بیشترین ظلم به تئاتر مقاومت ایران در حوزه پژوهش صورت گرفته است
با توجه به پژوهشهای بنیادین در حوزههای تخصصی(از جمله تئاتر) در سطح جهانی و موفقیتهای حاصل از این امر متاسفانه رویکرد لازم به پژوهش در حوزههای هنری و مشخصاً هنر تئاتر در کشورمان صورت نگرفته و ضرورت آن با توجه به گسترش رشتههای تخصصی تئاتر در دانشگاهها امری لازم است.
بنیان تئاتر با پیش فرضهای آموزش و پژوهش صورت میگیرد و بدون در نظر داشتن این دو محور امکان نهادینه کردن در جامعه بسیار دشوار است.
دکتر حمیدرضا افشار استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر در گفتوگو با ستاد خبری سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت با بیان این مطلب گفت:«با توجه به پژوهشهای بنیادین در حوزههای تخصصی(از جمله تئاتر) در سطح جهانی و موفقیتهای حاصل از این امر متاسفانه رویکرد لازم به پژوهش در حوزههای هنری و مشخصاً هنر تئاتر در کشورمان صورت نگرفته و ضرورت آن با توجه به گسترش رشتههای تخصصی تئاتر در دانشگاهها امری لازم است.»
وی افزود:«اختصاص بودجه لازم در حوزههای پژوهشی در دانشگاهها، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و سایر نهادهای مربوط به تئاتر، امری انکارناپذیر ست.»
این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره نقش پژوهش در تئاتر مقاومت اذعان کرد:«اتفاقاً بیشترین ظلم به تئاتر مقاومت ایران در حوزه پژوهش صورت گرفته است. شتابزدگی و سرعت در تولید چه در حوزه سینمای مقاومت و چه در حوزه تئاتر مقاومت باعث شده که توجه به پژوهش و تربیت پژوهشگر در این حوزه رو به فراموشی گذاشته شود.»
دکتر حمیدرضا افشار اضافه کرد:«قطعاً ما بعد از گذشت سالها به آرشیوی از تولیدات دست یافتهایم که پشتوانههای تئوریک و علمی لازم را ندارد. این امر در مقیاس با کشورهای اروپایی و آمریکایی که تولیداتی در زمینه هنر مقاومت داشتهاند، قابل کنش هست و در یک مقایسه کلی میفهمیم که آنها چقدر برای تولیداتشان در زمینه هنر مقاومت کار تحقیقی و پژوهشی کردهاند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر ادامه داد:«برای پرداختن به تاریخ ملت مسلمان ایران در جریان هشت سالن دفاع مقدس و یادآوری مکرر ارزشهای مقاومت این مردم، صرف تولید و اجرای نمایش در یک مقطع کافی نیست. بدین منظور جهت تاکید بر ارزشهای لازم در هنر تئاتر، پرداختن به پژوهش و ثبت در تاریخ ضرورت به حساب میآید.»
این پژوهشگر که هم اکنون در حال برگردان کتاب معتبر”تئاتر جنگ” به زبان فارسی است، تصریح کرد:«پرداخت به استانداردهای جهانی در مورد تئاتر جنگ و تئاتر مقاومت به عنوان پیش فرضی پژوهشی امری ضروری است، از همین رو من شخصاً و بدون حمایت و کمک هیچ نهادی کتاب با ارزش”تئاتر جنگ” اثر کلایو بارکر استاد دانشگاه معتبر وریک انگلستان را به فارسی برگرداندهام و مراحل نهایی آن را طی میکنم.»
دکتر حمیدرضا افشار افزود:«این اثر در صدر تعریف و ابداع فرمولهای اجرایی جهت معادل سازها و معاصر کردن تئاتر مقاومت هست و امیدوارم که بتوانم تا پایان سال 85 این اثر پژوهشی ارزشمند جهانی را به زبان فارسی به چاپ برسانم.»
عضو هیئت علمی گروه تئاتر دانشگاه هنر در خصوص چشمانداز سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت گفت:«اگر همایش سوم براساس بنیانهای پژوهشی و استانداردهای علمی برگزار گردد و بر روی جنبههای تئوریک و تولید تئاتر مقاومت تاکید داشته باشد، قطعاً مثبت و مفید خواهد بود ولی اگر این همایش هم مثل بقیه همایشها فقط جنبه آماری و تبلیغات داشته باشد، فاق کارایی خواهد شد.»
شایان ذکر است که سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت اول خرداد در تالار شهید آوینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.