مراسم عصرانه خانواده تئاتر عروسکی برگزار شد
برومند: شرکت در جشنواره شغل خوبی نیست! به مخاطب فکر کنید

جمعی از خانواده تئاتر عروسکی در نشستی صمیمانه با حضور مرضیه برومند، دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران _ مبارک، از دغدغه خود برای شرکت در جشنواره تئاتر عروسکی گفتند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این نشست مرضیه برومند گفت: هدف از برگزاری این نشست شنیدن نظرات خانواده تئاتر عروسکی درباره شیوه برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی است تا با هم بتوانیم برای برگزاری این دوره از جشنواره برنامهریزی کنیم و شاهد یک جشنواره متفاوت و پربار باشیم.
او در بخش دیگر صحبتهایش از راهاندازی موزه عروسک خبر داد و گفت: متاسفانه خانواده عروسکی به خانه عروسک رفتوآمد ندارند و همین امر موجب شده که برخی از کلاسهایی که در خانه عروسک برگزار میشوند با استقبال روبهرو نشود. من از همه اعضای خانواده عروسکی دعوت میکنم که از امکانات خانه عروسک استفاده کنند و حتی اگر توان پرداخت هزینه کلاسها را ندارند، کلاس را به صورت رایگان برای آنها برگزار میکنیم.
برومند با بیان این که نمایش عروسکی مبتنی بر متن نیست، گفت: خانواده عروسکی نباید منتظر منتشر شدن فراخوان باشند و باید همیشه برای کار کردن ایده داشته باشند. مخیله یک هنرمند همیشه پر از ایده و حرف نگفته است و او همواره جوششی درونی دارد که نمیتواند منتظر چیزی مثل فراخوان باشد. به همین دلیل ما در بخش متن خیلی سخت نگرفتیم تا گروهها زودتر به مراحل بعدی برسند. فرصت ارسال متن تا پایان دیماه است اما اگر کسی زمان بیشتری لازم داشته باشد برای گرفتن وقت اضافه به خودم مراجعه کند.
به گفته برومند بخش پژوهش جشنواره خردادماه به صورت مجزا و در یکی از شهرهای ایران برگزار خواهد شد.
برومند با تاکید بر نگاه کیفی جشنواره شانزدهم متذکر شد: آثار جشنواره باید از سطح کیفی بالایی برخوردار باشند تا بتوانیم برای اجرای عمومیشان پیگیری کنیم و روسفید شویم ولی متاسفانه معمولا تعداد کمی کار در جشنواره عروسکی وجود دارد که میتوان برای اجرای عمومیشان پیگیر شد. شرکت در جشنواره شغل خوبی نیست. اینکه دوستان و همکاران، سالن یک نمایش را پر میکنند، خیلی متفاوت است با اینکه آن اثر در معرض برخورد با مخاطب عام قرار بگیرد. به همین دلیل بازبینی دو یا سه مرحلهای ما فرصتی است تا کارها قویتر شوند.
او افزود: کمی به خودمان سخت بگیریم و نگاه ایدهآلیستی بیشتری داشته باشیم و اجازه ندهیم تئاتر عروسکی از تئاتر عقب بیفتد. به همین دلیل در جشنواره سال آینده تعدادی از بزرگان هنرمند را انتخاب کردهایم تا به عنوان مشاور در کنار گروهها باشند و لیست مشاوران در اختیار گروهها قرار میگیرد تا خودشان مشاورانشان را انتخاب کنند.
به گفته برومند در این دوره از جشنواره توجه ویژهای به بخش کودک خواهیم کرد و این بخش بودجه، سهمیه و جایزه ویژه خودش را دارد. باید شرایطی را فراهم کنیم که با کشاندن کودکان به سالنهای تئاتر برای نسلهای بعد مخاطب تئاتر تربیت کنیم.
او درباره داوری گفت: باید واقعبین باشیم و دچار این توهم نشویم که دستهای پنهانی مانع کار کردن ما هستند. اگر اثری خوب باشد حتما انتخاب میشود. اگر کسی به تیم داوری و شیوه داوری شک دارد بهتر است از اول در جشنواره شرکت نکند. من اجازه نمیدهم کسی حرمت داوران را پایمال کند.
شهرام کرمی، مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان مرکز هنرهای نمایشی، توضیحاتی درباره روند انتخاب آثار ارائه کرد و گفت: در جشنواره تئاتر عروسکی مبارک آثار براساس بازبینی انتخاب میشوند اما در سایر جشنوارهها به هنرمندان کار سفارش میدهند. دبیر جشنواره در انتخابهای دوره پیش به هیچ وجه اعمال نظر نکرد و در ابتدا به داوران تاکید کرد که به نام شرکتکنندگان توجه نکنند.
حمیدرضا اردلان هم با بیان اینکه برومند با کاریزمایش خانواده تئاتر عروسکی را دور هم جمع کرد، گفت: تا پایان سال جاری چهار نمایش عروسکی در خانه هنرمندان روی صحنه میرود که احتمال دارد تا پایان سال امکان اجرای دو نمایش دیگر نیز فراهم شود و در سال آتی نیز قرار است هشت نمایش عروسکی در خانه هنرمندان اجرا شود.
او در بخش پایانی صحبتهایش ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشستهای مشترک میان نهادهای فعال در حوزه تئاتر عروسکی بتوان مشکلات این حوزه را بررسی و برطرف کرد.
حمید جبلی هم در سخنانی کوتاه درباره داوری بخش عکس جشنواره تئاتر عروسکی گفت و از عکاسان خواست امسال هم از نمایشهای عروسکی عکس بگیرند تا باز هم شاهد رسیدن عکسهای زیادی به جشنواره باشیم.
اردشیر صالحپور هم با بیان این که اگر جشنواره رویکرد اجتماعی به خود بگیرد تاثیرگذارتر خواهد بود، گفت: امیدوارم در این دوره از جشنواره یک حرکت اجتماعی باشکوه انجام شود.
او همچنین ابراز خوشحالی کرد که مجموعه کلاه قرمزی تبدیل به یکی از آیینهای نوروز شده است و عروسک جناب خان نیز به تنهایی توانسته جریانساز باشد.
در ادامه، فاطمه معتمدآریا گفت که این جمع دوستانه نشان میدهد همچنان میشود در فضای دوستانه کار عروسکی کرد و افزود: دو سال پیش که «ننه دلاور» را اجرا کردیم بعضی مطالب منتشر شد بدون اینکه توجه بشود که مهمترین بخش تئاتر عروسکی که از دست رفته، فانتزی آن است. این به دلیل مشکلات زندگی روزمره ماست که فانتزی تبدیل به نوعی خشونت شده است.
او در ادامه با اشاره به تجربیات خود در عرصه تئاتر عروسکی گفت: برخی افراد به جای اظهار نظرهای سطحی که مثلا میگویند چرا فلان بازیگر تئاتر عروسکی کار میکند، به پیشینه هنرمندان در این عرصه توجه کنند.
آزاده پورمختار نیز از حاشیههای جشنواره گذشته ابراز تاسف کرد و گفت: سال گذشته خانم برومند تاکید داشت هنرمندان قدیمی نیز مانند دیگران بودجه بگیرند، اما متاسفانه در فضای مجازی مطالبی علیه ما نوشتند و ما را به پارتیبازی متهم کردند. من در دوره پیش، پس از سالها در جشنواره شرکت کردم و برخی در شبکههای اجتماعی پیشداوری کرده بودند که جایزه جشنواره حتما به افرادی همچون من میرسد و اصلا سایر آثار مورد داوری قرار نمیگیرند.
وی در ادامه صحبتش درخواست کرد بودجه دوره آینده جشنواره افزایش پیدا کند.
پیمان شریعتی، معاون اجرایی مرکز هنرهای نمایشی هم درباره بودجه شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی گفت: از امروز نمیتوانیم به طور قطعی درباره بودجه جشنواره آینده صحبت کنیم زیرا در ردیف بودجه سال 95 مصوب میشود. اما تلاش میکنیم افزایش نسبی نسبت به سال گذشته داشته باشد. همچنین در این دوره، جشنواره حامی مالی خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم از این راه کاستیهای مالی جشنواره را برطرف کنیم.
به گفته شریعتی بخش بینالملل پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی از دوره پیش بهتر بوده است: برای بهتر برگزار شدن جشنواره تلاش میکنیم با نهادهای حامی وارد گفتوگو شویم و اگر لازم بود آثار سفارشی هم در جشنواره خواهیم داشت.
برومند هم در ادامه با اشاره به بالا بودن هزینه نمایش عروسکی گفت: تئاتر عروسکی بسیار هزینهبر است و به تصویر کشیدن تخیل و فانتزی بودجه میخواهد. از این رو در شرایط فعلی تخیل و فانتزی در نمایش عروسکی کمرنگ شده است.
او همچنین در بخش دیگر سخنانش از نبودن مکانی دائمی برای نگهداری دکور نمایشها انتقاد کرد و گفت: امروز تمام فضاهایی که میشد در آنها دکورهای نمایش را نگهداری کرد تبدیل به سالن نمایش شدهاند و واقعا نمیدانم با دکور نمایشها باید چه کار کنیم.
محمد بحرانی، هنرمند شیرازی که صداپیشه عروسک جناب خان هم هست درباره مشکلات هنرمندان در استانها گفت و پیشنهاد داد امکان تماشای نمایشها برای هنرمندان شهرستان هم فراهم شود.
مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با تشکر از مرضیه برومند که دبیری دوره شانزدهم جشنواره را پذیرفته است، گفت: امشب همه بزرگان و حتی تعدادی از هنرمندان شهرستانها در کنار هم جمع شدهاند که این اتفاق مسلما از کاریزمای خانم برومند است.
شفیعی تأکید کرد: تئاتر عروسکی ما نباید برای جشنواره تولید شود. باید در عرصه اجرای عمومی مخاطب خود را آنچنانکه شایسته تئاتر عروسکی است، داشته باشد. همواره کارهای خوبی در جشنواره دیدهام اما در همان حال فکر کردهام که آیا این نمایشها در اجرای عمومی با استقبال روبهرو خواهند شد؟ امیدوارم با تلاش شما و همت خانم برومند امسال شاهد کارهایی با ظرفیت جذب عموم مخاطبان باشیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی آنچه در جشنواره تئاتر عروسکی مغفول مانده است را تئاتر عروسکی برای کودک و نوجوان عنوان کرد و افزود: این تئاتر ظرفیت گستردهایست که جای کار دارد. میتوان تئاتر عروسکی را به سمتی برد که کودکان بیشتر با کار عروسکی آشنا شوند.
شفیعی ابراز امیدواری کرد که در صورت بالا رفتن سطح کیفی نمایشهای عروسکی بخشی از ظرفیت سالنهای نمایشی کشور به تئاتر عروسکی اختصاص پیدا کند.
در این نشست حمید جبلی، آزاده پورمختار، فاطمه معتمدآریا، ایرج طهماسب، محمد عاقبتی، محمد اعلمی، حسن دادشکر، زهرا صبری، محمد بحرانی، امیر سلطاناحمدی، داود کیانیان، اردشیر صالحپور، منوچهر اکبرلو، هرمز هدایت، افسانه زمانی، علی ابوالخیریان، مریم کاظمی، شیوا مسعودی و... حضور داشتند.