در نشست دبیران بخش نمایشنامهنویسی و پوستر جشنواره فجر مطرح شد
شورای هنری بر هویت بصری جشنواره نظارت میکند

نشست خبری بخشهای پوستر و هویت بصری، و نمایشنامهنویسی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور امیر اسمی، مدیر بخش پوستر و هویت بصری و بهزاد صدیقی، دبیر بخش نمایشنامهنویسی، در خبرگزاری ایلنا برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، امیر اسمی، مدیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر گفت: بخش پوستر و هویت بصری امسال در سه بخش برگزار خواهد شد و بخش نخست همچون دورههای پیش به پوسترهای تئاتری که در یک سال گذشته خلق شدهاند، اختصاص خواهد داشت و آثار این بخش ضمن نمایش، در قالب کتاب منتشر خواهند شد و تغییری در شیوه برگزاری این بخش صورت نگرفته است.
او افزود: بخش جدید هویت بصری که به صورت غیررقابتی برگزار میشود به هویت بصری گروههای تئاتری اختصاص دارد که شامل بررسی پوستر، بروشور، لوگو و نشانه، سایت، کاتالوگ و سربرگ همه گروههای تئاتری خواهد بود. با توجه به این که از سال جاری شرایطی فراهم شد که به جای کارگردانها، گروههای تئاتری در جشنواره تئاتر فجر شرکت کنند، برگزاری این بخش کمک میکند که گروههای تئاتری در تمام زمینهها به صورت حرفهای فکر و رفتار کنند.
به گفته اسمی، از این دوره جشنواره، گرافیک گروههای تئاتری هم بررسی میشوند و همزمان با داوری آثار راه یافته به مرحله نهایی پوستر، بروشور گروههای راه یافته به این بخش هم داوری میشوند.
مدیر بخش پوستر و هویت بصری سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر درباره داوری و جوایز این بخش گفت: هنوز ضوابط داوری این بخش مشخص نشده و تا پیش از این سه داور، آثار این بخش را بررسی میکردند، اما بنا داریم شرایطی را فراهم کنیم که تعداد داوران این بخش تا 15 داور افزایش پیدا کند تا با یک نگاه جامع بتوانیم آثار برگزیده را انتخاب کنیم. همچنین قصد داریم شرایطی را فراهم کنیم که تندیس بخش نمایشگاهی حذف شود و تندیس بخش پوستر به گروههای تئاتری راه یافته به بخش نهایی تئاتر ایران و تئاتر بینالملل اهدا شود.
او درباره پوستر سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر گفت: پوستر این رویداد مانند گذشته سفارش داده میشود و هنوز برنامهای برای رقابتی کردن طراحی پوستر فجر نداریم. در هر صورت چه پوستر جشنواره را به مسابقه بگذاریم و چه سفارش بدهیم باز هم با نظرات موافق و مخالف روبهرو خواهیم بود. به نظر من برای بهبود وضعیت طراحی گرافیک در ایران باید شرایط نقد درست در این حوزه را مهیا کنیم.
این هنرمند خاطرنشان کرد: در گفتوگویی که با دبیر جشنواره تئاتر فجر داشتیم قرار شد در این دوره شورایی هنری تشکیل شود که به صورت متمرکز بر هویت بصری این رویداد نظارت کند تا مانند دورههای قبل با چندگانگی بصری مواجه نباشیم.
اسمی تصریح کرد: توجه به اهمیت هویت بصری بهویژه برای گروههای نمایشی فعلا در مرحله آموزش و اطلاعرسانی قرار دارد که طی آن تلاش میکنیم بر اهمیت برندسازی برای گروهها تاکید کنیم.
به گفته اسمی، تا زمانی که شیوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر سال به سال تغییر کند و آییننامهای نشود، نمیتوانیم شاهد تغییرات بنیادین و تاثیرگذار در این حوزه باشیم.
در ادامه، بهزاد صدیقی، دبیر بخش نمایشنامهنویسی و نمایشنامهخوانی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، گفت: بخش نمایشنامهنویسی جشنواره با نمایشنامهخوانی ۱۰ متن منتخب امسال آغاز میشود. این بخش از ۲۵ تا ۲۹ آبانماه برگزار میشود و طی آن آثاری که چندی قبل به عنوان کاندیدای دریافت جایزه معرفی شدند، توسط نویسندگان متنها خوانده میشوند. این اتفاق به پیشنهاد دبیرخانه صورت میگیرد.
صدیقی هدف از برگزاری این بخش را صرفا روخوانی متن ندانست و ادامه داد: این بخش به نوعی بازار نمایشنامه تلقی میشود که طی آن ۱۰ اثر منتخب در برابر مخاطبان حرفهای خوانده میشوند و سپس توسط پژوهشگران، کارگردانان، تهیهکنندگان و مدیران تولید به همراه منتقدان مورد ارزیابی قرار میگیرند تا برای تولید حرفهای در سال جدید انتخاب شوند. رفیق نصرتی و روزبه حسینی دو منتقدی هستند که در جلسههای نمایشنامهخوانی همراهمان هستند تا پیشنهادهایی برای تغییرات نهایی به نویسندگان ارائه شود.
به گفته صدیقی، سه اثر برگزیده این بخش تندیس جشنواره را دریافت میکنند و پنج اثر هم در قالب کتاب منتشر خواهند شد.
صدیقی در ادامه با ارائه آمار شرکتکنندگان گفت: در مرحله نخست ۳۰۴ نمایشنامه به دبیرخانه رسید که از میان آنها ۴۴ متن متعلق به نمایشنامهنویسان خانم و ۱۳۳ متن به نویسندگان آقا تعلق داشت. از این میان ۴۱ نفر با دو نمایشنامه و ۳۷ نفر با ۳ متن متقاضی رقابت در جشنواره بودند که در نوع خود رقمی قابل توجه به نظر میرسد؛ چون در دورههای گذشته این تعداد شرکتکننده با بیشتر از دو متن سابقه نداشته است.
او ادامه داد: تهران با ۱۱۹ نمایشنامه در رتبه نخست قرار گرفت و استانهای اصفهان، همدان، شیراز و مشهد به ترتیب بیشترین متقاضی حضور در بخش نمایشنامهنویسی را به دست آوردند.
به گفته صدیقی، به دلیل توسعه فضاهای آموزشی و دانشگاهی در سراسر کشور، امسال با افزایش تعداد نمایشنامهنویسان تحصیلکرده مواجه بودیم که طبق آمار ۴۳ کارشناس ادبیات نمایشی در این بخش شرکت کردند و شاهد حضور تعداد زیادی از فارغالتحصیلان کارشناسی کارگردانی هم بودیم. همچنین از دانشآموختگان علوم کامپیوتر، پزشکی، دامپزشکی و حقوق نیز افرادی آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند. یک شرکتکننده دانشآموز نیز در میان متقاضیان حضور داشت.
او افزود: من فرصت کردم که تنها 10 نمایشنامه راه یافته به بخش نمایشنامهخوانی را مطالعه کنم اما به گفته داوران این بخش، با وجود ارتقای سطح آموزش، نمایشنامهها از نظر کیفی سطحشان ارتقا پیدا نکرده است.
این نمایشنامهنویس ادامه داد: علاقه داشتیم از تعداد داوران بیشتری دعوت کنیم اما کاستیهای مالی این امکان را از ما گرفت. همچنین پیشنهادی به دبیر جشنواره دادم که امیدوارم برای سالهای آینده محقق شود؛ این که آثار برگزیده این بخش برای سال بعد به صورت حرفهای تولید شوند و به جای جایزه نقدی، بورس مطالعاتی در سایر کشورها به برگزیدگان تعلق گیرد.
بخش نمایشنامهخوانی سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر روز دوشنبه ۲۵ آبانماه ساعت در تالار مشاهیر تئاترشهر آغاز میشود. در این مراسم یکی از چهرههای بهنام تئاتر ایران و دبیر بخش نمایشنامهنویسی سخنرانی میکنند.