در حال بارگذاری ...

بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر مازندران به ایستگاه آخر رسید

بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان مازندران روز گذشته دوشنبه 13 مهرماه، به کار خود پایان داد و برگزیدگان این جشنواره از سوی هیأت داوران معرفی شدند.

به گزارش سایت ایران تئاتر، این جشنواره که از شنبه 10 مهرماه، با حضور تعداد زیادی از هنرمندان استان در بابلسر آغاز شده بود، با اجرای شش گروه نمایشی در بخش مسابقه طی روزهای شنبه و یکشنبه،‌ روز گذشته 13 مهرماه، ساعت 18 در سالن آمفی‌تئاتر امام خمینی(ره) بابلسر،‌به پایان راه رسید.

در آیین اختتامیه بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان مازندران، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، طی سخنانی کوتاه ضمن اعلام حمایت از هنرمندان گفت: جشنواره‌های استانی باعث روشن ماندن چراغ تئاتر در مناطق شده است و اگر این جشنواره‌ها نبودند، چراغ تئاتر در استان‌ها خاموش می‌شد.

احد جاودانی افزود: ما وقتی از نمایش و تئاتر صحبت می‌کنیم راجع به یک هنر ترکیبی حرف می‌زنیم؛ هنری که درآن نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، طراحی و موسیقی و سایر هنرها نقش دارد، تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد، برای اینکه از هنرهای دیگر مثل نقاشی، ادبیات، معماری و موسیقی در آن استفاده می‌شود، نفس هنر خلاقیت است و هنرمند ویژگی غریزی ممتازی دارد که او را در این آفرینش هنری یاری می‌رساند. این غریزه قوی‌تر از آن است که ما می‌شناسیم یا می‌توانیم تشریح کنیم.

او از تمام کسانی که برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند قدردانی کرد و وجود نشاط و جنب و جوشی که در این ایام در استان اتفاق افتاد را مرهون زحمات و حضور فعالانه خود هنرمندان دانست.

طراحی و کارگردانی مراسم اختتامیه این جشنواره پیش از آغاز جشنواره به محمد شجاعی سپرده شد تا پرده آخر جشنواره تئاتر استان در بابلسر نیز رنگ و بوی تئاتر داشته باشد.

هیأت داوران جشنواره متشکل از مهدی هاشمی، فردوس حاجیان و نادر برهانی‌مرند، آرای خود را به شرح زیر اعلام کردند:

تقدیر از علیرضا دورافکن، کارگردان نمایش «نگین» از شهرستان محمودآباد در بخش نسل نو.

موسیقی:تقدیر از نیما کریمی برای نمایش «سلول» از شهرستان قائمشهر.

طراحی صحنه:رتبه سوم: آقای روح بخش برای نمایش «بیخوابی در قفس» از شهرستان بابل.

رتبه دوم: حامد کریمی براری نمایش «سلول» از شهرستان قائمشهر.

هیأت داوران در این بخش، نمایشی را حائز رتبه اول ندانست.

طراحی لباس:تقدیر از حامد کریمی برای نمایش «سلول» از شهرستان قائمشهر.

بازیگری زن:رتبه سوم: نیلوفر ترک و فاطمه زندی برای نمایش «شب هزار و یکم» از شهرستان نوشهر و مهسا دادبود برای  نمایش «سلول» از شهرستان قائمشهر.

رتبه دوم: ملیحه بقایی برای نمایش «سلول» از شهرستان قائمشهر و مینو طوسی برای نمایش «تئاتروف» از شهرستان بابل.

رتبه اول: نیلوفر نجف پور برای نمایش «تئاتروف» از شهرستان بابل.

بازیگری مرد:رتبه سوم: اهورا گل عموپور  برای نمایش «بیخوابی در قفس» از شهرستان بابل و آرمان عبیری برای نمایش «من، شیرین و آقای آلن» از شهرستان تنکابن.

رتبه دوم: پژمان حسینی برای نمایش «شب هزار و یکم» از شهرستان  نوشهر و سینا آزاد برای نمایش «سلول» از شهرستان قائمشهر.

رتبه اول: مسعود حق‌پناه و مرتضی قربانی برای نمایش «مالیخولیا» از شهرستان آمل.

نویسندگی:رتبه سوم: مسعود حق‌پناه برای نمایش «مالیخولیا» از شهرستان آمل.

رتبه دوم: حسن میرزایی برای نمایش «من شیرین آقای آلن» و «تئاتروف» از شهرستان بابل.

هیأت داوران در این بخش، نمایشی را حائز رتبه اول ندانست.

کارگردانی:رتبه سوم: حسن میرزایی برای نمایش «تئاتروف» از شهرستان بابل.

رتبه دوم: حامد کریمی برای نمایش «سلول» از شهرستان قائمشهر.

رتبه اول: مسعود حق‌پناه برای نمایش «مالیخولیا» از شهرستان آمل.

با توجه به حذف جشنواره‌های تئاتر مناطق کشور، دو نمایش «مالیخولیا» و «سلول» از شهرستان‌های آمل و قائمشهر به عنوان دو اثر برگزیده جشنواره به هیأت انتخاب جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

داوران جشنواره با توجه به رقابت نزدیک نمایش‌ها، نمایش «تئاتروف» از شهرستان بابل را نیز به عنوان سومین اثر از استان مازندران، به هیأت انتخاب بخش مناطق جشنواره تئاتر فجر پیشنهاد کردند.


مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|