش «رویای رویا» از وی تقدیر شد.

طراحی صحنه:هیأت داوران جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی را بدون اولویت به محمد پورجعفری طراح صحنه نمایش «زمستان ۶۶ کجا بودی؟» و هومن میرمعنوی و مصطفی جعفری طراحان صحنه نمایش «شمشیرهای ژنرال» اهدا کرد.

بازیگری زن:جایزه اول این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به زینب شعبانی بازیگر نمایش «ادامه مطلب» رسید و سودابه جعفرزاده دیگر بازیگر این نمایش دوم شد.

جایزه سوم بازیگری زن نیز به طور مشترک به الناز ابروش بازیگر نمایش «ادامه مطلب» و شیرین احمدی‌پور بازیگر نمایش «رویای رویا» تعلق گرفت.

همچنین در این بخش از مریم شعبانی و بهاره سعیدی بازیگران نمایش «زمستان ۶۶ کجا بودی؟» تقدیر شد.

بازیگری مرد: در بخش بازیگری مرد، هیأت داوران ضمن تقدیر از غلامرضا می‌رمعنوی بازیگر نمایش «شمشیرهای ژنرال» به پاس حضور صمیمی و همراهی موثر این هنرمند پیشکسوت در صحنه‌های نمایش استان، جایزه اول این بخش شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و هدیه نقدی را به مهدی مخبری بازیگر نمایش «ادامه مطلب» اهدا کرد.

در این بخش برنا انصاری برای بازی در «ادامه مطلب» دوم شد و رتبه سوم مشترکاً به مهدی پورخانی بازیگر نمایش «قلعه بردگان» و جواد لاله دوست بازیگر نمایش «دیگه از این بد‌تر نمی‌شه» رسید.

داوران جشنواره در بخش بازیگری مرد نیز محمد جواد ذهنی و علیرضا فتاحی بازیگران نمایش‌های «دیگه از این بد‌تر نمی‌شه» و «قلعه بردگان» را شایسته تقدیر دانستند.

نویسندگی:در این بخش با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از عبدالله بهادری نویسنده نمایش «رویای رویا» تقدیر شد و نمایش «ادامه مطلب» متن برگزیده هیأت داوران انتخاب و با اهدای دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی از مهدی شایان نویسنده این کار تقدیر شد.

کارگردانی: در بخش کارگردانی ضمن تقدیر از محمد پورجعفری برای نمایش «زمستان ۶۶ کجا بودی؟»، مهدی شایان برای نمایش «ادامه مطلب» موفق به کسب دیپلم افتخار، تندیس و هدیه نقدی رتبه بر‌تر کارگردانی جشنواره شد.

نمایش برگزیده: هیأت داوران بیست‌وهشیمین جشنواره تئا‌تر استان گیلان، نمایش «ادامه مطلب» را برای معرفی به دبیرخانه سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر انتخاب کردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران