در حال بارگذاری ...

علی مرادخانی: همه مشکل تئا‌تر پول نیست، باید از همه امکانات موجود بهره بگیریم

 روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به طور رسمی آغاز و طی اولین جلسه برخی از مسائل هنرمندان تئا‌تر استان‌ها پاسخ داده شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، صبح روز چهارشنبه چهارم آذرماه، سالن کنفرانس شرکت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، عسلویه، میزبان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ، مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل ارشاد اسلامی استان بوشهر، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و روسای انجمن هنرهای نمایشی ۳۳ استان کشور بود.

این سلسله نشست‌های تخصصی با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

علی مرادخانی معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آغاز این مراسم ضمن تشکر از مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ، خانم ماحوزی و تمام افرادی که در حوزه مرکز هنرهای نمایشی زمینه این همکاری و هم‌دلی را ایجاد کرده‌اند گفت: در حوزه تئا‌تر کارهای فراوانی برای انجام وجود دارد و امیدوارم با حضور عزیزان هنر‌شناس حاضر ، این نشست‌ها به بهترین نتیجه برسد.

او تصریح کرد: به‌‌ همان اندازه که پیشرفت اتفاق می‌افتد، هنر باید هویت انسانی را از این پیشرفت برخوردار کند. پیشرفت را باید در افراد جست‌و‌جو کرد. پس از آن پیشرفت در سطح  شهر و منطقه گسترش می‌یابد.

مرادخانی ایران را شاخص پیشرفت صنعتی و ترجمه آن به زبان فرهنگ در منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که کماکان توجه بخش صنعت به فرهنگ جایگاه خودش را حفظ کند.

او زیرساخت امکانات و نیروی انسانی در منطقه عسلویه در نگاه به فرهنگ را قابل توجه ارزیابی کرده و این هم گرایی را در بهره‌مندی مردم موثر دانست.

مرادخانی ابراز امیدواری کرد که هم زمان با برپایی نشست روسای انجمن های هنرهای نمایشی 33 استان کشور، بتوانند برای ایجاد یک مجموعه فرهنگی که برای استان بوشهر ثروت محسوب می‌شود با همکاری شرکت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و عسلویه به تفاهم برسند و افزود: ما در حوزه نرم افزار و تربیت نیروهای متخصص برای بهره برداری از آن مجموعه فرهنگی اعلام آمادگیمی کنیم. امروز روسای انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها اینجا هستند و امیدواریم که در آینده این جلسات در آن مجتمع فرهنگی ، که ساخته می‌شود برگزار شود.

او در بخش بعدی این نشست که به بیان مشکلات نمایندگان تئا‌تر استان‌ها اختصاص داشت گفت: همه مشکل تئا‌تر پول نیست، بعضا استفاده از امکانات موجود را بلد نیستیم. در وجود هر یک از ما نوعی کمال گرایی وجود دارد که باید راه رشد آن را پیدا کنیم. درست است که وقتی پول نباشد مسائل راحت‌تر دیده می‌شود اما نباید مشکلات را از این بخش دانست.

او با اشاره به بخشی از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری مانند تمرکز بر اجرای متون ایرانی، پرداخت بدهی‌های تئا‌تر از سال ۸۲ به بعد، کاهش کنترل دولت در امر تئا‌تر، تقویت بخش خصوصی و عنوان سال تئا‌تربرای سال 94 از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... گفت: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی باید به بخشی از امکانات موجود که نحوه استفاده از آن روشن نیست توجه بیشتر شود. تعداد زیادی از سالن‌های مناسب اجرا در کل استان‌ها بلااستفاده هستند که می‌توان از آن بهره برد.

معاون هنری وزیر تصریح کرد: در دوره جدید، مدیریت هزینه حذف شده و بحث مدیریت فایده مطرح است که ما در حال گذر از شیوه قدیمی مدیریت هزینه به شیوه مدیریت فایده هستیم.

او با اشاره به تغییر آیین نامه انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها گفت: باید در این زمینه به یک هم گونی و هارمونی در کل کشور برسیم. شاید با همدلی بیشتر بتوانیم مسائل را ارزیابی کرده و سامان بدهیم.

یوسفی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، عسلویه به عنوان میزبان مراسم نیز به حاضران خیرمقدم گفته و با تاکید بر نقش هنر و هنرمند در تفکر اسلامی، جایگاه هنرمند را جانشین خداوند بر زمین ترسیم کرده و افزود: اگر هنر را با دید عبودیت نگاه کنیم و مسیری که شرع مقدس می‌پسندد را در این آفرینش در نظر بیاوریم به آن مرتبه رسیده‌ایم.

او با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی پارس جنوبی و منطقه عسلویه گفت: ما در این منطقه میزبان تجمع بزرگی از صنعت هستیم. در مقاطعی از سال نزدیک به 100 هزار شاغل داریم که از قومیت‌ها و مذاهب مختلف کشور تشکیل شده‌اند. هر نوع فرهنگی که متصور بشوید در این منطقه دیده می‌شود که آن را به ایرانی کوچک تبدیل کرده است.

یوسفی ادامه داد: معرفی این منطقه و استمرار فعالیتش نیازمند توجه فرهنگی است. ما بر این باوریم که یک تئا‌تر از صد‌ها سخنرانی تاثیر گذار‌تر است. مطلبی که با زبان هنر بیان و نشر می‌شود حس غرور و افتخار را در مردم تحریک کرده و امید را در آن‌ها تقویت می‌کند. از این رو با یاری وزارت ارشاد و خانم ماحوزی میزبانی شش دوره جشنواره را داشته‌ایم و از نشر محصولات فرهنگی و هنری تا جایی که امکان داشته حمایت کرده‌ایم.

او صحبت‌های خود را با این جمله به پایان رساند که امیدوار است اهالی هنر ذکات این حضور را در قالب هنر و برنامه‌هایی که از تریبون ‌های خود دارند اداء کنند.




مطالب مرتبط

در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک
در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک

دو عضو هیئت منتقدان دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان در نخستین کارگاه نقد و بررسی و تحلیل آثار با اشاره به ایده‌های خوب آثار از لزوم توجه به تکنیک در اجرای پانتومیم گفتند.

|

در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است
در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است

کیارش میرمحمدرضایی، مدرس موسیقی و آهنگساز فعال در حوزه هنرهای نمایشی  با بیان این‌که موسیقی می‌تواند بیان‌کننده هویت فردی و یا اجتماعی انسان‌ها باشد، گفت استفاده سلیقه‌ای و بومی از موسیقی در نمایش از آسیب‌زننده‌ترین موضوعات حوزه تئاتر است. 

|

نظرات کاربران