در حال بارگذاری ...

کوشک جلالی: «رعنا» حاصل کار کارگاهی‌ست

علیرضا کوشک جلالی از آغاز تور اجرای نمایش «رعنا» از اول دی‌ماه در استان‌های گیلان و مازندران خبر داد.

علیرضا کوشک جلالی، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: نمایش «رعنا» که حاصل کار کارگاهی ست، از آغاز دی‌ماه در لنگرود اجرایش را آغاز می‌کند و پس از آن در شهرهای رشت، انزلی و چندین شهر دیگر گیلان و مازندران به صحنه می‌رود.

کوشک جلالی درباره شکل‌گیری این نمایش گفت: یک سال پیش برای برگزاری کارگاه بازیگری و کارگردانی به لنگرود رفتم. مسئول ارشاد لنگرود پیشنهاد داد که نمایشی را با هنرجویان کارگاه اجرا کنیم. از دل تمرین‌ها در این کارگاه، نمایشنامه «رعنا» بیرون آمد. در واقع «رعنا» حاصل یک کار کارگاهی‌ست، البته پروژه کم‌کم پروژه بزرگی شد با حدود 30 بازیگر و رقصنده.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره پروسه نگارش نمایشنامه گفت: «رعنا» نیاز به پژوهش و کار تحقیقی بسیار داشت. برای نوشتن نمایشنامه به محل زندگی رعنا رفتم و با محمدعلی صدر اشکوری که هم‌زادگاه رعناست و ترانه معروف گیلکی رعنا از اوست، صحبت کردم و او کمک زیادی به نوشتن این متن کرد. بیش‌تر از 100 سال از زمان زندگی رعنا می‌گذرد و روایت‌هایی که از زندگی او باقی مانده بود، نیاز به جمع‌آوری داشت. پس از جمع‌آوری استنادات تاریخی زندگی رعنا، شروع به نوشتن متن این نمایشنامه کردیم. طرح اولیه متن را حجت صفاریان داد و نمایشنامه‌اش را  شهروز آقایی‌پور بر اساس آن نوشت.

کوشک جلالی درباره شخصیت رعنا گفت: رعنا و هادی روایتی شبیه رومئو و ژولیت دارد. قصه دختری فقیر است که از ازدواج با پسر کدخدا، به دلیل عشقش به هادی، سر باز می‌زند و در حقیقت قیام می‌کند. قیام او علیه کدخدا، در واقع قیامی علیه جامعه مستبد قرون وسطایی‌ست و قیام هادی که در ادامه نهضت جنگل مبارزه می‌کند، قیام آزادی‌خواهانه‌ای علیه دوران سلطه حکومت رضاخان است، و رعنا در رأس این هرم است.

کوشک جلالی درباره احتمال اجرای «رعنا» در تهران گفت: به احتمال زیاد این اتفاق رخ خواهد داد اما به دلیل این‌که پروژه «رعنا» پروژه بزرگی‌ست و اجرایش در تهران نیاز به هماهنگی زیادی دارد، ممکن است کمی زمان ببرد.

 




مطالب مرتبط

نظری بر نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین و کار علیرضا کوشک جلالی

اجرای کمدی در مرزهای گروتسک
نظری بر نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین و کار علیرضا کوشک جلالی

اجرای کمدی در مرزهای گروتسک

حمیدرضا کاظمی‌پور*: یک گروه بازیگران تئاتر در حال آماده‌سازی اجرایی برای صحنه هستند و در خلال آماده‌سازی اثر برای اجرا، نقبی بر فرایندهای پیچیده تولید، آماده‌سازی و پشت‌صحنه تئاتر ...

|

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

علیرضا کوشک‌جلالی و سعید اسدی شب گذشته به تماشای نمایش «هیدن» نشستند و گفتند خون جدیدی در رگ‌های تئاتر ایران جاری شد و این نمایش باید در عرصه بین‌المللی نیز حضوری پر رنگ داشته باشد.

|

نظرات کاربران