در نشست تخصصی هویت بصری گروههای تئاتر مطرح شد:
هویت بصری به فعالیتهای یک گروه تئاتری انسجام میدهد

درآستانه آغاز رسمی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، نخستین نشست تخصصی هویت بصری در گروههای تئاتر با حضور محمدحسن معجونی، ساسان پیروز، صالح تسبیحی و بهراد جوانبخت در عمارت مسعودیه برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، حسن معجونی، موسس گروه لیو، درباره چگونگی شکلگیری این گروه گفت: در سال 1376 به همراه مریم مجد که با هم همدانشگاهی بودیم تصمیم گرفتیم که یک گروه تئاتری راه بیندازیم، کمی بعد ندا رضویپور نیز به جمع ما پیوست اما از زمانی که گروه ما فعالیت جدی خود را آغاز کرد این دو همراه و همدانشگاهی من به دلیل تغییر مسیر هنری خود از تئاتر به هنرهای تجسمی از گروه لیو جدا شدند و گروه لیو با حضور و همراهی افراد دیگری به فعالیتش ادامه داد.
او با بیان این مطلب که گروه لیو فعالیت عملی خود را از سال 1380 آغاز کرده، گفت: هویت بصری گروه لیو زمانی برای ما جدی شد که با صالح تسبیحی به عنوان طراح گرافیست همکاریمان را آغاز کردیم و این همکاری به شکل مداوم پنج سال ادامه پیدا کرد و پس از او بهراد جوانبخت مسئولیت بخش طراحی و هویت بصری گروه را برعهده گرفت.
معجونی ادامه داد: چیزی که من همواره در طراحی پوستر و طراحی صحنه مد نظرم بوده رسیدن به نگاه مینیمالیستی است. در گروه لیو همه برنامهها با همفکری گروهی شکل میگیرد. حتی دراماتورژی متنهای نمایشی نیز با این شیوه انجام میشوند و همه ارتباطها در گروه لیو دوسویه است.
صالح تسبیحی هم با بیان این که با گروه لیو گرافیست شده است، گفت: همکاری با گروه لیو و گفتوگوهای متعددی که با حسن معجونی و اعضای گروه داشتم زمینهای را فراهم کرد که من در کنار حسن معجونی طراح گرافیک شوم. حسن معجونی از سواد بصری بالایی برخوردار است و گروه لیو همواره در طول فعالیتش تاکنون متنهای نمایشی خوبی را برای اجرا انتخاب کرده است. در این گروه بود که من توانستم پوسترهایی را طراحی کنم که بخش عمده زمینه آنها سفید هستند.
تسبیحی به مشکلات مالی تئاتر ایران اشاره کرد و اینکه همین امر روی طراحی پوستر و بروشورهای گروه لیو نیز تاثیر گذاشته است: از سال 1383 که به عنوان طراح با این گروه همکاری خودم را آغاز کردم تصمیم گرفتیم که پوسترهای گروه را به صورت مربع طراحی کنیم. چون نمایشهای گروه لیو در تالار مولوی روی صحنه میرفت مجبور بودیم پوسترها را برای چاپ به چاپخانهای که با مولوی همکاری میکرد بسپاریم و این چاپخانه نیز تنها دو رنگ میتوانست پوسترها را چاپ کند. این محدودیت رنگی هنوز که هنوز است تاثیرش را روی ذهن من گذاشته است.
در ادامه این نشست، ساسان پیروز گفت که گروه لیو از زمان تاسیساش زیباییشناسی خاص خودش را داشته و توانسته به چشمانداز مشخصی دست پیدا کند: با توجه به این که من پس از شکلگیری گروه لیو به آن پیوستم همواره به عنوان ناظر بیرونی نیز به فعالیتهای این گروه توجه میکنم. حسن معجونی به عنوان یک کارگردان و بازیگر زیباییشناسی خاص خودش را دارد و وقتی به عنوان یک سفارشدهنده و مشاور در کنار یک طراح گرافیک قرار میگیرد ایدههای خوبی برای انتقال به طراح دارد.
ساسان پیروز با اشاره به اینکه پس از سال 76 تعداد گروه های تئاتری در ایران چندین برابر شد گفت: به مرور زمینهای فراهم شد که گروههای تئاتر تلاش کنند به صورت مستقل فعالیتشان را ادامه بدهند. گروهها به این نتیجه رسیدند که الزاما با هر دو سال اجرای نمایش، گروه نمیشوند بلکه یک گروه باید همواره در طول سال حتی اگر نمایشی را هم روی صحنه نمیبرد به صورت منسجم فعالیتاش را ادامه بدهد.
او افزود: گروه لیو با مخاطبسنجی توانست ایدههای خوبی را برای اجرا و برنامههای خود در نظر بگیرد و در همین راستا اتفاقات خوبی را رقم بزند. ما در گروه لیو به بازیگری و روی صحنه بردن نمایش به عنوان یک کار تماموقت نگاه میکنیم و همین امر موجب میشود که در طول سال به عنوان یک کمپانی برنامههای متعددی داشته باشیم. برای یک کمپانی هویت بصری از اهمیت ویژهای برخوردار است. چون پراکندگی کارهای یک کمپانی بدون هویت بصری واحد به مرور ردی در ذهن مخاطبان نخواهد گذاشت.
پیروز با بیان این که هویت بصری موجب یکپارچگی فعالیت یک گروه میشود، گفت: متاسفانه برخی از گروهها از این موضوع به عنوان هزینه اضافه یاد میکنند اما از نظر ما چنین نیست. جای خوشحالی دارد که به مناسبت شرکت در جشنواره تئاتر فجر امسال 160 گروه تئاتری شکل گرفتهاند اما الزاما با ثبت یک گروه و طراحی لوگو نمیتوان منتظر اتفاق خاصی بود و باید روند فعالیت این گروهها را حداقل در طول سه سال بررسی کرد.
بهراد جوانبخت هم تاکید کرد که در ایران هویت بصری در سینما و تئاتر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. او گفت: گروه لیو از جمله گروههایی است که همواره به هویت بصری نگاه ویژهای داشته است. معجونی از جمله افرادی است که ضمن مشاوره دادن به طراح گرافیک اجازه میدهد که او کارش را انجام بدهد. هویت بصری گروه لیو با صالح تسبیحی آغاز شده و او به خوبی توانسته هویت بصری این گروه را سامان بدهد و من از زمان ورود به این گروه تلاش کردهام که در طراحیهایی که برای گروه انجام میدهم جانمایه گروه لیو را بازسازی کنم و گسترش دهم.
او با بیان این که یکی از مزیتهای گروه لیو استقلال آن است، گفت: همین امر کمک میکند که محدودیتهای گروههایی که از سوی دولت حمایت میشوند را نداشته باشیم. اما معضلی که گروههای تئاتری با آن روبهرو هستند نداشتن فضایی برای نصب پوسترهایشان است. در حال حاضر به جز چند کافه و محوطه تئاترشهر فضایی برای نصب پوسترهای تئاتر نداریم و مخاطبی که خودش تا تئاترشهر آمده دیگر نیاز به تبلیغات ندارد و میداند که برای دیدن چه کاری آمده است. در شرایط کنونی اینترنت و فضاهای مجازی امکانات خوبی را برای معرفی گروههای تئاتری فراهم کردهاند.
جوانبخت با اشاره به چگونگی شکلگیری طرح و لوگوی گروه لیو گفت: لیو به معنی خورشید است و خورشید لیو 12 شعاع دارد که این عدد یادآور 12 ماه و 12 ساعت روز نیز میتواند باشد. من با ترکیب این خورشید ساده با آیکون دیالوگ، لوگوی گروه لیو را طراحی کردم و بر اساس این لوگو باقی طراحیهای گروه برای فستیوالها و اجراها شکل میگیرد.
او افزود: وقتی از من برای طراحی یک پوستر سینما دعوت میشود که متاسفانه فیلم تمام مراحل ساختش را طی کرده و من طراح بدون آشنایی با چگونگی مسیر ساخت این فیلم و قصه آن باید در فرصت کوتاه پوستر فیلم را طراحی کنم. اما در گروه لیو این گونه نیست و از زمانی که نمایشنامه قطعی میشود مراحل طراحی پوستر با گفتوگو شکل میگیرد.
در ادامه حسن معجونی با اشاره به برگزاری فستیوال مونو لیو و میکرو لیو گفت: برنامه فستیوال میکرو لیو از چهار سال پیش آغاز شد. این روزها شاهد برگزاری این فستیوال در تماشاخانه موج نو هستیم. این فعالیتها وقتی زیرمجموعه برنامههای یک گروه تئاتری برگزار میشوند باید با یک پوشش همگن معرفی شوند تا یکپارچگی خودشان را از نظر بصری حفظ کنند.
دومین نشست هویت بصری در گروههای تئاتر، ساعت 17 روز دوشنبه 28 دیماه در عمارت مسعودیه برگزار میشود. در این نشست اشکان خیلنژاد، یوسف باپیری، آرمان کوچکی و هوتن شکیبا، اعضای گروه تئاتر تازه، سخن خواهند گفت. اجرای این نشستها را احمد غلامی برعهده دارد.