در حال بارگذاری ...

نمایش «چیروکی شاره که م» در شهرهای مختلف کردستان روی صحنه می‌رود

نمایش «چیروکی  شاره که م‌» کاری از گروه تئاتر آناهیتا است که با نویسندگی، طراحی و کارگردانی علیرضا اسماعیلی در شهرهای مختلف کردستان روی صحنه می‌رود. این نمایش تاکنون در سقز، بوکان و بانه روی صحنه رفته است.

علیرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: نمایش «چیروکی شاره که م»  (قصه شهر من) روایتی انتقادی از اوضاع اجتماعی شهر است که متاسفانه روز به روز پایه‌های زندگی خانوادگی و اجتماعی شهروندان را سست کرده است. اجرای این نمایش در قالب اجرای روایی و به صورت فرم کار شده است.

او افزود: مضامین اعتیاد، طلاق، اختلاف طبقاتی، نزاع‌های خیابانی و چاقوکشی، چشم و هم‌چشمی، عدم رشد فرهنگ کتابخوانی در جامعه، مزاحمت‌های خیابانی و... دستمایه اجرای تابلوهای این نمایش هستند.

به گفته اسماعیلی، موسیقی این اجرا توسط خلیل سعیدی ساخته شده و در قطعه آخر نمایش اشعار قادر بیک‌زاده که در وصف سقز و تاریخ آن سروده شده، استفاده شده است.

اسماعیلی ادامه داد: این نمایش از 27 آبان‌ماه تا نهم آذر‌ماه روی صحنه بود و استقبال مردم از این نمایش به گونه‌ای بود که شب آخر اجرا در حالی که صد نفر سرپا نمایش را تماشا می‌کردند، تعدادی نیز به دلیل نبود جا امکان تماشای نمایش را پیدا نکردند. به دعوت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شهرهای بانه و بوکان، به زودی در این شهرها اجرای اختصاصی خواهیم داشت.

به گفته اسماعیلی، گروه آناهیتا از سال 72 تشکیل شده و جزو گروه‌های مستعد کردستان به شمار می‌رود و تاکنون در جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری حضور داشته است. این گروه توسط علیرضا اسماعیلی راه‌اندازی شده است.

 او افزود: بر اساس طرح ثبت گروه‌های نمایشی، درجه «ب» دریافت کردیم و تنها گروه درجه «ب» سقز هستیم. دو گروه دیگر ثبت شده در سقز درجه «ج» گرفته‌اند. در سه سال گذشته به عنوان گروه برتر و فعال استان کردستان در جشن اردیبهشت استان‌ها از گروه ما تقدیر شده است.

 اسماعیلی ادامه داد: امسال در جشنواره سراسری تئاتر کردی و با دو نمایش در جشنواره بین‌المللی مریوان حضور داشتیم که خوشبختانه با دریافت شش جایزه هر دو کار برای جشنواره فجر 94 انتخاب شده‌اند. این گروه بیش از پنج سال است برای تولید بیش‌تر و غنای فعالیت‌هایش ساختمان بزرگ و مستقلی اجاره کرده که مکانی برای توسعه تئاتر سقز به شمار می‌رود. گروه آناهیتا تاکنون بیش از 50 اجرای صحنه‌ای و 100 اجرای خیابانی داشته که خوشبختانه نام گروه و فعالیت‌های آن در دل مردم منطقه جای خود را باز کرده و در خاطر مردم نقش بسته است .

 این کارگردان درباره امکانات شهرستان گفت: در سقز تنها یک سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد وجود دارد که جوابگوی نیاز و فعالیت گروه‌های هنری نیست.

 او افزود:  اجراهای تئاتر در شهرستان‌ها عموما بر اساس سرمایه شخصی کارگردان شکل می‌گیرد، از این رو نقش حامیان خصوصی در شهرستان‌ها پررنگ می‌شود.

بازیگران نمایش «چیروکی  شاره که م» سامان داروند، هاوری رضایی، ساریه  امینی، هدیه اسماعیلی، فردین ابوالمحمدی، نوید خداشناس، هه‌ژیر صبرجو، بهنوش دارایی، شاهو سلطانی، میلاد معرفت، دانیال آیین، مهرداد دلاوری، اندیا شیرمحمدی، نارین محمدی، یاسین  بامقام، یاور  عبدالهی، شریفه  شیریان، پرند رشیدی، صبا حسینی، طوبی رنجبری، صبا  مینایی، سحر محمدی، صبا مینایی، شکیلا سیدزاده، الهام جوانرو، رومینا آب‌برین، امید فیضی، امیر روشنی و پدرام رحیمی هستند.

سامان داروند، دستیار کارگردان، پدرام نیلوفری، مدیر صحنه، پریا رشیدی، دستیار صحنه، خلیل  سعیدی، آهنگساز، توفیق ویسی، تنظیم و میکس موسیقی، وریا  شاکری، طراح پوستر، شیرکو محمدی، عکس و تصویر، علیرضا اسماعیلی، طراح لباس و فردین  شیری، طراح نور، دیگر عوامل نمایش هستند.

 




مطالب مرتبط

با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند
با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز، با اعلام فهرست آثار و هنرمندان برتر، دو نمایش «تاسه» و «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» (سنندج) را به چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر و نمایش «ئودیپی شاریار» (سقز) را به جشنواره تئاتر کرکوک عراق معرفی کرد.

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران