در حال بارگذاری ...
...

برای نگارش متون تئاتر مقاومت ابتدا باید جنگ کشورمان را بهتر بشناسیم

پژوهش در تئاتر باعث بارورتر کردن تاثیر فرهنگی تئاتر می‌شود چرا که تئاتر هنر زنده‌ای‌ست که همواره در حال تکامل است و همین امر سبب می‌شود که همیشه نیازمند پژوهش باشد.

تئاتر یعنی پژوهش در زندگی جامعه بشری در تمام اعصار و با تمام اعتقادات، آداب و رسوم و آن چه که ما به عنوان تمدن بشری می‌شناسیم.
جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر در گفت‌وگو با ستاد خبری سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت با بیان این مطلب گفت:«تئاتر همواره در حال جست‌وجو، کشف، نشان دادن امور و مفاهیم است و این کار نیز در ذات خود پژوهش و تحقیق را دارد.»
وی درباره انواع پژوهش تئاتر اظهار داشت:«پژوهش به دو صورت است. یک نوع پژوهش به مفاهیم و موضوعات در طول زمان می‌پردازد که پژوهش اندیشه‌ای نام دارد. پژوهش دیگر تکنیکی است که مثلاً‌ سبک و سیاق و تحول بازیگری یا ساختار تحول دکور با ارتباط تکنولوژی و تاثیر آن بر تئاتر و... را در برمی‌گیرد.»
جعفر والی اضافه کرد:«پژوهش در تئاتر باعث بارورتر کردن تاثیر فرهنگی تئاتر می‌شود چرا که تئاتر هنر زنده‌ای‌ست که همواره در حال تکامل است و همین امر سبب می‌شود که همیشه نیازمند پژوهش باشد.»
این هنرمند که دارای نشان درجه یک هنری می‌باشد، درخصوص نقش پژوهش در تئاتر مقاومت اذعان داشت:«تئاتر مقاومت زائیده اتفاقی است که در مملکت‌ ما طی هشت سال جنگ رخ داده و این تاثیرات عمیق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جامعه‌مان داشته است.»
وی افزود:«جنگ در هر سرزمین و کشور همواره تغییرات مثبت و منفی داشته است. چنان چه جنگ جهانی دوم تاثیر منفی روی هنر جنگ و ادبیات کشور آلمان داشت که حاصل آن در نمایشنامه جنگی”بیرون جلوی در” متجلی است یا نوشته‌های اریش ماریامارک نویسنده معتبر آلمانی فاجعه را برای کشور آلمان تصویر می‌کند.»
این بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر تصریح کرد:«ملت ایران هشت سال بحرانی را در طول جنگ‌ طی کرد و همواره بحران دستمایه کار درام در تئاتر می‌باشد. همین امر خیلی می‌تواند برای نمایشنامه‌نویسان ایران مایه نگارش نمایشنامه‌های برجسته شود. البته از یاد نبریم که برای شناخت هر پدیده‌ای نیاز به پژوهش داریم و به همین طریق برای نگارش متونی در خصوص تئاتر مقاومت ابتدا باید خود جنگ کشورمان را بشناسیم.»
جعفر والی اضافه کرد:«پژوهش در تئاتر مقاومت می‌تواند نوع ریشه ‌یابی جنگ و بررسی تاثیرات مثبت و منفی آن باشد.»
وی افزود:«هالیوود هنوز از مسائل جنگ جهانی دوم جهت ساختار آثار پربیننده به خوبی استفاده می‌کند و ما نیز می‌توانیم مسائل جنگمان را از طریق تئاتر روی صحنه تئاتر استفاده دراماتیک کنیم.»
این عضو خانه تئاتر درباره چشم‌انداز سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت خاطر نشان کرد:«همایش سوم باید به ریشه یابی درست و بدون احساسات جنگ و تاثیر آن بر تئاتر بپردازد. ما باید از طریق علمی و پژوهش بیان کنیم که کجاها صدمه دیده‌ایم و سختی کشیده‌ایم و کجاها پیروزی‌ها و شادمانی‌ها داشته‌ایم و همه مسائل به صورت کل و صادقانه بازگو شود.»
وی افزود:«هنوز عده‌ای از بازماندگان جنگ هستند که دچار مشکلات روانی ناشی از جنگ یا معلولیت‌های جسمی شده‌اند و زندگی سختی دارند و همه این‌ها مسائلی است که باید در تئاتر مقاومت بیان شود. به طور کلی باید بگویم که در این همایش پژوهشی نباید. موضوعات دستچین و غربال شود و همه چیز چه سیاه و چه سفید و چه مثبت و چه منفی در خصوص تئاتر مقاومت و پژوهش‌های صورت گرفته درباره آن گفته شود.»
شایان ذکر است که سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت اول خرداد در تالار شهید آوینی دانشگاه تهران به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.