گزارشی از نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویی ـ 22 تا 29 فروردین ماه 1385 ـ تهران
< آرتمیس نیازی < نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویی ۲۲ تا ۲۹ فروردین ماه ۱۳۸۵ با میزبانی دانشگاه سوره برگزار شد. این جشنواره از همان آغاز با مشکلاتی مواجه شد؛ از جمله اینکه ظاهرا بودجه جشنواره را هر سال وزارت ...
< آرتمیس نیازی
< نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویی 22 تا 29 فروردین ماه 1385 با میزبانی دانشگاه سوره برگزار شد. این جشنواره از همان آغاز با مشکلاتی مواجه شد؛ از جمله اینکه ظاهرا بودجه جشنواره را هر سال وزارت علوم میپرداخت و امسال هم قرار بود مبلغ 47 میلیون تومان را به جشنواره عروسکی بدهد؛ ولی در اثر تغییر و تحولات دبیرخانه تا حدودی مشکلاتی به وجود آمد.
همچنین به دلیل تغییرات دبیرخانه جشنواره و انصراف دانشگاه هنر از میزبانی این دوره، دبیرخانه به دانشگاه سوره که یک دانشگاه غیر انتفاعی است، منتقل شد؛ هرچند دبیرخانه دایمی جشنواره از دانشگاه میزبانش تغییر نکرد.
جشنواره امسال از دو بخش اصلی مسابقه و بینالمللی با حضور دو کشور آلمان و فرانسه و بخش جنبی (پژوهش، کارگاهها و مسابقه نمایشنامهنویسی) تشکیل شده بود. در مجموع طی 7 روز جشنواره 15 نمایش عروسکی از تهران و 9 نمایش عروسکی از شهرستانها به روی صحنه رفت. بخش خیابانی جشنواره، جدا از آن و از 16 تا 21 اردیبهشت ماه در شیراز برگزار شد و 10 نمایش در بخش مسابقه خیابانی، 5 نمایش در بخش آیینی ـ مذهبی و 2 نمایش نیز در بخش بینالملل آن پذیرفته شدند.
نمایشهای بخش مسابقه نهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی در تالار هنر، تالار مولوی شماره 1 و 2 و خانه هنرمندان ایران (سالن تجربه) به اجرا در آمدند. همچنین سالنهای شهید آوینی و مبارک (فرهنگسرای بهمن) و فرهنگسرای دانشجو نیز میزبان تعدادی از اجراها در بخش جنبی و بینالملل بودند. فراخوان نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویی، مرداد ماه 1384 از طریق پوستر در دانشگاهها اعلام شد. در مجموع 113 متن به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از آن میان 26 نمایش شهرستانی و 36 گروه تهرانی در دی ماه بازبینی شدند. هیأت بازبینی نمایشهای تهران را هنگامه مفید، شادی پور مهدی و مرضیه محبوب و نمایشهای شهرستانی را محمد اعلمی، جهان نور مهربخش و حسین ضیایی تشکیل میدادند. هیأت بازبینی گروههای شهرستانی امسال با اندکی تفاوت نسبت به سالهای پیشین جشنواره ـ که تنها از طریق دیدن نوار ضبط شده نمایشها کارها را انتخاب میکردند ـ مستقیم به چهار استان همدان، اصفهان، شیراز و تنکابن فرستاده شدند. در پایان پس از چند مرحله بازبینی 15 نمایش تهرانی و نمایش شهرستانی برای شرکت در بخش اجرای صحنهای جشنواره برگزیده شدند.
هیأت داوران بخش اجراهای صحنهای (مسابقه) را محمد اعلمی (مشاور علمی جشنواره و بازبین تمام مراحل بازبینیها)، آزاده پورمختار (از اساتید و مدرسان تئاتر عروسکی) و علی پاکدست (مسئول کانون تئاتر عروسکی امور نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیأت رییسه انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر ایران) تشکیل میدادند.
< متن برتر از حاشیه
در نخستین روز از اجرای جشنواره، دو نمایش «نیمکت» به کارگردانی «نسیم جنابی»، «صندلی» به کارگردانی «ندا هادیان» در خانه هنرمندان و نمایش «مبارک و قرن 21»، به کارگردانی «کامبیز جهانگیری» در تالار مولوی کوچک به اجرا در آمد. در نمایش نیمکت که کاری از دانشگاه سوره بود، دو نفر بر سر تصاحب یک صندلی با یکدیگر درگیر هستند و این کشمکش تا پایان نمایش ادامه مییابد. ایده اصلی آن گذر زمان و سیری در زندگی پوچ و بیهدف انسانها بود که بر مسایل پیش پا افتاده و کم اهمیت برای یکدیگر مشکل به وجود میآورد. عروسکهای این نمایش، عروسکهایی 25 تا 30 سانتیمتری بودند که توسط عروسک گردانان که کاملاً در صحنه دیده میشوند به حرکت در میآمدند.
نمایش صندلی، داستان فردی است که تلاش میکند تا روی صندلی بنشیند؛ اما هنگامی که موفق میشود، متوجه میشود که صندلی به او چسبیده است و او نمیتواند بلند شود. نمایش در فضایی بدون دکور و فقط با یک صندلی و یک عروسک 30 سانتیمتری و میلهای اجرا میشد. نمایش مبارک و قرن 21 با نگاهی نو و مدرن به «مبارک» و شیوه اجرای عروسکی آن اجرا شد و طی آن مبارک از دوران خود بیرون آمده و به قرن حاضر آورده میشود. هر دو نمایش صندلی و مبارک و قرن 21 کارهایی از دانشگاه سوره تهران بودند.
در دومین روز از جشنواره عروسکی دانشجویی نیز سه کار به روی صحنه رفت. نمایش «خاله پیرزن و عمو نوروز» به نویسندگی و کارگردانی مریم بروزییان از دانشکده هنرهای زیبا در تالار هنر اجرا شد. این نمایش اقتباسی از یک افسانه قدیمی شیرازی است و به زندگی پیرزنی میپردازد که منتظر ورود عمو نوروز است؛ اما عمو نوروز هرگز نمیآید. مریم برزوییان که این نخستین حضور وی در جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی بود تکنیک بن راکو را برای اجرای نمایش خویش برگزیده بود.
نمایش «لباس فرفری» به نویسندگی و کارگردانی «ناز بانوخوان نیک» از دانشکده هنرهای زیبا در تالار مولوی کوچک به روی صحنه رفت. نمایش با نگاهی به یکی از قصههای «قصهها و متلها» به وجود آمد و داستان گوسفندی است که پشمهایش زده شده و از این موضوع، پشیمان است. نمایش به صورت رومیزی و با دکوری ساده و با عروسکهای فک زن اجرا شد.
نمایش «اسب آبنوس» به کارگردانی «محمد حسن نجفی» و نویسندگی «کیوان میر محمدی» در همان روز در تالار مولوی بزرگ به اجرا درآمد. این نمایش که کاری از دانشگاه آزاد تنکابن بود بر اساس قصهای کهن از مجموعه داستان «هزار و یک شب» است. با این تفاوت که داستان در فضایی امروزی و معاصر و نه باستانی میگذرد.
روز 24 اردیبهشت، سومین روز جشنواره با اجرای چهار نمایش ادامه یافت. نمایش «سرخترین ماه خدا» به نویسندگی و کارگردانی «مصطفی باقر آبادی» از دانشگاه سوره تهران در تالار هنر اجرا شد. قصه نمایش پیرامون وقایع کربلاست و داستان تا زمانی حرکت کاروان اسیران به سمت شام ادامه مییابد. نمایش بدون کلام و با تکیه بر موسیقی و با استفاده از شیوه عروسکی میلهای به اجرا درآمد.
نمایش «کدوی بدمزه، پیرزن خوشمزه»، نمایشی به نویسندگی و کارگردانی «محسن عظیمی پویا» از اراک بود که در تالار تجربه خانه هنرمندان به روی صحنه رفت. ایده این نمایش از داستان معروف «کدو قلقه زن» گرفته شده و پرداختی نوینی داشت. کارگردان از شیوه اجرایی بنراکو را برای اجرای نمایش خود استفاده کرده بود.
نمایش «فرشته بالهایش را در میآورد» به کارگردانی و نویسندگی «سمیه رحمانی» از دانشگاه الزهرا در تالار مولوی بزرگ نیز در همان روز به اجرا درآمد. در این نمایش، عروسکها بر روی کف صحنه بازی میکردند و از عروسکهای باتومی و نیز شیوه بن را کو استفاده شده بود.
«حادثه پشت حادثه» به نویسندگی و کارگردانی «راهله جعفری» از دانشگاه پیام نور همدان در تالار مولوی کوچک اجرا شد. موضوع این نمایش جنگ و عواقب آن بود و شخصیتهای موجود در آن تلفیقی از شخصیتهای خیالی و واقعی هستند. کارگردان این نمایش از «کفش» به عنوان یک عروسک بینالمللی استفاده کرده بود.
چهار نمایش «درخت بخشنده»، «سندباد»، «انگشتر تو بزن رو زبونت» و «مرگ فروشنده» در چهارمین روز از جشنواره عروسکی دانشجویی اجرا شدند. نمایش «درخت بخشنده» به کارگردانی «امیر جاودانی زرین» و نویسندگی «پیمان بندری» از دانشگاه آزاد اراک در تالار هنر اجرا شدند و داستان دوستی یک پسر بچه با یک درخت است که پس از ماجراهایی به سرنوشتی تلخ منجر میشود. قصه اقتباسی از داستان «درخت بخشنده»، نوشته «شل سیلور استاین» بود و به شیوه سایهبازی اجرا شد. کل نمایش نیز قالبی موزیکال داشت. نمایش «سندباد» نوشته و کارگردانی «وحید شاکری» و «فاطمه سلمانی» اقتباسی از داستان «سندباد»، مجموعه «هزار و یک شب» بود. این نمایش از دانشگاه هنرهای زیبا در تالار مولوی بزرگ اجرا شد.
«انگشتر تو بزن رو زبونت» به کارگردانی «لیلا شهابینیا» و نویسندگی «احمدرضا جلیلوند» نمایشی رئالیستی بود و عروسکها، مقابل پرده پارچهای طراحی شدهای بازی داشتند. این نمایش در خانه هنرمندان به روی صحنه رفت.
نمایش «مرگ فروشنده» به نویسندگی و کارگردانی «مرتضی سعیدیان» و «حسین زینالی» کاری مشترک از دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه سوره بود که در تالار بزرگ به روی صحنه رفت. نمایش اجرای عروسکی و باز پرداخته از نمایشنامه «مرگ فروشنده» آرتور میلر بود. در این نمایش بازیگران نیز در کنار عروسکهای رومیزی به ایفای نقش پرداختند.
پنجمین روز از جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی در روز شنبه 26 فروردین ماه با اجرای نمایشهای عروسکی پی گرفته شد. نمایش «سرخ و سفید و آبی» به کارگردانی و نویسندگی «زهره نصیری پور» از دانشگاه آزاد شیراز در تالار هنر اجرا شد.
در تالار مولوی بزرگ و کوچک به ترتیب دو نمایش «بغلم کن تا دمپایی نیومده» به کارگردانی «فاطمه طریقی» از دانشگاه هنرهای زیبا و نمایش «خالهجون بازی» به کارگردانی «سمیرا علیپور مازندرانی» و نویسندگی «مهدی کردان» از دانشگاه آزاد تنکابن به روی صحنه رفتند.
نمایش «عنکبوت پروانهای» نیز به کارگردانی «افشین قاسمی» از دانشگاه سینما ـ تئاتر در تالار تجربه خانه هنرمندان به اجرا در آمد.
همچنین در همین روز در بخش جنبی جشنواره، دو نمایش «انگشتر تو بزن رو زبونت» و «فرشته بالهایش را در میآورد» که در روزهای پیشین در بخش مسابقه به اجرا در آمده بودند. به ترتیب در فرهنگسراهای دانشجو و بهمن (سالن مبارک) بار دیگر اجرا شدند. در ششمین روز جشنواره چهار نمایش در بخش مسابقه و دو نمایش در بخش جنبی و نیز یک نمایش در بخش بینالملل به اجرا درآمد. در بخش مسابقه، نمایش «خواب» به کارگردانی و نویسندگی «ناصر نجفیان» از دانشکده هنرهای زیبا در تالار هنر به روی صحنه رفت. این نمایش به دنیای ارواح در هنگام خوابیدن آدمها میپرداخت و از مشمای نایلونی در ساخت عروسکها استفاده شده بود.
نمایش «روشناییهای شهر» به نویسندگی و کارگردانی «آرش تنهایی» از دانشکده هنرهای زیبا در خانه هنرمندان اجرا شد. این نمایش با نگاهی به رمانهای «شبهای سپید» اثر «داستایوفسکی» و «عقاید یک دلقک» نوشته «هاینریش بل» شکل گرفته بود و از شیوه بن راکو در اجرای آن بهره برده شده بود و یک بازیگر زنده به همراه یک عروسک گردان، نمایش را اجرا میکردند. داستان آن قصه یک شخصیت خلق شده در کنار نویسندهاش و کشمکشهای میان این دو بود.
نمایش «هدیه مرموز» به کارگردانی و نویسندگی «یاسر سرخاسب» از دانشگاه آزاد تنکابن در تالار مولوی کوچک به اجرا درآمد. این نمایش در قالب بن راکو اجرا شد و در لحظاتی نیز بازیگر از قالب عروسک بیرون میآمد و به اجرای زنده میپرداخت. این نمایش که به عنوان نمایش برگزیده تماشاگران انتخاب شد در شب اختتامیه جشنواره در 29 فروردین ماه نیز اجرا شد.
دیگر نمایش اجرا شده در این روز، نمایش «آوای خلقت» به نویسندگی و کارگردانی «رامین شیخالاسلامی» از دانشگاه پیام نور سنندج در تالار مولوی بزرگ بود. نمایش به داستان زندگی آدم و حوا و جنگ و سرنوشت انسانها در دنیای امروز میپرداخت و شیوه ماورابنفش در اجرای آن به کار میرفت.
در بخش جنبی نیز دو نمایش «کدوی بدمزه، پیرزن خوشمزه» و «مرگ فروشنده» به ترتیب در فرهنگسرای دانشجو و بهمن (سالن مبارک) اجرا شد.
همچنین سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن، میزبان اجرای گروه آلمان به نام «Jurinde and Joringle» بود. این نمایش که اجرایی دو نفره بود در دو روز 27 و 28 فروردین ماه به اجرا در آمد.
آخرین روز جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی نیز با اجرای نمایشها در بخش مسابقه و بینالملل و بخش جنبی پیگیری شد. نمایش «اسلاید» به کارگردانی و نویسندگی «رویا پاشاکی» از دانشگاه سوره در تالار هنر و نمایش «بهشت مترسکها» به کارگردانی و نویسندگی «ستاره نظری» از دانشگاه سینما ـ تئاتر در تالار مولوی کوچک به روی صحنه رفتند. در تالار مولوی بزرگ نیز نمایش «حکایت طبیب اجباری» به کارگردانی «مارال میزان» و نویسندگی «سیاوش طالبیان» از دانشگاه سوره اجرا شد.
در بخش جنبی جشنواره در دو فرهنگسرای دانشجو و بهمن (سالن مبارک) دو نمایش «سرخ و سفید و آبی» و «عنکبوت پروانهای» به اجرا در آمدند.
در خانه هنرمندان نیز گروه آلمان، ثمره جلسات و فعالیتهای کارگاه موسیقی خود را به اجرا گذاشت. همچنین گروه فرانسه نیز در همین روز، حاصل کار کارگاه «تئاتر عروسکی کاغذی» را که خود برگزار کرده بود در سالن اصلی فرهنگسرای هنر به روی صحنه برد.
در بخش پژوهشهای کارگاهی نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویی، چهار کارگاه داخلی و چهار کارگاه خارجی برگزار شد. در بخش کارگاههای داخلی، کارگاه «ساخت عروسک نخی» به سرپرستی «ماندانا کریمی» در روزهای نخست جشنواره؛ یعنی 23 و 24 فروردین ماه در سالن نیلوفر خانه هنرمندان برگزار شد.
در روز 23، 24 و 25 فروردین ماه، کارگاه «صدای عروسک» به سرپرستی «آزاده پورمختار» پیشکسوت تئاتر عروسکی و از پیشگامان صداپیشگی عروسکی در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد.
در سه روز آخر جشنواره، کارگاه «دکور عروسکی» زیر نظر «کیانوش امیدیان» (استاد دانشگاه در فرهنگسرای هنر) و در روز پایانی جشنواره، کارگاه «نمایشنامه نویسی» به سرپرستی «شادی پور مهدی» (استاد جوان) در سالن نیلوفر خانه هنرمندان برگزار شد.
همچنین در روز جمعه 25 فروردین ماه، «فهیمه کیوان» با عنوان «سه دهه حضور عروسک در تلویزیون» در سالن بتهوون خانه هنرمندان سخنرانی داشت.
در بخش کارگاههای خارجی، جشنواره امسال میزبان اساتید تئاتر عروسکی از دو کشور آلمان و فرانسه بود. گروه آلمانی سه کارگاه در ایران برگزار کردند. نخست کارگاه «ذهن و بدن» ویژه اجراکنندگان عروسکی برگزار شد که تعدادی از برگزیدگان تئاتر عروسکی و نیز تعدادی از علاقهمندان در آن شرکت کردند و پیشتر از آنها برای حضور در این کارگاه ثبت نام به عمل آمده بود. این کارگاه در روز جمعه 25 فروردین در سالن نیلوفر خانه هنرمندان برگزار شد. کارگاه دیگر کارگاه «جادوی ماسک»، ویژه نحوه ساخت و استفاده ماسک در تئاتر عروسکی بود که در روزهای 26 و 27 فروردین ماه در سال نیلوفر خانه هنرمندان برگزار شد. کارگاه آخر گروه آلمان، «کارگاه موسیقی» بود که آن نیز در روزهای 26 و 27 فروردین ماه در سالن بتهوون خانه هنرمندان برپا شد. شرکت در این کارگاه، منوط به آشنایی با نواختن یکی از دو ساز کمانچه و یا ویولن بود. حاصل این کارگاه در آخرین روز جشنواره به اجرا در آمد.
«آلن رابرت ژان باتیسته لوکوک» استاد تئاتر عروسکی فرانسه نیز کارگاه «تئاتر عروسکی کاغذی» را در طول مدت جشنواره برگزار کرد. این کارگاه ویژه آموزش ساخت عروسک با کاغذ و نیز درباره قالب و شیوه نمایش عروسک کاغذی بود. حاصل کار این کارگاه نیز در روز پایانی جشنواره در سالن اصلی فرهنگسرای هنر که محل برگزاری دوره کارگاه نیز بود، اجرا شد.
از دیگر بخشهای جشنواره نهم عروسکی دانشجویی، بخش مسابقه نمایشنامهنویسی بود. هیأت داوران این بخش، متشکل از جواد ذوالفقاری (کارگردان، نویسنده و اجرا کننده و پیشکسوت تئاتر عروسکی)، سیمین امیریان (نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه) و فرزاد معافی (مدیر گروه تئاتر موسسه آموزش عالی سوره) از میان 35 نمایشنامه به انتخاب 3 نمایشنامه برتر پرداختند.
همچنین نمایشگاه عروسکها ـ در بخش جنبی جشنواره ـ طبق روال هر سال در نگارخانه موسسه آموزش عالی سوره در طول جشنواره برپا بود. این نمایشگاه شامل عروسکهای تئاتری با شیوههای مختلف میلهای، نخی، فکزن، بنراکو، دستکشی و ... بود که توسط دانشجویان این رشته ساخته شده بود. داوری این بخش نیز در عصر آخرین روز جشنواره انجام شد.
نهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی برای نخستین بار به چاپ سه کتاب جدید توسط دبیرخانه جشنواره پرداخت. کتابهای «کارکردهای آموزش خلاق در نمایش عروسکی»، «مجموعه نمایشنامههای معاصر عروسکی» و «تجیر» که مجموعه مقالات تخصصی نمایش عروسکی است برای نخستین بار چاپ شدند.
< و اما پایان
مراسم اختتامیه نهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی روز سهشنبه 27 فروردین ماه در تالار فردوسی دانشگاه تهران با حضور گروههای شرکتکننده در جشنواره، اعضای هیأتهای داوری و بازبینی، مسئولان برگزاری جشنواره و پیشکسوتان این رشته برگزار شد.
این مراسم با قرائت بیانیه دبیر جشنواره آغاز شد و با گفتههای دکتر محسن اسلامی (مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری) و دکتر روشن (رییس موسسه آموزش عالی سوره) ادامه یافت. اجرای موسیقی زنده توسط محسن نامجو و نیز سه نوازی تنبور و نی و دف و همچنین اجرای نمایش «هدیه مرموز» و بخشهایی از چند نمایش دیگر از جمله برنامههای این مراسم بود. تغییر سالن مورد نظر مراسم اختتامیه از تالار اندیشه حوزه هنری به تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، و مجبور شدن اعضای گروه آلمان و فرانسه به ایستادن مقابل سردر اصلی دانشگاه تهران برای دریافت اجازه ورود و... مراسم اختتامیه را با تأخیر و ازدحام مواجه کرد.
بیانیهها و سخنرانیها و اجرای نمایش و موسیقی متفاوت، یکی پشت دیگری انجام میشد و دانشجویان هر لحظه بیشتر از قبل در انتظار نتایج بودند.
در نهایت علی پاکدست، عضو هیات داوری به دلیل ایجاد نشدن مشکلی در قرائت آرا، تمامی برگزیده ها را از روی لیست چرکنویس خود میخواند و به این ترتیب، مراسم اختتامیه نهمین جشنواره با مشکلات و برخی ناهماهنگیها به کار خود پایان میدهد.
در بخش اهدای جوایز نخست بخش مسابقه نمایشنامهنویسی برگزیدگان خود را معرفی نمود.
< مسابقه نمایشنامهنویسی
رتبه اول: علیرضا پور اصغر با نمایشنامه «ایوک داد» / رتبه دوم: مریم برزوییان با نمایشنامه «خاله پیرزن و عمو نوروز» / رتبه سوم: ندا هادیان، نسیم جنایی و حبیب نریمانی به ترتیب با نمایشنامههای «بغلم کن تا دمپایی نیومده»، «صندلی» و «نیمکت» و «شبدر چهارپر»
< موسیقی متن برگزیده
مریم درویش با نمایش «فرشته بالهایش را در آورد»
< بروشور برگزیده
راهله جعفری با نمایش «حادثه پشت حادثه»
< طراح نور برتر
محمد حسن نجفی با نمایش «اسب آبنوس»
< طراحی و ساخت دکور
رتبه اول: اصغر اشراقی و وحید شاکری با نمایش «سندباد» / رتبه دوم: فاطمه طریقی با نمایش «بغلم کن تا دمپایی نیومده» / رتبه سوم: شادی مولودی با نمایش «آوای خلقت»
< طراحی و ساخت عروسک
رتبه اول: مینا طلایی و بنفشه رحمانی با نمایش «فرشته بالهایش را درآورد» / رتبه دوم: افشین قاسمی و محبوبه غلامی با نمایش «عنکبوت پروانهای» / رتبه سوم: وحید شاکری با نمایش «سندباد»
< نویسندگی
رتبه اول: فاطمه طریقی با نمایش «بغلم کن تا دمپایی نیومده» / رتبه دوم: کیوان میر محمدی با نمایش «اسب آبنوس» / رتبه سوم: سیاوش طالبیان با نمایش «حکایت حکایت طبیب اجباری»
< بازی دهندگان عروسک
با تقدیر از «امیر سلطان احمدی»، رتبه اول: زهرا مولا و فاطمه بهرامی با نمایش «اسب آبنوس» / رتبه دوم: الهه قاضی مرادی و ساناز بخشی با نمایش ‹فرشته بالهایش را درآورد» / رتبه سوم: محمد لقمانیان و ندا فرمانی و رویا راد با نماش «سندباد»
< کارگردانی
رتبه اول: مرتضی سعیدیان و حسین زینالی با نمایش «مرگ فروشنده» / رتبه دوم: بنفشه رحمانی با نمایش «فرشته بالهایش را درآورد» / رتبه سوم: محمد حسن نجفی با نمایش «اسب آبنوس»
< جایزه ویژه
سمیرا علیپور مازندرانی با نمایش «خاله جون بازی»
< نمایش برتر
«هدیه مرموز» به کارگردانی «یاسر سرخاسب» همچنین در بخش جنبی جشنواره نیز در نمایشگاه عروسکها جایزه بهترین عروسک به (سهیلا باجلان) رسید.