در حال بارگذاری ...

رضا عبدالعلی‌زاده کارگردان”شش پنگوئن کوچک”:همه، مخاطب‌”شش پنگوئن کوچک” هستند

”شش پنگوئن کوچک” نوشته یک نویسنده بلغاری با نام بوریس آپریلوف است که سال‌ها قبل کاظم هژیرآزاد که از اعضای گروه ره‌آورد است در بازگشت از سفر آلمان برایمان آورد. او کتابی را به من داده که عنوان آن”۱۰ نمایش عروسکی بلغاری” است. من نیز آن را به روزبه امامی دادم تا برای اجرا ترجمه کند. تا این لحظه پنج نمایشنامه از این مجموعه ترجمه شده و”شش پنگوئن کوچک” پس از”ستاره کوچک تو” دومین اجرای ما از نمایشنامه‌های این کتاب است.

نمایش”شش پنگوئن کوچک” برای تمام رده‌های سنی آماده شده و همه مخاطبان با آن ارتباط برقرار می‌کنند.
رضا عبدالعلی‌زاده کارگردان این نمایش با بیان این مطلب در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«”شش پنگوئن کوچک” نوشته یک نویسنده بلغاری با نام بوریس آپریلوف است که سال‌ها قبل کاظم هژیرآزاد که از اعضای گروه ره‌آورد است در بازگشت از سفر آلمان برایمان آورد. او کتابی را به من داده که عنوان آن”10 نمایش عروسکی بلغاری” است. من نیز آن را به روزبه امامی دادم تا برای اجرا ترجمه کند. تا این لحظه پنج نمایشنامه از این مجموعه ترجمه شده و”شش پنگوئن کوچک” پس از”ستاره کوچک تو” دومین اجرای ما از نمایشنامه‌های این کتاب است.»
وی درباره خلاصه داستان این نمایش که سال گذشته در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی شد گفت:«شش پنگوئن کوچک علی رغم سفارش بزرگترشان به جستجوی خرس وحشی قطبی می‌روند و در مسیر حرکتشان با حیوانات مختلفی آشنا می‌شوند و اتفاقات گوناگونی را پشت سر می‌گذارند. پیام این نمایش صلح و دوستی است و تذکر این مطلب که اگر بچه‌ها دوستی را بیاموزند، بزرگترها نیز مهربان خواهند بود.»
وی ادامه داد:«این نمایش برای تمام رده‌های سنی آماده شده و همه مخاطبان از کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان با آن ارتباط می‌گیرند زیرا کار لایه‌های متفاوت دارد و هر رده سنی با سطح آگاهی و اندیشه خود به کشف یکی از لایه‌های اثر نائل می‌شود.»
این کارگردان تئاتر که پیش از این نمایش‌های”قوری و گل پیاز”، ”شاپرک و رقص برگ‌ها”، ”ستاره کوچک تو” و”آیا کهکشان راه شیری را می‌شناسید” و... را روی صحنه برده درباره شیوه اجرایی متن گفت:«نمایشنامه یک کار عروسکی است ولی ما از تنپوش و گریم ماسک استفاده کرد‌ه‌ایم. اول به این دلیل که عروسک جوابگوی کار ما نبود و حضور بازیگر و حرکات او را نیاز داشتیم و دوم این که مخارج و هزینه‌های تولید عروسک و یک کار عروسکی خیلی زیاد می‌شد.»
وی افزود:«در تهیه تنپوش‌ها هم که مرکز هنرهای نمایشی آن‌ها را تهیه کرده، قصد نداریم به شکل دقیق بدن یک حیوان برسیم بلکه المان‌هایی از شکل هر حیوان را انتخاب و استفاده می‌کنیم.»
وی در پایان اعضای گروه خود را به شرح زیر معرفی کرد:«در این نمایش زویا امامی، عزیز مالکی، مونا بیگی، محمدحسین ناظمی، لیلا پنجه‌ای خامنه، زهرا یعقوبی، بهاره میرزاپور، مژگان قربان‌لو، مسعود شکریان، حامد سید و علی باروتی بازی می‌کنند. حمیدرضا پاسوار به عنوان آهنگساز و سلما محسنی اردهالی به عنوان طراح صحنه و لباس با ما همکاری می‌کنند. مونا کیانی‌فر نیز در اجرای دکور حضور دارد.»