در حال بارگذاری ...
نشست خبری نمایش«بوقلمون» برگزار شد

تقیانی‌پور: هدف ما احیای آیین‌های ایرانی است

نشست خبری نمایش «بوقلمون» با حضور خیرالله تقیانی‌پور، نویسنده و کارگردان و سیروس همتی، مه‌لقا باقری و محمدصادق ملک، بازیگران نمایش، در تالار مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در این نشست خیرالله تقیانی‌پور با اشاره به اینکه «بوقلمون» در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره فجر سال گذشته مورد تقدیر قرار گرفته، گفت: انتظار ما این بود که طبق روال برگزیده‌های فجر، اجرای عمومی را در سالن چهارسو داشته باشیم اما به ما گفتند اگر تعمیرات در ماه‌های نخست سال  داشته باشیم اجرای شما پس از آن خواهد بود. پس از پیگیری‌های ما به دلیل اینکه حمید امجد از اجرا در این ماه صرف‌نظر کرد، امکان اجرای «بوقلمون» فراهم شد.

تقیانی‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران تئاتر درباره دلیل انتخاب سالن چهارسو برای اجرای یک نمایش ایرانی، با توجه به اینکه تالار سنگلج اغلب برای این گونه اجراها میزبان می‌شود، گفت: ما در جشنواره فجر هم در چهارسو «بوقلمون» را اجرا کردیم و چون نمایش ما بر اساس آیین‌های زورخانه‌ای اجرا می‌شود، نیاز به سالنی سه سویه داشتیم که مثل گود زورخانه برای ما عمل کند. همچنین بالکن سالن چهارسو، مکان خوبی بود برای ضرب‌نواز نمایش ماست.

تقیانی‌پور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار سایت ایران تئاتر درباره  پیشینه پژوهشی متن و اجرای «بوقلمون» گفت: نیاز به پژوهش در حوزه نمایش ایرانی همیشه حس شده است. متاسفانه بخش پژوهش در بسیاری از جشنواره‌ها کمرنگ شده است. ما در حال حاضر روی آیین‌های ایرانی کار می‌کنیم و سعی در احیای این نگاه داریم. در سنگلج، نگاه موزه‌ای به نمایش ایرانی می‌شود که البته آن هم نیاز تئاتر ماست. اما دغدغه گروه ما احیای این هنر است به دلیل اینکه یک باره چشم باز نکنیم و ببینیم که عروسک‌ها و شیوه‌های اجرایی‌مان را کشورهای دیگر به نام خود ثبت کرده‌اند.

مه‌لقا باقری، بازیگر نقش کولی پری نیز در ادامه  گفت: ما در «بوقلمون» به نمایش ایرانی نگاه مدرن داریم. شیوه اجرا و میزانسن‌های نمایش ما کلاژی مدرن از نمایش ایرانی‌ست و به همین دلیل هم سالن چهارسو مکان مناسبی برای این اجراست.

این بازیگر درباره نیاز به حمایت دولت از تئاتر گفت: کار فرهنگی، تجارت نیست و نیاز به حمایت دولت دارد. ما سعی می‌کنیم خودمان را با شرایط هماهنگ کنیم اما تئاتر ما نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

باقری درباره نقش کولی پری در «بوقلمون» گفت: کولی پری، دختری‌ست که روایت از زبان او شنیده می‌شود. این نقش نیاز داشت که به تکنیک‌های نمایش‌های ایرانی از جمله نقالی و آوازهای زورخانه‌ای مسلط باشم.

محمدصادق ملک، بازیگر نقش بوقلمون هم با اشاره به شرایط فعلی تئاتر گفت: حمایت‌ها از تئاتر کم‌تر شده و از سویی برنامه‌ریزی برای اجراها شناور است. وقتی یک نمایش باکیفیت ساخته می‌شود، کی و کجا قرار است اجرا برود؟

ملک ادامه داد: تئاتر ما امروز خیلی محتاج تماشاگر است. بحث فرهنگ‌سازی نیست، مساله دیگر به یک ضرورت بدل شده است. علی‌رغم تلاش یکی دو ساله یک گروه تئاتری، حامی دیگری غیر از مخاطب ندارد.

 سیروس همتی، بازیگر نقش مرشد نیز درباره این شخصیت گفت: مرشد شخصیتی‌ست که روی خطی باریک راه می‌رود. هم با دولتمردان است و هم با مردم. اما در این نمایش کارکردن با تقیانی‌پور برای من یک بازآفرینی بدن و بیان بود.

 

نمایش «بوقلمون» از امشب یکشنبه 29 آذر در سالن چهارسوی تئاترشهر اجرا می‌شود.

 




مطالب مرتبط

یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد

سیروس همتی: باوجود این‌که آثار حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال‌وبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما خوشبختانه تمامی آن‌ها از نظر کیفی بسیار ...

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

نظرات کاربران