خسرو نشان: تئاتر فرهنگ فردا
عنایت به عنصر توجه مردم به فرهنگ و ادبیات فارسی، تئاتر ملی برای رسیدن به مرزهای درخشان هنر معنوی با توجه به تفکر ناب اسلامی ـ ایرانی و پرداختن به نگرشها و باورهای منطقهای و بومی از انگارههای اصلی روند تئاتر کشور است که انشاءالله به مدد ذوق و زیباییشناسی هنرمندان تئاتر کشور هر چه بیشتر مورد امعاننظر قرار گیرد.
خدای بزرگ را شاکر و سپاسگذاریم که در برههای دیگر از حیات فرهنگی ایران اسلامی، تاریخ تئاتر ایران فرازی دیگر را با حضور همدل و صمیمی خانواده تئاتر ایران و مشارکت جامعه تئاتر جهان تجربه کرد. جشنواره بیستوسوم زمینهای مؤثر برای پیوند و ارتباط هر چه بیشتر میان گروههای ایرانی و خارجی را فراهم آورد که امید است این رویداد فرهنگی با تکیه بر آرمانهای متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی بتواند زمینههای هر چه بیشتر عزت، افتخار و سربلندی آفرینشگران و اصحاب فرهنگ و هنر و نمایش ایران را در جهان محقق کند.
ـ جشنواره امسال در شرایطی برگزار شد که با حذف رقابت و داوری، مردم، داوران واقعی هنر، هنرمندان خویش را به قضاوت نشستند و در این میان حضور گسترده مردم در تالارها و مکانهایی که در آن تئاتری اجرا میشد این فریضه را ثابت کرد که مردم، خود قدر هنر خوب و اصیل را میدانند و آنان شایسته احترامی فراترند!
ـ 34 نمایش شهرستانی از اقصی نقاط کشور که خود برآیند برگزاری 29 جشنواره استانی و 6 جشنواره منطقهای بود با ویژگیهای متنوع فرهنگی اقلیمی و موضوعهای متفاوت نشان از حضور پررنگ و چشمگیر تئاتر شهرستانها را در جشنواره بیستوسوم داشت.
ـ حضور پیشکسوتان در کنار جوانان با 30 نمایش عرصه حضور هنرمندان تئاتر تهران را در جشنواره بیستوسوم مهیا ساخت.
ـ هنرمندان تئاتر خیابانی 118 نمایش را در میادین، بوستانها و اماکن پرجمعیت، به میان مردم بردند.
ـ در راستای خطمشی سیاستهای کلان دولت مبنی بر فعال کردن بخش خصوصی روابط بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی زمینهای را جهت حضور مدیران جشنوارههای جهانی و مسئولین تماشاخانهها فراهم آورد تا گروههای هنری بتوانند در ارتباط مستقیم با مراکز تئاتر جهانی قرار گرفته و آثار خود را در تماشاخانههای خارجی به تماشا بگذارند. حضور 40 نفر از مسئولان، مدیران، دبیران جشنوارههای جهانی و نیز حضور رئیس ITI (آی.تی.آی) مؤسسه جهانی تئاتر در این جشنواره از فرصتهای به دست آمده در این رویداد فرهنگی بود.
ـ فضای گفتوگو، بحث و تعامل هنری در نشستهای حضوری با حضور کارگردانان ایرانی و تشویق و ترغیب آنان به آشنایی و مذاکره از دیگر برکات این جشنواره به شمار میرود.
ـ 14 نمایش از کشورهای آلمان، ارمنستان، هلند، ژاپن، لهستان، کانادا، فلسطین، بریتانیا، کویت و فرانسه با حضور 173 میهمان خارجی، نمونه های متنوعی از تاتر از عروسکی تا خیابانی و تعزیه در ایام جشنواره به معرض تماشای علاقمندان گذاشته شد.
ـ تلاشهای بسیاری طی چند ماه اخیر صورت پذیرفته تا تئاتر ایران در برنامهای دقیق همگام با برنامههای چهارم فرهنگی با همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی در ساختار و تشکیلات (سازمان تئاتر) و اجرای برنامه «سند توسعه تئاتر» هر چه بهتر جهت تثبیت و تحکیم تئاتر به عنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی فعالیت نماید.
ـ حمایت از تئاتر شهرستانها به عنوان عضوی از خانواده تئاتر کشور که همیشه بهترین نیروها و استعدادهایش را به تئاتر ایران معرفی کرده است، بخشی قابل اعتنا و در خور توجه در اهداف تئاتر کشور به شمار میرود.
ـ تأکید بر ایجاد فضای سالم فرهنگی مبتنی بر اخلاق و احترام متقابل برای تولید«اندیشه تئاتر» سرلوحه کرداری مرکز هنرهای نمایشی است.
¬ـ عنایت به عنصر توجه مردم به فرهنگ و ادبیات فارسی، تئاتر ملی برای رسیدن به مرزهای درخشان هنر معنوی با توجه به تفکر ناب اسلامی ـ ایرانی و پرداختن به نگرشها و باورهای منطقهای و بومی از انگارههای اصلی روند تئاتر کشور است که انشاءالله به مدد ذوق و زیباییشناسی هنرمندان تئاتر کشور هر چه بیشتر مورد امعاننظر قرار گیرد.
در پایان از کلیه هنرمندان خارجی، مدیران، مسئولین، هنرمندان ایرانی، پیشکسوتان، صاحبنظران، منتقدان، پژوهشگران، اساتید و مدرسان تئاتر، رسانههای صوتی، تصویری، مطبوعات و عوامل فنی و اجرایی و کلیه همکاران در معاونت محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران اداری و اجرایی مرکز هنرهای نمایشی و انجمن نمایش که با تلاش صمیمانه و خستگیناپذیر خود موجبات برپایی چنین رویدادی را فراهم آوردند، صمیمانه سپاسگزاری مینمایم.
خسرو نشان
رئیس مرکز هنرهای نمایشی و رئیس جشنواره