در حال بارگذاری ...

سامان ارسطو نمایشی با موضوع دفاع مقدس به صحنه می‌برد

سامان ارسطو که مدتی قبل،پس از یک وقفه هشت ساله، با نمایش «همه‌تون منو می‌شناسید» دوباره به عرصه کارگردانی و بازیگری بازگشت؛ بهمن ماه نمایش «پاییز» را در سالن فانوس به صحنه خواهد برد.

سامان ارسطو در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر گفت: نمایش پاییز از 24 بهمن‌ماه در سالن فانوس به صحنه خواهد رفت. نمایشنامه این اثر را من براساس طرحی از رضا گشتاسب نوشته‌ام و موضوع آن درباره زندگی دو خانواده شهید است. این دو خانواده با این که فرزندان‌شان شهید شده‌اند، اما مرگ آن‌ها را باورنکرده‌اند و سال‌هاست که خودشان را در خانه حبس کرده‌اند و منتظرند که فرزندان‌شان از راه برسند و زنگ خانه را به صدا دربیاورند.

او اشاره کرد که این نمایشنامه را با نگاهی مبنی بر ترس و عدم پذیریش موقیعت کنونی نوشته‌ام و افزود: شیوه اجرای این نمایش کارگاهی خواهد بود و مانند سایر نمایش‌های من هیچ دکور و موسیقی نخواهد داشت.

ارسطو درباره تمرینات گروه گفت: پنج ماه پیش کار روی این نمایش را آغاز کردیم اما چون می‌خواستیم نمایش «همه‌تون منو می‌شناسید» را روی صحنه ببریم، تمرینات این کار را متوقف کردیم و از هفته آینده دوباره تمرینات گروه آغاز خواهد شد. مدت این نمایش 60 دقیقه خواهد بود.

او درباره همکاری‌اش با سالن فانوس گفت: مدیران این مجموعه آن قدر برخورد انسانی و خوبی با گروه ما داشتند که خودشان پس از اجرای موفق «همه‌تون منو می‌شناسید»، به من پیشنهاد دادند که نمایش پاییز را هم در این سالن به روی صحنه ببرم.

ارسطو درخصوص نمایشنامه‌های دیگری که مشغول نگارش آن‌ها است گفت: در حال حاضر چند طرح برای نمایشنامه دارم اما مشغول نوشتن نمایشنامه «زمستان است» هستم. عنوان این نمایشنامه برگرفته از شعر اخوان ثالث است اما موضوعی اجتماعی دارد و در آن به موضوع‌هایی مثل زنان خیابانی، کارتن خواب ها،کودکان کار و زنانی که همسران‌شان را به قتل رسانده‌اند و در انتظار اعدام هستند، پرداخته‌ام. شیوه اجرای این نمایش متفاوت است و نمایشنامه در شش اپیزود نوشته و اجرا می‌شود و در واقع ایپزودها ربطی به‌ هم ندارند.

ارسطو درباره انتخاب بازیگران نمایش گفت: این نمایش بازیگران متعددی خواهد داشت و برای اجرای آن حتما از وجود کارتن خواب‌ها و کودکان کار بهره خواهم گرفت.

این کارگردان درخصوص دغدغه‌هایش برای پرداختن به موضوعات اجتماعی و برخی خط قرمزها که کمتر سایر کارگردان‌ها به آن‌ها توجه می‌کنند گفت: من به عنوان یک انسان عاشق مبارزه کردن هستم و معتقدم وظیفه من به عنوان هنرمند این است که مشکلات جامعه را در آثارم به نمایش بگذارم و در غیر این صورت کاری از پیش نبرده ام. متاسفانه امروزه بیشتر کارگردان‌ها به دنبال زرق و برق  هستند و همین موضوع موجب می‌شود تئاتر در کشور ما رویکرد انتقادی‌اش را از دست بدهد و تنها تبدیل به نمایی برای عرض اندام برخی چهره‌ها شود.

او با انتقاد از برخی کارگردان‌ها که تمرکزشان را بر روی متن‌های اقتباسی گذاشته‌اند گفت: یکی از معضلات اصلی تئاتر ما بی اعتنایی به وضیعت فرهنگی و اجتماعی خودمان است. من اصلا جای دوری نمی‌روم، در همین تهران خودمان اتفاقات متعدد و متنوعی رخ می‌دهد که قابلیت دارد تبدیل به نمایشنامه شوند و روی صحنه بروند، هنرمند نباید بی‌اعتنا به این اتفاقات باشد و باید با هنر، فضایی برای بازاندیشی نسبت به این مسائل را فراهم کند. ما نمایشنامه نویس‌ها و نویسنده‌های خوبی داریم که دغدغه شان مسائل امروز خودمان است و کارگردان‌ها نباید به متن‌های آن‌ها بی‌اعتنا باشم.

ارسطو که در زمینه فیلمنامه‌نویسی هم فعالیت دارد گفت: در حال حاضر مشغول ساخت یک فیلم مستند درباره حیوانات خانگی و آزارهایی و به آن‌ها می‌رسانیم هستم. فیلمنامه این اثر را نیز خودم نوشته‌ام.

او درخصوص دعوت برای ایفای نقش گفت: از سوی افسانه میرباقری برای ایفای نقش در تئاتر دعوت شده‌ام. همچنین سرپرست یک تئاتر کودک هستم که  توسط علی خوانساری، یکی از اعضای گروهم، دی‌ماه در سالن فانوس به صحنه خواهد رفت.

 در نمایش «پاییز»، علی خوانساری، سهیل پناهی، کیهان حیدری، سیما رمضانی، رها آرشید و لیلا صبری بازی می‌کنند.




نظرات کاربران