نخستین پژوهش کاربردی نمایشنامهنویسی برای کودکان ناشنوا ارائه شد
این پژوهش برای اولین بار در دنیا صورت گرفته که با رویکرد به تعاریفی که از ناشنوایان و همچنین جایگاه کودکان استثنایی در آموزش و پرورش وجود دارد، آماده شده است. در این پژوهش ارزیابی تاریخی در آموزش و پرورش دنیا صورت گرفته و چالشها و راه کارهای نمایشنامههای حوزه کودک و نوجوان مورد بررسی قرار گرفته است.
اولین پژوهش کاربردی نمایشنامهنویسی برای کودکان ناشنوا به دانشگاه آزاد ارائه شد.
حمید قاسمزادگان جهرمی که این پژوهش را به رشته تحریر درآورده است، در این رابطه به سایت ایران تئاتر گفت:«این پژوهش برای اولین بار در دنیا صورت گرفته که با رویکرد به تعاریفی که از ناشنوایان و همچنین جایگاه کودکان استثنایی در آموزش و پرورش وجود دارد، آماده شده است. در این پژوهش ارزیابی تاریخی در آموزش و پرورش دنیا صورت گرفته و چالشها و راه کارهای نمایشنامههای حوزه کودک و نوجوان مورد بررسی قرار گرفته است.»
وی با بیان این که در این پژوهش چگونگی اجرای نمایش حتی در مورد سالن و دکور مناسب کودکان ناشنوا مورد بررسی قرار گرفته خاطر نشان کرد:«در زمینه تئاتر کودکان ناشنوا، از آخرین متدهای زبان نوشتاری استفاده کردهام که البته باید از دکتر بهروز محمودی بختیاری زبان شناس و دکتر ناظرزاده کرمانی یاد کنم که به عنوان مشاور مرا یاری دادند.»
این پژوهشگر تئاتر کودکان استثنایی اظهار کرد:«حاصل این پژوهش نمایشنامهای تحت عنوان”پایان کبوترها”ست که در حال پیگیری اجرای آن هستم و طی صحبتهایی که با سازمان بهزیستی داشتهام قرار است که متن به چاپ برسد.»
وی در پایان افزود:«متولیان نمایش در کشور باید در جهت فرهنگ سازی سهمی نیز برای کودکان استثنایی قائل شوند تا شاهد نتیجه مطلوبی در این زمینه باشیم.»