در حال بارگذاری ...
...

تاجبخش فنائیان در سمینار پژوهشی تئاتر ملی پیرامون تئاتر ملی، منطقه‌ای و محلی به ایراد سخن می‌پردازد

تاجبخش فنائیان، در نخستین روز از سمینار پژوهشی تئاتر ملی پیرامون تئاتر ملی، منطقه‌ای و محلی به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. به گزارش سایت ایران تئاتر، تاجبخش فنائیان در این سمینار مقاله خود را تحت عنوان تئاتر ملی، ...

تاجبخش فنائیان، در نخستین روز از سمینار پژوهشی تئاتر ملی پیرامون تئاتر ملی، منطقه‌ای و محلی به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.
به گزارش سایت ایران تئاتر، تاجبخش فنائیان در این سمینار مقاله خود را تحت عنوان تئاتر ملی، منطقه‌ای و محلی ارائه می‌دهد.
در این مقاله آمده است:
هنرهای ملی – منطقه ای- و محلی، هریک تعریف جداگانه ای دارند، اما ارتباطشان، همچون دایره هایی در دل یکدیگر است. بدینسان تضاد و اختلافی ستیزنده میان آنها نیست. بلکه می توانند مکمل یکدیگر باشند . لیکن با پدید آمدن مدرنیته و مدرنیسم، یعنی از زمانی که راسیونالیسم به عنوان نوعی روایت کلان و فرا روایت سعی در تجویز نسخه ای واحد برای کل بشریت نمود، فرهنگ انبوه نیز همچون اقتصاد و صنعت،‌ شکستن مرزهای جغرافیایی و تاریخی را دستورالعمل خویش قرار داد.
بدینسان مناسبات اجتماعی و فردی در همه پدیده ها به تبعیت از قواعد علوم تجربی ارتباط خود را از هرآنچه در حیطه فراسوی طبیعت و فایده است گسست. هنر نیز از این قاعده مستثنی نشد. در همین ارتباط انواع هنرهای قومی در داخل مرزهای جغرافیایی متنوع، که عمدتاً ریشه در مضامین اسطوره ای و الگوهای کهن اقوام داشتند، و مرتبط با عوالم فراسو،از نظر بخش قابل توجهی از معتقدان مدرنیسم فاقد ارزش قلمداد شدند. لیکن با ظهور تفکر پست مدرنیسم ورق ارزش گذاری های مدرنیته برگشت.در دنیای جدید یکبار دیگر بسیاری از ارزشهای کهن در تقابل با روایت های کلان از جمله روایت مدرنیسم از جهان، منزلت خویش را بازیافت. در این تحول دوباره، هنرهای ملی- منطقه ای و محلی، به عنوان خرده فرهنگ های اصیل تعریف می شوند.هنرهای نمایشی نزد اقوام گوناگون ایرانی که در اثر گسترش دستورالعمل های مدرنیسم به فراموشی سپرده شده اند ، می توانند نمونه ای از تقسیمات فرهنگی در جهان باشند.نمونه هایی از استقلال روشها در عین همبستگی .