در حال بارگذاری ...

گزارشی تحلیلی از انتشار دو عنوان کتابشناسی در نهمین جشنواره بین الملی تئاتر دانشگاهی ایران

علی تاجور برای ”کتابشناسی پایان‌نامه‌های نمایش”، پایان‌نامه‌های محدوده زمانی از سال ۱۳۴۱ تا اواخر شهریور ۱۳۸۴ را در نظر گرفته است و برای تهیه اطلاعات آن از روش‌ گردآوری مستقیم و غیرمستقیم (در این روش اصل اثر در دسترس نیست واطلاعات از فهرست توصیفی گردآوری می‌شود) استفاده کرده است.

رضا آشفته:
نهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران نسبت به هشت دوره قبلی با تغییرات و تحولات اساسی‌تر برگزار شد، در این دوره درآوردن دو جلد کتاب”کتابشناسی نمایش” و ” کتابشناسی پایان‌نامه‌های نمایش” یک اتفاق بزرگ و ماندگار بود.
ایرج محرمی، دبیر نهمین جشنواره و جلال تجنگی، معاون پژوهشی جشنواره طی مقدمه‌ای درباره این اتفاق بزرگ توضیح داده‌اند:«کتابشناسی‌های پیشین در حیطه نمایش چه به صورت کتاب یا فصلی در نشریات، هر کدام حرکتی رو به جلو بوده‌اند و کتابشناسی حاضر نیز بر‌آیند تلاش‌های پیشین است. بر این نظریم، مهم این است که کار انجام شود، انجام دهنده‌اش هر شخصی یا مجموعه‌ای باشد مهم نیست و این مهم به لطف آقای علی تاجور انجام گرفت. او با دقت و وسواس بی‌نظیری که لازمه چنین کاری است دو کتاب”کتابشناسی پایان‌نامه‌های نمایش” و”کتابشناسی نمایش” را گردآوری کرد. اتفاقی که ما و سایر دوستان از سال‌ها پیش سعی در سنت شدنش در دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی داشتیم، می‌رود تا سنتی ماندگار شود؛ یعنی کتاب‌هایی که قرار است به مناسبت جشنواره چاپ شوند در ایام جشنواره در دسترس باشند.»
آن‌ها افزوده‌اند:«ماندگار شدن این سنت منوط به اختصاص بودجه مناسب در زمان مناسب است و اگر این کتاب در ایام جشنواره پیش روی شماست به همین خاطر است و گرنه اختصاص چندین برابر هزینه کتاب پیش‌رو در زمانی نامناسب منجر به تولید هیچ گونه کتابی در ایام جشنواره که زمانی مطلوب برای توزیع چنین کتاب‌هایی است نخواهد شد.»
علی تاجور برای ”کتابشناسی پایان‌نامه‌های نمایش”، پایان‌نامه‌های محدوده زمانی از سال 1341 تا اواخر شهریور 1384 را در نظر گرفته است و برای تهیه اطلاعات آن از روش‌ گردآوری مستقیم و غیرمستقیم (در این روش اصل اثر در دسترس نیست واطلاعات از فهرست توصیفی گردآوری می‌شود) استفاده کرده است.
وی همچنین برای”کتابشناسی نمایش”، کتاب‌های چاپ شده در محدوده زمانی 1260 تا اواخر شهریور 1384 را در نظر گرفته و برای تهیه آن از روش گردآوری غیر مستقیم استفاده کرده است. در ضمن برای شناسایی کتاب‌های منتشر شده درباره نمایش از منابع چاپی و غیر چاپی مختلفی استفاده شده است.
کتابشناسی پایان‌نامه‌های نمایش
برای شناسایی پایان‌نامه‌های نوشته شده درباره نمایش از مراکز دانشگاه‌ها و منابع چاپی و غیر چاپی به شرح زیر استفاده شده است.
اینترنت
مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران www.Irandoc.ac.irHTTP://
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و مدارک علمی دانشگاه تربیت مدرس
HTTP://www.modares.ac.ir/cib
کتاب‌ها
فهرستگان نمایش کودک و نوجوان(علی میرکاشفی خوانساری)؛ کتابشناسی تئاتر(لاله تقیان).
نشریه‌ها
فصلنامه‌ تئاتر: ویژه‌نامه پژوهش‌های تئاتر.
در اطلاعات ارائه شده برای هر پایان‌نامه، اطلاعات اصلی کتابشناختی(شامل: نویسنده؛ عنوان؛ شامل عنوان نظری و عنوان عملی پایان‌نامه؛ اساتید راهنما و مشاور با مقطع تحصیل(گرایش مربوطه)؛ محل دفاع؛ دانشگاه/ مرکز مربوطه؛ سال دفاع؛ تعداد صفحات و مشخصات ظاهری) مطابق با قوانین نگارش فهرست توصیفی آورده شده است. تنظیم اطلاعات متن کتابشناسی به صورت الفبای نویسنده اثر صورت گرفته است.
کتابشناسی نمایشی
برای شناسایی کتاب‌های منتشر شده درباره نمایش از منابع چاپی و غیر چاپی مختلفی استفاده شده است.
کتاب‌ها
فهرستگان نمایش کودک و نوجوان(علی میرکاشفی خوانساری)؛ کتابشناسی تئاتر(لاله تقیان)؛ کتابشناسی تئاتر و سینما(شیرین تعاونی)؛ کتابشناسی هنر(عباس مافی).
نشریه‌ها
پل فیروزه: ویژه‌نامه تئاتر؛ فصلنامه تئاتر: ویژه‌نامه پژوهش‌های تئاتری.
پایان‌نامه‌ها
فهرست تحلیلی و موضوعی نمایشنامه‌های یک پرده‌ای بیست‌وپنج سال اخیر(نسرین شیخ‌نیا)؛ فهرست فنی نمایشنامه‌های ایرانی از سال 1357 تا 1375 (احمدرضا خسرویان چم پیروزی)؛ کتابخانه نمایشی(مهرداد حاج رسولی)؛ معرفی و تحلیل برخی از نمایشنامه‌های چاپ نشده سال‌های 1320 ـ 1312 (مهتاب شمس).
دیسک فشرده
”کتابشناسی ملی ایران” 1384 ؛ ”کتیبه؛ فهرست کتاب‌های منتشر شده در ایران” از سال 1370 تا 1379؛ ”کتاب تهران: فهرست کتاب‌های ناشران حاضر در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اردیبهشت 1383”؛ ”فهرست کتاب‌های ناشران در هجدهمین نمایشگاه بین‌الملی تهران، اردیبهشت 1384”؛ ”کیمیا: فهرست کتاب‌های نرم افزار کتاب‌خانه‌ای پارس آذرخش”؛ بروشورها؛ کاتالوگ‌ها و اطلاعیه‌های ناشران مختلف و...
علی تاجور موفق شده در”کتابشناسی پایان‌نامه‌های نمایشی؛ 2745 عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تئاتر را از دانشگاه‌های دولتی(دانشگاه هنر، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس)، آزاد اسلامی(تهران، اراک، بوشهر، تنکابن)؛ غیر انتفاعی(موسسه آموزش عالی سوره تهران و اصفهان، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی) و همچنین پایان‌نامه دوره دکتری و کارشناسی برخی از رشته‌ها گردآوری کند.
وی همچنین در کتاب”کتابشناسی نمایش” 3828 عنوان کتاب نمایش را فهرست کرده است. البته در این گردآوری ممکن است یک کتاب بارها توسط مترجمان مختلف و در سال‌های متفاوت ترجمه شده باشد که به تمامی آن‌ها اشاره شده است.