در حال بارگذاری ...

بازدید معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به همراه مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی و مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، با حضور در دبیرخانه سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ضمن دریافت گزارش روند فعالیت‌های دبیرخانه، با مسئولان ستاد جشنواره تئاتر فجر گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش سایت ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در این دیدار که شامگاه پنجشنبه صورت گرفت و تا پاسی از شب نیز ادامه داشت، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی با قدردانی از حضور مرادخانی و تسلیت به مناسبت اربعین حسینی (ع)، با تقدیر از تلاش‌های دبیرخانه جشنواره، به رخدادهای انجام شده و برنامه‌ریزی‌های جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال با تاکید معاون محترم امور هنری درباره انتخاب به موقع دبیر جشنواره، ستاد جشنواره در روزهای آغازین امسال تشکیل شد و با پذیرش مسئولیت دبیری جشنواره توسط سعید اسدی، فعالیت‌های مربوط به جشنواره به سرعت سامان‌دهی شد. در حال حاضر عمده اتفاقات اصلی و زیربنایی جشنواره امسال انجام شده و همان‌گونه که تاکید و هدف معاونت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کیفی‌گرایی و توجه افزون‌تر به تولیدات با محتوا در بخش بین‌الملل و استان‌ها بوده، تلاش کردیم تا به این هدف دست پیدا کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: هم اکنون بخش عمده برنامه جشنواره مشخص شده و فضای مناسبی برای برگزاری مطلوب جشنواره فراهم شده است.

شفیعی از مرادخانی خواست تا با ارائه نقطه‌نظرات خود و همچنین برگزاری نشست شورای سیاستگذاری جشنواره و نیز دریافت و انعکاس دیدگاه‌ها و پیشنهادات مقامات عالی کشور، برای برگزاری باشکوه‌تر جشنواره، یاری‌گر دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر باشد.

در این دیدار، سعید اسدی، دبیر جشنواره سی‌و‌چهارم تئاتر فجر هم ضمن خوشامدگویی به معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش مشروحی از برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر را به مرادخانی ارائه کرد. او در بخشی از سخنانش با تاکید بر این که برنامه‌های جشنواره سی‌و‌چهارم به شکل متفاوت از دوره‌های پیشین از آبان‌ماه امسال با برگزاری اولین کارگاه آموزشی و همچنین برنامه پنج روزه نمایشنامه‌خوانی و نقد و بررسی ده نمایشنامه برگزیده بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی آغاز شده است، گفت: تلاش کردیم تا در جشنواره امسال از جشنواره‌گرایی به سمت تولید‌گرایی حرکت کنیم و به همین دلیل کمیت را کاهش دادیم و تلاش کردیم تا کیفیت را کنترل کنیم. توجه به هویت گروه و گروه‌های تئاتری که رویکرد کارگاه‌های آموزشی و سمینار پژوهشی جشنواره نیز بر این هدف و موضوع استوار شده بخشی از برنامه‌های اجرایی جشنواره برای رسیدن به این مساله است. ضمن این‌که برای جذب بیش‌تر مخاطبان تخصصی در کنار هدف‌گذاری خود تصمیم گرفتیم تا برگزاری کارگاه‌ها و سمینار پژوهشی جشنواره را نیز از ده روز برگزاری جشنواره خارج کرده و با انجام این نشست‌های علمی و پژوهشی در آذر و دی‌ماه تا قبل از شروع بخش اجراهای جشنواره به اهداف از پیش تعیین شده خود دسترسی پیدا کنیم.

پایان داوری بخش‌های مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و برگزیدگان جشنواره‌های استانی فجر نیز از جمله مواردی بود که دبیر جشنواره تئاتر فجر در گزارش به معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن‌ها اشاره کرد. توجه بیش از پیش به ظرفیت مغفول‌مانده تئاتر استان‌ها در جشنواره امسال نکته دیگری بود که سعید اسدی در سخنانش تاکید کرد و افزود: برای بروز و ظهور ظرفیت تئاتر استان‌ها و هنرمندان استان‌های سراسر کشور تصمیم گرفتیم تا علاوه بر بخش برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر استانی زمینه مناسبی را برای تولیدات تئاتر استان‌ها در سایر بخش‌های جشنواره از جمله بخش مرور، نسل نو و تولیدات تازه تئاتر فراهم سازیم تا زمینه لازم برای حضور چشمگیر هنرمندان استان‌های سراسر کشور در جشنواره امسال فراهم شود. توجه جدی به بخش بین‌الملل و انتخاب آثار دارای بار غنی تکنیکی و محتوایی از کشورهای اروپایی و آسیایی که با تماشای بیش از 200 اثر نمایشی از طریق تماشای فیلم آثار یا حضوری صورت گرفت و نتیجه آن نیز حضور قطعی تعدادی نمایش از کشورهای یاد شده در جشنواره امسال است محور دیگری از گزارش دبیر جشنواره سی‌و‌چهارم تئاتر فجر بود.

سعید اسدی همچنین از برنامه حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی در جشنواره تئاتر امسال که یکی از رویکردهای مرکز هنرهای نمایشی نیز محسوب می‌شود، خبر داد و گفت: در این بخش تماشاخانه‌های خصوصی با همکاری دبیرخانه جشنواره رپرتواری از آثار اجرا شده در تماشاخانه خود را برگزار می‌کنند. تشکیل شورای هنری برای حفظ و یکسان‌سازی هویت بصری جشنواره و همچنین تشکیل شورای برندسازی جشنواره سی‌و‌چهارم، توجه مکفی به مباحث مهمی مانند هویت ایرانی- اسلامی و دفاع مقدس، مبارزه با خشونت و تروریسم و حفاظت از محیط زیست در جشنواره امسال محور دیگر سخنان سعید اسدی بود.

در ادامه این نشست، علی مرادخانی در سخنانی با قدردانی از گروه برگزاری جشنواره سی‌و‌چهارم و تاکید بر برخی تنگناهای مالی ابراز امیدواری کرد این معاونت در مدت زمان باقیمانده فضایی را فراهم سازد تا دست‌اندرکاران جشنواره بتوانند با فراغ بال بیشتری به انجام امور محوله بپردازند. او گفت: در سیاست‌های کلی دولت، بحث هویت بسیار دارای اهمیت است و از همین رو توجه به مقوله مهمی چون ایران فرهنگی در جشنواره تئاتر فجر باید دو چندان شود چرا که ایران فرهنگی، خود هویت درخشانی است که چنان‌چه به شکل صحیح معرفی شود تاثیرات گسترده، سازنده و مثبتی در همه ارکان جامعه، سطح کشور و حتی در حوزه بین‌الملل به همراه خواهد داشت. مرادخانی با تاکید بر ضرورت مراودات فرهنگی با کشورهای صاحب نام عرصه تئاتر گفت: این مساله بسیار مهم است که رابطه خوبی با کشورهای شناخته شده در عرصه تئاتر برقرار کنیم و ضمن دریافت تجارب ایشان بتوانیم فضایی را فراهم سازیم تا تئاتر کشورمان نیز به دنیا شناسانده شود.

توجه لازم به مقوله اقتصاد تئاتر و تبیین آن در جشنواره امسال بخش دیگری از سخنان معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او همچنین با ابراز خرسندی از توجه دست‌اندرکاران جشنواره و مرکز هنرهای نمایشی به تماشاخانه‌های خصوصی تاکید کرد که باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب شرایطی فراهم شود تا تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر تقویت شوند و دولت تصدی‌گری خود را در بخش سالن تئاتر و حتی برگزاری رخدادهای تئاتری کاهش دهد و صرفا نقش نظارتی و حمایتی داشته باشد.

علی مرادخانی همچنین به روند توسعه ساخت سالن تئاتر توسط بخش خصوصی در کشور اشاره کرد و ضمن مثبت ارزیابی کردن این حرکت گفت: امروز جریان تاسیس سالن تئاتر توسط بخش خصوصی سرعت مناسبی پیدا کرده و از همین رو باید شرایط گسترش این بخش در سراسر کشور فراهم شود.

او با تاکید بر این نکته که جشنواره تئاتر فجر محل مناسبی برای تبادل ایده‌ها و افکار و دارای انرژی بسیار مناسبی است اظهار امیدواری کرد تا سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر بتواند پاسخ‌گوی بخش بزرگی از سلایق و انتظارات متنوع جامعه باشد.

در دیدار معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مهدی شفیعی، مدیر کل هنرهای نمایشی، مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و جمعی از مدیران مرکز هنرهای نمایشی و ستاد جشنواره متشکل از پیمان شریعتی، مهدی حاجیان، عباس اقسامی، جلال تجنگی، مصطفی محمودی، اتابک نادری، بهزاد صدیقی، افشین خورشید باختری، وحید لک، امیر اسمی، سامان خلیلیان و کیوان نخعی حضور داشتند.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران