در حال بارگذاری ...

گزارش افتتاحیه همایش تئاتر شناسی اوژن یونسکو

احمد کامیابی‌مسک از اوژن یونسکو با توجه به گفته‌هایش در فیلم به عنوان یک نویسنده ضد ایدئولوژی یاد کرد و گفت:«او از کمونیست رومانی به فرانسه پناه برده و در آن جا که روشنفکر با گرایش به تفکر چپ معرفی می‌شد هرگز تن به چنین خواسته‌ای نداد و از خود به عنوان یک مرتجع در مقابل کمونیست نام برد.»

مراسم افتتاحیه همایش دو روزه تئاترشناسی اوژن یونسکو صبح امروز در تالار شهید آوینی دانشکده هنرهای زیبای پردیس دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، فیلمی از زندگی و آثار اوژن یونسکو، نمایشنامه‌نویس معاصر فرانسوی در مراسم افتتاحیه بزرگداشت این نویسنده در تالار آوینی دانشگاه تهران با توضیحات و ترجمه پروفسور احمد کامیابی‌مسک برای دانشجویان تئاتر و علاقه‌مندان سه شنبه 26 اردیبهشت ساعت 30/10 صبح پخش شد.
سپس احمد کامیابی‌مسک درباره دلیل برگزاری بزرگداشت اوژن یونسکو گفت:«بدیهی است که نویسندگان ما در قرن حاضر بسیاری از نویسندگان غربی تاثیر گرفته‌اند. اگر می‌خواهیم در برابر آن‌ها ایستادگی کنیم. باید همه آن‌ها را به خوبی بشناسیم. اگر آن‌ها را خوب بشناسیم، سلاح بهتری برای رویارویی با استعمار خواهیم داشت.»
وی افزود:«نویسندگان بهتر از هر کسی آئینه تمام نمای زندگی خود هستند، به همین دلیل شناخت یک نویسنده کمک بزرگی به شناخت یک جامعه و فرهنگ می‌کند.»
این استاد دانشگاه تهران از اوژن یونسکو با توجه به گفته‌هایش در فیلم به عنوان یک نویسنده ضد ایدئولوژی یاد کرد و گفت:«او از کمونیست رومانی به فرانسه پناه برده و در آن جا که روشنفکر با گرایش به تفکر چپ معرفی می‌شد هرگز تن به چنین خواسته‌ای نداد و از خود به عنوان یک مرتجع در مقابل کمونیست نام برد.»
وی افزود:«از 53 سال پیش در یک سالن 90 نفره تاکنون دو نمایش”آوازه‌خوان طاس” و”درس” از آثار گرانقدر اوژن یونسکو به نمایش درمی‌آید. این تالار پس از 25 سال از زمان افتتاح یک بار تعمیر شده و هر دو سال یک بار دکوراسیونش عوض می‌شود.
در این فیلم گوشه‌هایی از آثار یونسکو مانند”درس”، ”شاه‌ می‌میرد”، ”کرگدن‌ها”، ”صندلی‌ها”، ”نقص” و... با اجراهای مختلف پخش شد. یونسکو هم در خانه، خیابان، تئاتر، باغ وحش، فرهنگستان زبان فرانسه و جاهای دیگر حاضر بود تا فیلم تلویزیونی بنا بر تعریف‌های رایج از یکنواختی مبرا باشد. او آن گونه بود که در آثارشان پیداست. یونسکو در تئاتر می‌گفت: در صحنه تئاتر می‌توان تضادها را به نمایش گذاشت ولی در رمان چنین کارکردی وجود ندارد.
در این فیلم در پاسخ به پرسش خبرنگاری که اوژن یونسکو را محافظه کار معرفی می‌کند. او پاسخ می‌دهد:«در دنیا دو گونه آدم وجود دارد. اول آن‌ها که می‌اندیشند و دوم آن‌ها که سیاسی هستند. آن‌هایی که سیاسی هستند، به دنبال جاه طلبی‌های خود هستند و همه کارهایشان را بر این مبنا پیش می‌برند.»
یونسکو افزود:«اگر مرا ابزوردنویس خطاب کرده‌اند، باید بگویم که شکسپیر که چند قرن پیش از من”مکبث” را نوشته است، او هم ابزوردنویس است برای آن که مکبث می‌گوید: جهان پر از سر و صداست و خالی از معنا.»