با حضور ایرج راد، حمید مظفری و سهراب سلیمی سمینار تخصصی تئاتر برگزار شد
باید بدانیم در تئاتر ما آشفته بازار وجود دارد و تعریف شده نیست بنابراین گروههای تعریف شده نیز نداریم، تاکنون نیز هر گاه فرصتی پیش آمده گروهی جمع شدهاند و کاری را ارائه دادهاند، در حالی که باید برای گروههای آماتور، دانشجویی، حرفهای، کودک و نوجوان، عروسکی و... تعریف داشته باشیم و از مکانهای تعریف شده برخوردار باشیم تا تماشاگر بداند به کجا میرود و در آن جا چه کاری به او ارائه میشود.
سمینار تخصصی تئاتر باحضور ایرج راد، حمید مظفری و سهراب سلیمی در سالن کنفرانس خانه هنرمندان برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این سمینار ایرج راد مدیر خانه تئاتر درباره اساسنامه خانه تئاتر گفت:«14 هدف در اساسنامه خانه تئاتر گنجانده شده که از هم مجزا هستند. قسمتهایی ازا ین اهداف مربوط به اهداف صنفی و بخش دیگر حرکتهای فرهنگی و هنری است چرا که مسلم است تئاتر در ابتدا حرکتهای فرهنگی است تا مسائل صنفی. در بحث مسائل صنفی امنیت شغلی همواره مورد نظر است که بازنشستگی، مسئله تعاونی مسکن، صندوق کمک به هنرمندان، ایجاد شغل و کسب حقوق و درجات حقوق افراد تئاتر به مسئله شغل بازمیگردد بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد.»
وی در ادامه این سمینار افزود:«آن چه که ما انجام میدهیم شکل سندیکایی دارد، اما عنوان سندیکا به آن اتلاق نمیشود و موسسه فرهنگی خانه تئاتر نام دارد. در گذشته تعریف شغلی برای هنر وجود نداشت که تقاضای سندیکا داده شد، ضمن این که تئاتر از بخش خصوصی برخوردار نیست که کارفرما وجود داشته باشد و بتوانیم سندیکا تشکیل دهیم. مرکز هنرهای نمایشی نیز به عنوان سیاستگذار معرفی شده بود به همین دلیل در کنار آن انجمن نمایش شکل گرفت تا کار تولید و اجرا را انجام دهد.»
مسئله دیگر قراردادهای تیپ است، چرا که چند سالی است که به دنبال قراردادهای تیپ خانه تئاتر هستیم که با مرکز هنرهای نمایشی به توافق برسیم.»
مدیر خانه تئاتر در خصوص تعاریفی که برای مشاغل تئاتر در نظر گرفته میشود اظهار کرد:«تعاریف گوناگونی از رشتههای تئاتر وجود دارد که مثلاً کارگردان، بازیگر و... چه کسی است و درجه هنری آنها به چه صورت است. اما باید بدانیم در تئاتر ما آشفته بازار وجود دارد و تعریف شده نیست بنابراین گروههای تعریف شده نیز نداریم، تاکنون نیز هر گاه فرصتی پیش آمده گروهی جمع شدهاند و کاری را ارائه دادهاند، در حالی که باید برای گروههای آماتور، دانشجویی، حرفهای، کودک و نوجوان، عروسکی و... تعریف داشته باشیم و از مکانهای تعریف شده برخوردار باشیم تا تماشاگر بداند به کجا میرود و در آن جا چه کاری به او ارائه میشود. البته از افراد حرفهای تئاتر به طور فراوان برخورداریم اما گروههای حرفهای نداریم چرا که وجود گروه حرفهای تئاتر مستلزم بودجه کافی است.» راد در مورد سایر فعالیتهای خانه تئاتر گفت:«سال گذشته ما پیش نویس سازمان تئاتر کشور را آماده کردیم و ارائه دادیم و همچنان پیگیر آن هستم چرا که در صورت تشکیل آن بسیاری از مشکلات تئاتر حل میشود. همچنین برای دو سوله ایرانشهر تلاش بسیاری کردیم و خوشبختانه شهردار قول دادهاند تا پایان شهریور ماه آماده بهرهبرداری شود. همچنین کلنگ ساخت سالن آزادی نیز خورده شد.»
مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به افزایش بودجه تئاتر کشور به مبلغ هفت میلیارد و ششصد میلیون تومان افزود:«افزایش بودجه با همسویه شدن مطبوعات با تئاتر و همکاری مرکز هنرهای نمایشی، خانه تئاتر، جامعه تئاتری و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. در حال حاضر نیز برخی از فعالیتها در نیمه راه است اما باید در نظر داشت که مشکلات چندین و چند ساله تئاتر را به این سادگی نمیتوان حل کرد هر چند در مواردی باید شتاب بیشتری صورت گیرد.»
حمید مظفری مسئول انجمن بازیگران خانه تئاتر نیز در ادامه این سمینار با اشاره به بوجود آمدن NGO در ایران و گذراندن دوره تاسیس آن گفت:«اکنون دوره تثبیت NGO در ایران فرا رسیده است و بنابراین هرگونه استراتژی از سوی خانه تئاتر باید با در نظر گرفتن دوره تثبیت صورت گیرد.»
وی در ادامه افزود:«خانه تئاتر از دو بخش درونی و بیرونی تشکیل شده است. بخش درونی سیاستگذاری و یافتن شیوههایی برای استراتژی است و بخش بیرونی آن مجموعه اهالی خانه تئاتر محسوب میشود اما در حال حاضر به نظر میرسد که خانه تئاتر تبدیل به عدهای با عنوان هیئت مدیره شده و این در حالی است که بخش بیرونی بسیار موثرتر از بخش درونی آن است.»
مظفری در مورد قراردادهای تیپ خانه تئاتر گفت:«اگر خانه تئاتر در مسیر خود موفق شود قراردادهای تیپ به ثمر رسد باید تمام اهالی تئاتر در آن موثر باشند.»
در ادامه این سمینار ایرج راد با اشاره به این که خانه تئاتر وابسته به هیچ اداره و نهادی نیست گفت:«بودجهای که به خانه تئاتر اختصاص داده شده مصوبه مجلس شورای اسلامی است. مکان خانه تئاتر نیز توسط شهرداری در اختیار ما گذاشته شده که نهادی مردمی محسوب میشود. طبیعتاً در تمام این مدت نیز هیچ نوع ارتباط خاصی را از ما نخواستهاند، ما ارتباطمان را با تمام سازمانها و نهادها داریم و در بسیاری از موارد با مرکز هنرهای نمایشی نیز به توافق رسیدهایم حتی در زمینه بودجه نیز با یکدیگر هم صدا شدیم که بودجه تئاتر افزایش پیدا کند.»
راد در ادامه افزود:«ما از این توانایی برخورداریم که از حقوق حقه خودمان دفاع کنیم، بسا که در مورد بدهی اداره کل هنرهای نمایشی به هنرمندان که حدود هشت میلیون تومان بود در مرحله اول پرداخت شد و در جلسهای که خانه تئاتر را خریداری کردیم، صفارهرندی؛ وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قول دادند که بخش عمدهای از طلب هنرمندان تئاتر پرداخت شود که انجام شد. تاکنون نیز در هر مورد شکایت و یا اعتراضی که به خانه تئاتر ارجاع شده سعی کردهایم پیگیری کنیم. اما آن چه که مهم است این است که باید به دنبال آن باشیم که در تمام زمینهها تعریف داشته باشیم و از آئیننامه اجرایی برخوردار باشیم.»