در حال بارگذاری ...
...

نقد و بررسی نمایش اسرار شبانه توسط دکتر قطب الدین صادقی

ساختار اسرار شبانه بر مبنای چهار فصل است و به تعبیری اینکه تجربه ها می میرند و به آغاز بر می گردند . نمایش دارای ساختاری اپیزودیک و رمان گونه است . هم چنین ترکیب بازی با عروسک ها ساختاری متنوع و زیبا را به وجود آورده است .

شیما بهره مند
دکتر قطب الدین صادقی روزشنبه ١٠ بهمن ماه در نشستی با حضور گروه آلمانی مارین باد که در کافه تریای اصلی تئاتر شهر برگزار شد . به نقد و بررسی نمایش اسرار شبانه به کارگردانی دیتر کومل پرداخت . دکتر قطب الدین صادقی در ابتدای نشست با ابراز تأسف از مرگ مادر کارگردان این نمایش ، دیترکومل در مورد نویسنده داستان نمایش گفت : میشل تورینه یک شخصیت شناخته شده ادبی است و آلمان شناس است . تحصیلات وی در زمینه فلسفه بوده است . وی به رمان نویسی روی آورد و از این جهت باید به این نمایش گروه مارین باد که برگرفته از رمان تورینه است توجه بیشتری داشت .
وی افزود : ” عامل اسطوره و تخیل در تمام آثار تورینه دیده می شود . بازنویسی این رمان ها برای کودکان و نوجوانان از کارهای شگفت انگیز و بی نظیر است . کتاب های وی در فرانسه و کشورهای دیگر نیز محبوبیت بسیاری دارد و مورد استفاده قرار می گیرد . این نویسنده در رمان هایش تخیل و واقعیت را تلفیق می کند و معتقد است اگر کتاب های کودکان بزرگ و پر محتوا نباشد نمی تواند پاسخگوی این گروه سنی بود . تورینه ادبیات کودکان را بسیار مهم می داند و اصلاً آن را کوچک
نمی پندارد . در نوشته های تورینه اسطوره به کمک نویسنده می آید تا دنیای امروز را بهتر درک کرده و بر خلاف همگان معتقد است که اسطوره ها زادگاه جوامع دموکرات و منظم هستند . “
دکتر صادقی مدرس تئاتر با اشاره به بعد فلسفی آثار تورینه گفت : ” اتکای به فلسفه بعد دیگر آثار این نویسنده است . وی از افکار ناب فیلسوفانی چون کانت و اسپیلوزا در آثارش استفاده می کند و به همین دلیل بسیاری او را قاچاقچی فلسفه می دانند . “
وی در ادامه پیرامون داستان نمایش اسرار شبانه گفت : شخصیت ”پرو“ یک دلقک فرانسوی است که در قرن ١٨ خلق شده است . دلقکی محزون و نوجوان و به همین دلیل کارگردان و گروه مارین باد این رمان را هوشمندانه استفاده می کند .
وی در مورد جنبه های مختلف این نمایش گفت : ” این نمایش یک معنای توراتی دارد ومعنای دیگر آن یک مفهوم تربیتی است زیرا بعد اندیشه و پرورش آن در این اثر به کار گرفته شده و در مرحله بعد نیز پرورش احساس های ناب بشری و آشتی کودکان ونوجوانان با طبیعت و تربیت تخیل ، عواملی است که در این نمایش به درستی مطرح می شود . “
صادقی تصریح کرد : این نمایش راهنمای تربیتی برای نوجوانان به ویژه دختران است . چرا که این نمایش به جوانان می آموزد که بعد از هر شکستی راهی برای بازگشت وجود دارد .
صادقی در مورد ساختار این نمایش گفت : ساختار اسرار شبانه بر مبنای چهار فصل است و به تعبیری اینکه تجربه ها می میرند و به آغاز بر می گردند . نمایش دارای ساختاری اپیزودیک و رمان گونه است . هم چنین ترکیب بازی با عروسک ها ساختاری متنوع و زیبا را به وجود آورده است .
ماجرای قصه در چهارراه تعارض های آلمان غربی و شرقی روایت می شود و به نوعی این نمایش این فصل را جشن می گیرند . وی بر ساختار تکنیکی نمایش تأکید کرده و گفت : ” چهره عروسک ها به شدت زنده است و بدون تردید بازی نرم با عروسک و تسلط بر آن است . از طرفی دیگر ترکیب موسیقی و رقص و تنوع رنگ در صحنه فضایی جشن گونه همراه با شادی کودکانه را روی صحنه به وجود
می آورد . “
در ادامه این نشست یکی از بازیگران این نمایش گفت : ما در مرحله اول با متن نمایشنامه آشنایی چندانی نداشتیم و کار خود را با شناخت موسیقی نمایش آغاز کردیم و در گام بعدی به نمایش نامه رسیدیم . در پایان یکی دیگر از بازیگران گروه مارین باد در مورد عروسک گردانی در این نمایش گفت :
” ما در درجه اول بازیگر بودیم نه عروسک گردان ” در اروپا حدود ١۵ سال است که روی ارتباط عروسک و عروسک گردان بررسی و تحقیق می شود و همواره بدنبال این بودیم که یک شخصیت زنده در کنار عروسک حضور داشته باشد تا به نوعی بتوان وجدان عروسک ها را نیز خواند . “