در حال بارگذاری ...
نشست خبری اولین جایزه ادبیات نمایشی بنیاد استادمحمد برگزار شد

جواد عاطفه: نسل جوان نگاه توریستی دارد

در نشست خبری اولین جایزه ادبیات نمایشی بنیاد محمود استادمحمد، جواد عاطفه عنوان کرد: نسل جوان نگاه توریستی دارد و بی‌‌آنکه خطی از آثار استادمحمد خوانده باشد، او را دوست دارد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، صبح امروز 10 آبان‌ماه نشست اولین جایزه ادبیات نمایشی بنیاد محمود استادمحمد، با حضور جواد عاطفه، پرستو گلستانی و مانا استاد‌محمد اعضای هیات مدیره این بنیاد و سعید طباطبائی دبیر جایزه بنیاد، در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، جواد عاطفه در خصوص فعالیت‌های بنیاد محمود استادمحمد تا به امروز گفت: موسسه فرهنگی هنری بنیاد محمود استادمحمد، کارهای حقوقی‌ برای ثبت قانونی‌اش را انجام داده و در این مدت، فعالیت‌هایش را متوقف نکرده است.

عاطفه ادامه داد: یکی از فعالیت‌های این بنیاد، جایزه ادبیات نمایشی بنیاد محمود استادمحمد است که اولین دوره‌اش، پنجم دی‌ماه در تالار مولوی برگزار می‌شود و پیش از مراسم اصلی، رپرتوار نمایشنامه‌خوانی آثار استادمحمد را خواهیم داشت. فعالیت‌های دیگر راه‌اندازی سایت، طراحی لوگو و ارتباط از سایر کانال‌های مجازی است.

او فراهم کردن اجرای 10 نمایشنامه محمود استادمحمد بعد فوت این هنرمند را از فعالیت‌های دیگر این بنیاد دانست و بیان کرد: برای زنده نگه داشتن یاد مرحوم استادمحمد و ارتباط نزدیکی که این هنرمند، با جوانان داشت، 10 نمایشنامه استادمحمد در تهران و سایر شهرستان‌های ایران به صحنه رفته است.

مترجم نمایشنامه «پدر» از توافق با نشر چشمه برای چاپ نمایشنامه‌های محمود استادمحمد خبر داد و گفت: 17 نمایشنامه چاپ شده و چاپ نشده استادمحمد برای نشر چشمه ارسال شده که تا پیش از سالمرگ مرحوم استادمحمد در مرداد ماه سال آینده، به چاپ می‌رسد. کتابی هم به یاد ایشان چاپ خواهد شد.

جواد عاطفه در بخش دیگر صحبت‌هایش از وجود بخش محمود استاد محمد در سمپوزیوم طراحان لباس و صحنه اطلاع داد و گفت: در این بخش از سمپوزیوم، طراحان صحنه و لباس، با نگاهی به آثار استادمحمد طراحی خواهند کرد.

عاطفه علت این فعالیت‌ها را خوانش گذشتگان دانست و گفت: اتفاقی که تئاتر ما با آن درگیر است، نگاه توریستی نسل جوان است. همه استادمحمد را دوست دارند بی‌‌آنکه خطی از او خوانده باشند. با حضور در این فعالیت‌ها، کار عملی انجام می‌دهند و درگیر مسئله متن می‌شوند.

در ادامه، سعید طباطبائی درباره روند جایزه ادبیات نمایشی بنیاد محمود استادمحمد توضیح داد: برای آغاز این اتفاق فرهنگی، جلسه‌ای را با مشاوران برگزار کردیم و درباره انتخاب داوران، چگونگی انجام  کارها و ... تصمیم گرفتیم و اواخر خرداد فراخوان را منتشر کردیم.

طباطبائی افزود: تمام نمایشنامه‌های چاپ شده سال 93 به صورت خودکار وارد بخش داوری جایزه بنیاد شدند و در کنار آن، از نمایش‌های اجرا شده در سال 93 نیز درخواست کردیم تا متن‌های خود را برای ما ارسال کنند.

دبیر اولین جایزه ادبیات نمایشی بنیاد محمود استاد محمد در خصوص قوانین این جریان، عنوان کرد: نمایشنامه‌ها باید به زبان فارسی بوده و ترجمه و اقتباس نباشند. تالیفی بودن ملاک اصلی ما بود. برای نمایش‌های اجرا شده نیز دو قانون اولین بار به صحنه رفتن و 10 اجرای عمومی داشتن، اعمال شد. اما از نظر مضمون نمایشنامه هیچ محدودیتی وجود نداشت.

سعید طباطبائی گفت:‌ با در نظر داشتن این مولفه‌ها 40 اثر چاپ شده و 10 نمایشنامه اجرا شده در سال 93 هم‌اکنون درحال داوری هستند. برای داوری آثار هم هیچ خطی به داوران نداده‌ایم و بدون دخالت، از آن‌ها خواستیم با تفکرات خودشان براساس کیفیت، کارها را ارزیابی کنند.

داوران اولین جایزه ادبیات نمایشی بنیاد محمود استادمحمد فرهاد توحیدی، مجید قیصری، اصغر همت، رویا نونهالی، محمد امیریاراحمدی و حسین کیانی هستند.

طباطبائی درمورد بینارشته‌ای بودن تیم داوری بیان کرد: در جلسات مشاوره، نظر اکثریت این بود که حضور داوران از رشته‌های دیگر، هم به جامعه تئاتر کمک می‌کند و هم به جایزه بنیاد.

او نحوه اعلام اسامی برگزیدگان را از طریق رسانه ها دانست و گفت: در ادامه فعالیت‌ها، ابتدا 7 اثری که به مرحله بعدی راه یافته‌اند، از طریق رسانه‌ها معرفی می‌کنیم. سپس از میان آن‌ها سه نمایشنامه برگزیده را در نشست خبری بعدی اعلام خواهیم کرد. نهایتا متن اول را در مراسمی که پنجم دی‌ماه در تالار مولوی برگزار می‌شود انتخاب خواهیم کرد. به نمایشنامه‌نویس برگزیده این جریان، نشان بنیاد استادمحمد اهدا می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست خبری، پرستو گلستانی که مسئولیت برگزاری رپرتوار نمایشنامه‌خوانی‌های جایزه ادبیات نمایشی بنیاد را برعهده دارد، گفت:‌ سه اثر از آثار برگزیده محمود استادمحمد توسط من و دو کارگردان دیگر نمایشنامه‌خوانی می‌شود. البته اگر کارگردان‌های دیگری برای نمایشنامه‌خوانی متن‌های استادمحمد آمادگی دارند، استقبال خواهیم کرد.

گلستانی افزود: روزبه حسینی نمایشنامه «دیوان تئاترال»، احسان فلاحت‌پیشه نمایشنامه «شب بیست‌ویکم» را کارگردانی کرده و من هم نمایشنامه «عکس خانوادگی» را نمایشنامه‌خوانی خواهم کرد.

او گفت: این رپرتوار نیمه دوم آذر برگزار خواهد شد اما اطلاعات دقیق آن را متعاقبا اعلام می‌کنیم.




مطالب مرتبط

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

گفت‌وگو با دلارام موسوی، کارگردان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»

عکس‌هایی که در صحنه جان می‌گیرند
گفت‌وگو با دلارام موسوی، کارگردان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»

عکس‌هایی که در صحنه جان می‌گیرند

دلارام موسوی، کارگردان «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»، ایده این نمایش را برگرفته از یک اتفاق واقعی در خانواده خود می‌داند که ماجرایش به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. او برای بازگویی داستان خود، شخصیت‌های نمایش را از قاب عکس بیرون می‌آورد و به آنها جان می‌بخشد.

|

نگاهی به نمایش «کفنم کجاست؟» به نویسندگی و کارگردانی احمد حامدی

در هزارتوی رازهای مگوی مردگان
نگاهی به نمایش «کفنم کجاست؟» به نویسندگی و کارگردانی احمد حامدی

در هزارتوی رازهای مگوی مردگان

بهنام حبیبی: روایت‌های گوناگون مردگان برخاسته از گور، از دنیای پس از مرگ، پیوسته در قالب‌ها و محتواهای گوناگونی به تصویر کشیده شده است. برخی از این روایت‌ها جدی و تراژیک و برخی دیگر با ...

|

نظرات کاربران