در حال بارگذاری ...
...

پژوهش‌ها در تئاتر مقاومت باید زیربنایی باشد

بسیاری از مسائل در تئاتر کشورمان به صورت مکالمه سطحی نقل قولی و سینه به سینه مطرح شده و برای ثبت و کنکاش در تئاتر نیازمند این هستیم که این موارد را از حالت فوق خارج کرده و با پژوهش مدون کنیم.

پژوهش در تئاتر یک نیاز پایه‌ای به حساب می‌آید که متاسفانه در کشور ما کمتر به این امر پرداخته شده است.
به گزارش سایت ایران تئاتر سهراب سلیمی رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر با بیان این مطلب در گفت‌وگو با ستاد خبری سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت گفت:«یکی از وظائف اصلی دانشجویان تئاتر، پژوهش است، چرا که با توجه به شرایط سنی، پتانسیل و اینکه آنها وارد بازی‌های مکاره نشده‌اند می‌توانند با پژوهش به عمق مسائل تئاتری وارد شوند.»
وی افزود:«بسیاری از رساله‌های تحقیقاتی دانشجویان تئاتر که نه برای نمره و پایان نامه، بلکه برای اصل پژوهش نگاشته شده است، بهترین منبع برای پژوهشگران و محققان است.»
این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد:« بسیاری از مسائل در تئاتر کشورمان به صورت مکالمه سطحی نقل قولی و سینه به سینه مطرح شده و برای ثبت و کنکاش در تئاتر نیازمند این هستیم که این موارد را از حالت فوق خارج کرده و با پژوهش مدون کنیم.»
سهراب سلیمی تصریح کرد:«اگر مسائل تئاتر به طور ریشه‌ای بررسی شود آن وقت همه چیز عیان و آشکار می‌شود و مثلاً معلوم می‌شود که فلان کارگردان سال‌هاست درجا می‌زند یا همان کارگردان چقدر نوآوری و خلاقیت در کارهایش دارد.»
وی افزود:«متاسفانه 99 درصد منابعی که جهت تحقیق داریم، حاصل پژوهش‌های فرنگی ماست و این امر برای ما یک نقص به حساب می‌آید.»

رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر درباره نقش پژوهش در تئاتر مقاومت گفت:«من تئاتر مقاومت را نوعی تئاتر اجتماعی و سیاسی و جزء اصلی‌ترین خاستگاه‌های هنرمند تئاتر می‌شناسم که فقط در چارچوب مسائل جنگ تعریف نمی‌شود. محدوده سازی تئاتر مقاومت به جنگ، به نوعی ظلم به این گونه ارزشمند و مهم تئاتری است.»
عضو شورای هماهنگی خانه تئاتر ادامه داد:«از ابتدای تاریخ هنرمندان ارزشمند تئاتر در زمینه تئاتر مقاومت فعالیت کرده‌اند و آثار هنرمندانی چون سوفکل، شکسپیر، برتولت برشت و ... در دسته بندی تئاتر مقاومت می‌گنجد.»
وی افزود:«همان طور که پژوهش در تئاتر نقش ارزنده‌ای دارد، در خصوص گونه تئاتری مقاومت هم پژوهش نقش مهمی را ایفا می‌کند و پژوهش‌ها در تئاتر مقاومت باید زیر بنایی باشد.»
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد:«تئاتر مقاومت فقط جنگ، روی مین رفتن، برخورد نظامی، انفجار و... نیست بلکه بسیاری از ایثارگران و اثرگذاران که در پشت جبهه جنگ کمک می‌کردند و تاثیر می‌گذاشتند هم بخشی از تئاتر مقاومت می‌باشند که تاکنون کمتر به این مقوله در تئاتر پرداخت شده است.»
سهراب سلیمی اضافه کرد:«جنگ ما تمام شد و اثرش هم با یک نسل یا دو نسل دیگر تمام می‌شود ولی مقاومت روندی نیست که مقطعی باشد و تمام شود و مقاومت در کل شرایط جامعه و چارچوب بشری رقم می‌خورد.»
این عضو شورای هماهنگی خانه تئاتر در خصوص چشم‌انداز سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت اذعان کرد:«در بحث پژوهش در تئاتر مقاومت اگر مسئولان برگزارکننده همایش بخواهند یک سویه نگاه کنند، همایش فوق اثری نخواهد داشت. ولی اگر نگاه فراگیری داشته باشند و همه پژوهشگران با تمام سلایق در آن شرکت کنند، آن وقت همایش موثری را شاهد خواهیم بود.»
وی افزود:«نباید مقولات همایش در حد شعار باقی بماند و باید مسائلی که در آن عنوان می‌شود را برایش راهکار اجرایی پیدا کرد.»
شایان ذکر است که سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت روز اول خرداد در تالار شهید آوینی دانشگاه تهران به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود.